یك میلیون كودك بی شناسنامه یعنی یك میلیون كودك محروم از تحصیل،درمان و هرگونه حمایت اجتماعی و بهداشتی آن‌هم به جرم تولد از پدری غیر ایرانی.ازدواج دختران ایرانی با مردانی خارجی آثار و تبعات زیانباری در پی دارد به خصوص اگر این ازدواج ها ثبت قانونی نشده باشند كه اكثریت این گونه هستند.

یك میلیون كود‌ك بی‌شناسنامه!

سلامت نیوز: یك میلیون كودك بی شناسنامه یعنی یك میلیون كودك محروم از تحصیل،درمان و هرگونه حمایت اجتماعی و بهداشتی آن‌هم به جرم تولد از پدری غیر ایرانی.ازدواج دختران ایرانی با مردانی خارجی آثار و تبعات زیانباری در پی دارد به خصوص اگر این ازدواج ها ثبت قانونی نشده باشند كه اكثریت این گونه هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، اكثریت این ازدواج ها در مناطق دور افتاده روستایی با مهاجران افغانی انجام‌می‌شود و نبود اطلاعات دقیق حقوقی این  ازدواج‌هارا با مشكلاتی چون ناتوانی در ثبت قانونی ازدواج همراه‌می‌كند. البته مشكل زمانی حاد می‌شود كه فرزندی از این ازدواج حاصل شود. «قانون» در رابطه با آسیب‌های اجتماعی فرزندان حاصل از  ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی با فریده غیرت وكیل دادگستری و ابوالفضل ابوترابی عضو كمیسیون قضایی به گفت‌وگو نشسته و به‌بررسی مشكلات این كودكان پرداخته است.


  سلب تابعیت زن ایرانی !
فریده غیرت وكیل پایه یك دادگستری در گفت‌وگو با «قانون»، در تشریح وضعیت تابعیت زنان ایرانی بعد از ازدواج توضیح داد: در قوانین ما سلب تابعیت ازیك ایرانی، به راحتی اتفاق نمی‌افتد. حتی ازدواج هم نمی‌تواند باعث سلب تابعیت یک زن ایرانی شود. زن ایرانی هرجا برود ایرانی است مگر به موجب حکم دادگاه و محرومیتی، سلب تابعیت شده باشد اما اگر با شخصی که تبعه یک کشور دیگر است ازدواج کند ممکن است تابعیت مضاعف به او دهنداما  سلب تابعیت از او نمی شود .
این حقوقدان خاطر نشان كرد: وقتی زن ایرانی تابعیت کشور اروپایی یا آمریکایی یا هر کشور دیگری را پیدا می کند از یکسری امتیازات بیشتری برخوردار می‌شود، ولی به عنوان زن ایرانی امتیازاتش در داخل ایران همچنان حفظ می‌شود و آن امتیازاتی که برای تابعیت دوم او است تسری پیدا نمی کند و در تابعیت اول او که ایران است تاثیری نداردکه بخواهیم حق اضافه ای را برای او در نظر بگیریم .  این استاد دانشگاه در رابطه با وضعیت فرزندان حاصل از این نوع ازدواج‌ها، تصریح کرد: این فرزندان متاسفانه دچار آسیب‌های فراوانی می شوند. ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی و عرب در طول سنوات گذشته دچار اشکال عدیده‌ای شده است که از نظر اهلیت و تابعیت و همچنین تحصیل دچار اشکال هستند. در قانون بیان شده است، زمانی كه فرزندان به سن رشد یعنی 18 سالگی رسیدند می‌توانند  خود تابعیت کشور مورد نظر را انتخاب کنند. این در زمانی صورت می‌گیرد كه زن با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده باشد.


  ندادن شناسنامه به‌تعدادی از كودكان ایرانی
وی در رابطه با هویت فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع بیگانه ادامه داد: در قوانین ما چون بحثی در رابطه با ولایت فرزند وجود دارد و فرزند تحت ولایت پدر است در این نوع ازدواج این فرزند نمی‌تواند شناسنامه دریافت كند. زمانی که زن با مرد غیر ایرانی ازدواج می کند  ممکن است یک تابعیت مضاعف پیدا کند اما  طبق قوانین ایران این زن، فرزندش باید تابع پدر باشد. در قوانین مقرراتی وضع شده كه بعد از سن بلوغ 18 سالگی فرزند می‌تواند تابعیتش را انتخاب كند ولی متاسفانه این قضیه اشكالات فراوانی دارد. فرزندان این ازدواج‌ها به دلیل نداشتن شناسنامه قادر به تحصیل نخواهند بود. لذا بی‌سوادی مشکل اصلی کودکان حاصل از چنین ازدواج‌هایی است.


  تولد در ایران برای خارجی ها تابعیت به همراه دارد
غیرت در پاسخ به این سوال كه اگر یك زن خارجی در ایران فرزندخود را به دنیا بیاورد به فرزند او تابعیت ایرانی داده می‌شود دلیل این تبعیض میان زن ایرانی و خارجی چیست،گفت: زمانی که یک زن خارجی وارد ایران می شود و فرزندش درخاك ایران به دنیا می‌آید، به فرزند این خانم تابعیت ایرانی تعلق‌می‌گیرد. در قوانین ما قانون مسئله خاک مطرح می شودکه قانون خاصی است و تابعیت و شناسنامه ایرانی را به او می دهند.


  بلاتکلیفی یك میلیون كودك بی‌شناسنامه
ابوالفضل ابوترابی نیز درگفت‌وگو با«قانون» با انتقاد از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه بدون ثبت رسمی خاطر نشان كرد: همان‌طور كه می‌دانیم برخی از زنان و دختران ایرانی ناآگاهانه تن به چنین ازدواج‌هایی می‌دهند اما برخی از آ‌نها هم آگاهانه این ازدواج ها را می‌پذیرند زیرا شرایط زندگی آنها را وادار به این امر می‌کند. این عضو كمیسیون قضایی مجلس تصریح كرد: اطلاع رسانی بیشتر و تبلیغات گسترده رسانه‌ها برای به تصویر کشیدن آثار و تبعات ناشی از ازدواج های غیررسمی ضرورت دارد. آثار اجتماعی چنین ازدواج هایی این است كه این ازدواج‌ها باعث بروز ناهمگونی فرهنگی در زندگی مشترک شده و نتایج زیانبار اجتماعی به همراه دارد.


  بازگشت مهاجران و بلاتكلیفی زنان و فرزندان ایرانی
ابوترابی در تشریح مشكلات حاصل از این‌گونه ازدواج‌ها گفت: به طوری که گاهی با وجود چندین فرزند منجر به طلاق با تابعیت نامعلومی می شوند. خانواده‌های ایرانی‌باید بدانند كه اگر زنان ایرانی بدون توجه به قوانین و مقررات و مشاوره‌های حقوقی اقدام به چنین ازدواج‌هایی کنند با برخی مشکلات حقوقی مواجه خواهند شد. نبود ضمانت‌نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، نامشخص بودن وضع حضانت و قیمومیت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه یا هردوی آنها، بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان آنان از جمله این مشکلات است .  این نماینده در ادامه بیان كرد: ما  در ایران حدود یك میلیون كودك داریم كه مادرانشان ایرانی هستند و در ایران به دنیا آمده داخل ایرانند و بیرون از ایران نرفته اند. این فرزندان هویتی غیر از ایرانی ندارند. ما مسئولیم كه  تكلیف این فرزندان را مشخص كنیم اما همچنان این یك میلیون كودك بلاتكلیف رها شده اند.

  مخالفت هیات وزیران
وی ادامه داد: در رابطه با این موضوع در مجلس طرحی وجود داشت اما متاسفانه چون بار مالی داشت باید دولت مجوز می‌داد اما هیات وزیران با این موضوع  موافقتی نكردند . این فرزندان دچار آسیب‌های فراوانی از نظر اجتماعی و فرهنگی می‌شوند به خصوص در تحصیل این كودكان مشكل ایجاد می‌شود به همین دلیل بنده از وزیر اطلاعات در این رابطه سوال كردم كه دلیل مخالفتشان چیست اما چیزی مطرح نشد. به نظر بنده راه حل این است كه دولت و كمیسیون با این طرح موافقت كنند تا مشكلات این كودكان كمتر شود.
براساس این گزارش بحران كودكان بدون هویت و شناسنامه حلقه ای گمشده در میان قوانین ما است. اینكه كودكی در ایران متولد می‌شود دلیلی بر ایرانی بودن كودك باید باشد، همان‌گونه كه اگر یك زوج غیر ایرانی فرزندشان در محدوده مرزهای خاكی، آبی و هوایی ایران متولد شود یك ایرانی خواهد بود. اینكه كودكان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی از حداقل‌های زندگی محروم شوند نه اسلامی است نه انسانی اما همچنان این رویه اشتباه ادامه دارد.  این كودكان  تا 18 سالگی رها می‌شوند و بعد از 18 سالگی دیگر فرصتی برای تحصیل و آموزش نخواهند داشت به نوعی این كودكان را محكوم به نابودی كرده‌ایم و ضعف قوانین در حمایت از آنها بسیار مشهود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha