سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 134910

کارشناسان می‌گویند آمار کودکان کتابخوان روزبه‌روز رو به کاهش است و والدین و معلمان در جلوگیری از این روند، تاثیر چشمگیر دارند.

سلامت نیوز:  کارشناسان می‌گویند آمار کودکان کتابخوان روزبه‌روز رو به کاهش است و والدین و معلمان در جلوگیری از این روند، تاثیر چشمگیر دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، بر اساس یک مطالعه تازه که توسط انتشارات کتاب کودک Scholastic در آمریکا انجام شد، امروزه کودکان نسبت به سال‌های گذشته کمتر کتاب می‌خوانند و اغلب با انگیزه‌های تفریحی مثل نقاشی و دیدن عکس‌ها به سراغ کتاب می‌روند.
در این مطالعه که در سال 2014 روی بیش از 1000 کودک 6 تا 17 ساله انجام گرفت معلوم شد که تنها 31 درصد از این کودکان تقریبا روزانه کتاب می‌خوانند و انگیزه‌شان نیز تفریحی است در حالی که این آمار در چهار سال گذشته 37 درصد بوده است.
کارشناسان تاکید دارند که والدین اگر عادت به کتابخوانی داشته باشند خیلی راحت‌تر می‌توانند این عادت مفید و ارزشمند را به فرزندان خود نیز منتقل کنند. همچنین یافته‌ها نشان داد در صورتی که والدین برای کودکانشان قبل از خواب کتاب بخوانند عادت به کتابخوانی در کودکان نهادینه می‌شود و تمایل آنها به کتابخوانی حتی در سنین بالاتر نیز افرایش می‌یابد.
این تحقیقات در عین حال نشان داد کودکانی که علاقه زیادی به کتاب خواندن داشتند در خانواده‌هایی با والدین کتابخوان و پر از کتاب متولد شده‌اند. بنابراین در کنار خواندن کتاب برای کودکان، ترویج عادت کتابخوانی در خانواده نیز بر کودکان تاثیر مفید دارد.
کارشناسان دانشگاه بوستون و شیکاگوی آمریکا نیز برای بهبود عادت کتابخوانی در کودکان به معلمان توصیه می‌کنند که ساعت‌هایی را طول برگزاری کلاس‌های درس به کتاب خواندن برای دانش‌آموزان اختصاص دهند.
به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، در کنار مطالعه والدین، گفتگو با اعضای خانواده در خصوص یک برنامه تلویزیونی، مطلب منتشر شده در یک مجله و یا آنچه خوانده‌اید می‌تواند تاثیر مثبتی بر ترغیب کودکان به مطالعه کردن داشته باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha