دبیر سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا گفت: ترافیک بخش عمده ای از آلودگی هوا را تشکیل می دهد که باید با عزمی جدی و مدیریتی قوی بر استانداردهای موتورسیکلت، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود.

روزانه ۸ تن ذرات معلق از ترافیک شهر تولید می شود

سلامت نیوز: دبیر سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا گفت: ترافیک بخش عمده ای از آلودگی هوا را تشکیل می دهد که باید با عزمی جدی و مدیریتی قوی بر استانداردهای موتورسیکلت، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، وحید حسینی در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه با پایش مداوم هوای تهران یافته های جدیدی در زمینه آلودگی هوای پایتخت به دست آورده ایم، گفت: طی سال های ۸۶ تا ۹۲ غلظت آلایندگی هوا اندازه گیری شده که در اندازه گیرهای صورت گرفته، کاهش خطی مونوکسیدکربن را شاهد بودیم به طوریکه طی دو سال گذشته روزهای ناسالم به واسطه افزایش آلاینده مونوکسید کربن را شاهد نبودیم . این در حالی است که ۱۰ سال پیش وضعیت آلودگی هوای تهران تنها به دلیل افزایش مونوکسید کربن بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: کاهش مونوکسید کربن در سال های اخیر نشان از سیاست گذاری درست مبتنی بر یافته های علمی است، به گونه ای که سازمان محیط زیست طی سال های ۸۲تا ۸۶ با قدرت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را گرفت . همچنین کاتالیز و استاندارد یورو۲ و حذف موتورسیکلت ها را اجرایی کرد و نتیجه آن اکنون بعد از ده سال دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه با سیاست گذاری های درست و مبتنی بر یافته های علمی می توان مساله آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را حل کرد، اظهارداشت: طی این سالها در کنار کاهش آلاینده مونوکسید کربن، شاهد افزایش آلاینده ذرات معلق بودیم که دلیل عمده آن افزایش تردد خودروهای دیزلی بوده است .

وی با اشاره به نتایج اندازه گیری ها گفت: تفاوت آشکاری میان ذرات معلق در نزدیکی اتوبان ها و شریان های اصلی با پارک ها و فضاهای دورتر از اتوبان هاست، به طوریکه غلظت آلاینده ذرات معلق در نزدیکی معابر و بزرگراه ها به مراتب بیشتر از یک پارک است .

دبیر سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با تاکید بر اینکه از منظر استاندارد سالیانه تهران حتی یک روز هوای سالم ندارد، گفت: وضعیت دی اکسید نیتروژن به مراتب بالاتر از استانداردهای سالیانه است .

حسینی مدت مشابه روزهای ناسالم و سالم در سال ۹۲ را مقایسه کرد و گفت: این در حالیست که در سالجاری تا روز گذشته، تهران تنها ۸۵ روز ناسالم و ۳ روز بسیار ناسالم را تجربه کرده  که در سال ۹۲ ، ۱۱۳ روز ناسالم و ۱۰ روز بسیار ناسالم را داشته ایم .

وی با اشاره به اینکه پایش های مداوم آلودگی هوا نشان می دهد امسال وضعیت بهتری را تجربه کرده ایم، گفت: در کنار مکانیزم های طبیعی از جمله باد و باران شاهد بهبود کیفیت سوخت هم بوده ایم که این مساله نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت آلودگی هوا داشته است. اگر بخواهیم مقایسه گرد وغبار را با ذرات ساخته دست بشر و ترافیک(ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) داشته باشیم، می بینیم در زمان گرد وغبار ذرات درشت تر در هوا پراکنده هستند اما در ذرات دست ساز بشر و ناشی از ترافیک ذرات ریزتر تولید می شود که براساس نتایج علمی ذرات ریز خطرناک تر و سرطان زا تر از گرد وغبار هستند.

وی با تاکید بر اینکه در اندازه گیری های صورت گرفته در سالجاری شاهد افزایش تعداد ذرات ۰.۷ میکرون(۷۰۰نانومتر ) در هر سانتیمتر مکعب هوا بوده ایم، گفت: تعداد ذرات ۰.۷ میکرون شمارش شده که در شهرک محلاتی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ذره را شاهد بودیم .

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران وضعیت این آلاینده را با شهر زوریخ مقایسه کرد و گفت: تعداد ذرات ۰.۷ میکرون ،۱۰ هزار ذره بر هر سانتیمتر مکعب بوده که تعداد این ذرات در تهران ۱۰ برابر شهر زوریخ است .

وی با تاکید بر اینکه خودروهای دیزلی ، خودروهای با استاندارد یورو ۲ و خودروهای گاز سوز نقش مهمی در تولید ذرات معلق دارند، گفت: سیاست گازسوز کردن خودروها سیاست خوبی بود اما به درستی اجرا نشده به طوریکه اکنون بیشترین آلایندگی را تولید می کند .

وی با اشاره به تردد موتورسیکلت ها ی ۱۲۵ سی سی کاربراتوری در شهر تهران گفت: این موتورسیکلت ها وضعیت به مراتب خطرناک تری را نسبت به استاندارد یورو۲ و خودروهای گاز سوز دارد لذا باید در صنعت موتورسیکلت سازی با جدیت عمل شود .

حسینی با تاکید بر اینکه روزانه ۸ تن ذرات معلق از ترافیک شهر تهران تولید می شود، تصریح کرد: سهم عمده آلاینده ها را کامیون و موتورسیکلت ها تشکیل می دهند به گونه ای که در مکان های که ذرات معلق تولیدی در مرکز شهر و حاشیه پایتخت که تردد بیشتر موتورسیکلت و کامیون ها را در آن شاهد هستیم این میزان بیشتر است  که از این موضوع می توان نتیجه گرفت که ترافیک بخش عمده ای از آلودگی هوا را تشکیل می دهد و باید به استاندارد تولید خودرو، وضعیت موتورسیکلت ها ، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه ویژه شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha