محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابداع روش نوینی، موفق به درمان خشکی دهان گزروستومی در بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن شدند.

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابداع روش نوینی، موفق به درمان خشکی دهان  گزروستومی  در بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن شدند.  

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،این طرح به استاد راهنمایی دکتر علی تقی زاده استادیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی و دکتر داریوش حمیدی علمداری استادیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و به همت دکتر پیام ایزد پناهی در قالب بررسی اثرات درمانی پلاسمای غنی پلاکتی اتولوگ و پلاسمای غنی اتولوگ به همراه سلول های خون محیطی در درمان گزروستومی ناشی از رادیوتراپی سرطان های سر و گردن برای نخستین بار در کشور با موفقیت انجام شده است.
دکتر علی تقی زاده عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت :برای درمان بیماران مبتلا به سرطانهای سر و گردن که طیف گسترده ای از بیماریها همچون لنفوم، غدد بزاقی، گردن، کام، زبان، لثه، تیروئید و دهان را شامل می شود از روشهای ترکیبی همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی استفاده می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد : استفاده از روشهای رادیوتراپی در مبتلایان سرطانهای سرو گردن، غدد بزاقی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و خشکی شدید دهان یکی از مشکلات شایع این دسته از بیماران به شمار می رود.
علی تقی زاده ادامه داد: خشکی شدید دهان در مبتلایان به سرطانهای سر و گردن کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که به عوارضی همچون اختلال در تکلم، تخریب دندانها، اختلال در جویدن ،بلع غذا و متوجه نشدن طعم و مزه غذا مبتلا می شوند.
استادیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای بهبود شرایط بیماران، تا کنون اقدامات زیادی در سراسر دنیا صورت گرفته اما موثر واقع نشده است گفت :در حال حاضر تنها یک نوع دارو برای از بین بردن اثرات رادیو اکتیو در کشور آمریکا تولید شده است که هزینه یک دوره آن بیش از 100 میلیون تومان است که به دلیل هزینه بالا به طور قطع تامین آن امکان پذیر نیست.
علی تقی زاده اضافه کرد : در این روش ابداعی ، سلولهای بنیادی به همراه فاکتورهای رشد پلاکتی از خون محیطی بیماران مبتلا به سرطانهای سرو گردن( به جز سرطان غدد بزاقی) در کلین روم دانشکده پزشکی مشهد جدا سازی شد و پس از آن سلولهای بنیادی به غدد بزاقی بیماران تزریق شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه خاصیت سلولهای بنیادی در این است که به هر قسمت از بدن تزریق شود به سلولهای همان ناحیه تبدیل شود گفت :این اقدام نوین درمانی بر روی 21 بیمار مبتلا به سرطانهای سرو گردن انجام شد که پس از بررسی های انجام شده در یک دوره یک ماهه و پس از آن شش ماهه عملکرد غدد بزاقی به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از این روش درمانی کیفیت زندگی بیماران ارتقا یافت و از مشکلات ناشی از خشکی دهان تا حدود زیادی رها شدند گفت : بر اساس تحقیقات انجام شده تا کنون این روش در هیچ یک از مراکز درمانی گزارش نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha