سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

پر واضح است كه آستانه تحمل مردم ایران نسبت به مسائل و مشكلات پیرامون شان در سیری نزولی قرار گرفته و كاهش محسوسی را نشان می دهد. براساس آمار موثقی كه از سوی نهادهای مختلف در سال های اخیر ارایه شده است، درصد بسیاری از نزاع های خشونت آمیز كه گاه به قتل یا نقص عضو طرف های درگیری می انجامد از اختلاف بر سر مسائل بسیار جزیی آغاز شده اما سرانجامی تلخ به خود گرفته است. مسائلی همچون درگیری بر سر تهیه مواد مخدر در زمره این مسائل قرار می گیرد.

سلامت نیوز: پر واضح است كه آستانه تحمل مردم ایران نسبت به مسائل و مشكلات پیرامون شان در سیری نزولی قرار گرفته و كاهش محسوسی را نشان می دهد. براساس آمار موثقی كه از سوی نهادهای مختلف در سال های اخیر ارایه شده است، درصد بسیاری از نزاع های خشونت آمیز كه گاه به قتل یا نقص عضو طرف های درگیری می انجامد از اختلاف بر سر مسائل بسیار جزیی آغاز شده اما سرانجامی تلخ به خود گرفته است. مسائلی همچون درگیری بر سر تهیه مواد مخدر در زمره این مسائل قرار می گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، قتل هایی كه در جریان نزاع های دسته جمعی با عدم توانایی در كنترل خشم شكل می گیرد باعث ارایه طرح های مختلفی از سوی دولت یا نیروی انتظامی به مجلس شورای اسلامی شده است كه نمونه آن «طرح منع حمل سلاح سرد» است كه اكنون هفت سال از ارائه آن به مجلس شورای اسلامی می گذرد. مسلما تمامی این طرح ها بر پایه تلاش برای جلوگیری از تكرار این قبیل جرایم استوار است اما نباید فراموش كرد كه وقوع جرایمی همچون نزاع های دسته جمعی و جنایات بعد از آن از آبشخورهای دیگری سرچشمه می گیرد و به بیان دیگر قوانینی كه در حال حاضر نیز اجرایی می شود بخشی جزیی از مساله است و كارآیی آنچنانی ندارد.


    بنابراین تا زمینه و عوامل وقوع درگیری ها و نزاع های فردی یا دسته جمعی شناسایی نشود و از بین نرود، نباید انتظار داشت كه میزان این قبیل جرایم، سیر نزولی به خود بگیرد. از عوامل اصلی عدم كنترل خشم و بروز آن به شكل نزاع های فردی یا دسته جمعی مشكلات معیشتی خانوارهای ایرانی، فقر، نگرانی از امنیت شغلی، طلاق و اعتیاد را می توان نام برد كه همگی به شكل زنجیروار در كنار یكدیگر قرار گرفته و فشار مضاعفی روی افراد جامعه می آورند. نباید فراموش كرد فردی كه دست به تضییع حقوق دیگران به انحای مختلف می زند و آرامش جامعه را سلب می كند، معلول است و نشان دادن آن به عنوان علت آسیب های متنوع اجتماعی، دردی دوا نخواهد كرد.


    مشكلات به مرور كه انباشت می شوند سرانجام آستانه تحمل فرد را آنچنان پایین می آورند كه جرقه یی كوچك می تواند باعث بروز فجایعی هولناك شود. درگیری های فیزیكی، تخریب اموال عمومی، عربده كشی و قدرت نمایی و مسائلی از این دست كه عنوان مجرمانه دارند از آبشخور مشكلاتی سرچشمه می گیرند كه هنوز در جامعه ایرانی برطرف نشده است.


    این موضوع كاملابدیهی و اثبات شده است كه میزان افزایش یا كاهش جرم و جنایت در هر جامعه یی در ارتباط مستقیم با سطح استانداردهای زندگی افراد همان جامعه است. بنابراین هر میزان در جامعه یی، بستر ارتكاب به جرم كاهش یابد، می توان شاهد چهره یی شاداب تر و آرامشی افزون تر در بین مردم آن جامعه بود.
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha