نتایج یک مطالعه بر روی ماهی هایی که بیشترین شباهت در ساختار ژنتیکی به انسان را دارند نشان می دهد که مواد پلاستیکی و قوطی های کنسرو موجب ابتلا به بیش فعالی می شود.

سلامت نیوز:  نتایج یک مطالعه بر روی ماهی هایی که بیشترین شباهت در ساختار ژنتیکی به انسان را دارند نشان می دهد که مواد پلاستیکی و قوطی های کنسرو موجب ابتلا به بیش فعالی می شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «کالگاری» در کانادا انجام شد نشان داد، جنین ماهی هایی که در معرض سطوح کم «بیسفونل A» قرار گرفتند در سن بلوغ دچار بیش فعالی شدند.
بیسفونل A یک ماده شیمیایی است که از آن برای تولید مواد پلاستیکی و قوطی کنسروهای غذا استفاده می شود.
محققان در این مطالعه که روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، تعدادی جنین گورخر ماهی که 70 درصد از ساختار ژنتیکی آنها شبیه انسان است را در معرض مقادیر بسیار اندک بیسفنول A و بیسفونل S قرار دادند.
محققان متوجه شدند که جنین این ماهی پس از رسیدن به سن بلوغ دچار بیش فعالی می شود.
محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض هر دو بیسفونل A و بیسفونل S، زمان تشکیل سلول های عصبی و تعداد این سلول ها را در مغز جنین دستخوش تغییرات جدی می کند.
آنها افزودند: این تغییرات سبب می شود زمانی که ماهی ها به سن بلوغ برسند علائم بیش فعالی در آنها بروز کند.
با این حال محققان متذکر شدند: اگرچه برای رسیدن به نتایج قطعی کمی زود است ولی این مطالعه، مهر تاییدی است بر یافته های علمی گذشته مبنی بر اینکه زنان باردار باید استفاده از موادی که حاوی بیسفنول هستند را محدود کنند.
محققان پیش از این نیز درباره سرطان زا بودن ماده بیسفنول A هشدار داده بودند.
کانادا، اتحادیه اروپا و دستکم11کشور در قاره آمریکا استفاده از این ماده شیمیایی را در وسایل مورد استفاده برای نوزدان و کودکان مانند شیشه های شیر و پستانک ممنوع کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha