پژوهشگر برگزیده بیستمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از دستیابی به روش تزریق سطحی رادیوداروها برای درمان سرطان پستان خبر داد و گفت: در این روش دیگر نیازی به تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل نیست و می توان با عوارض کمتر اقدامات اولیه برای درمان بیماری را انجام داد.

سلامت نیوزپژوهشگر برگزیده بیستمین دوره جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از دستیابی به روش تزریق سطحی رادیوداروها برای درمان سرطان پستان خبر داد و گفت: در این روش دیگر نیازی به تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل نیست و می توان با عوارض کمتر اقدامات اولیه برای درمان بیماری را انجام داد.

دکتر رامین صادقی در گفت و گو با ایرنا در مورد طرح تحقیقاتی خود که برگزیده این دوره از جشنواره رازی شده است، توضیح داد:در این طرح میزان توافق زیربغلی تزریق سطحی و عمقی رادیوداروها برای پیدا کردن غده لنفاوی پیشاهنگ و نقشه برداری لنفی در بیماران مبتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار گرفته است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که توافق سطحی و عمقی تزریقات بالا است و ما می توانیم از تزریق سطحی ماده رادیواکتیو به جای تزریق عمقی استفاده کنیم.
صادقی گفت: این روش در حال حاضر برای مبتلایان به سرطان پستان استفاده می شود و انجام دادن آن بسیار ساده تر و با هزینه کمتر صورت می گیرد. همچنین با استفاده از این روش درد بیمار بسیار کمتر و سرعت کار بیشتر می شود.
متخصص پزشکی هسته ای توضیح داد: این روش یکی از مراحل درمان سرطان پستان است که طی آن میزان درگیری زیربغل با سرطان مشخص می شود؛ پیش از این زیربغل را خالی می کردند که سبب بروز عوارضی برای بیمار می شد اما درحال حاضر طبق استانداردهای جهانی نباید زیربغل خالی شود و تا آنجایی که ممکن است باید بیوبسی زیربغل پیشاهنگ صورت گیرد که با استفاده از این روش می توان این کار را انجام داد.
صادقی گفت: در حال حاضر دیگر نیازی به تزریق عمقی نیست و در کشورهای پیشرفته این روش استفاده نمی شود و تزریق سطحی بکار می رود. این مطالعه نیز به استانداردسازی و بومی سازی این روش کمک کرده است.
وی افزود: پس از اینکه تشخیص سرطان پستان داده شد مرحله بعدی جراحی است که می توان با استفاده از این روش، روز قبل از جراحی تزریق سطحی رادیوداروها را انجام داد و سپس جراحی صورت بگیرد.
بیستمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور وزیر بهداشت، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و جمعی از محققان کشور روز گذشته در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در این دوره از جشنواره 670 نفر در شش گروه تخصصی ابداعات و اختراعات، علوم بالینی، علوم بهداشت، سلامت، علوم پایه، علوم دارویی و علوم دانپزشکی شرکت داشتند.
در این مراسم 24 محقق، شش مرکز تحقیقاتی و سه دانشگاه در حوزه علوم پزشکی به عنوان نفرات و موسسات برتر در این حوزه معرفی و جوایز علمی جشنواره رازی را به خود اختصاص دادند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha