چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 134984

گفته می شود واکسن G2 که ساخت یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کاربردهای درمانی فراوانی برای پیشگیری از بیماری های آسم و آلرژی و سرطان ها دارد. اما نکته مهم، صادر نشدن مجوز مصرف این واکسن است.

سلامت نیوز: گفته می شود واکسن G2 که ساخت یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است، کاربردهای درمانی فراوانی برای پیشگیری از بیماری های آسم و آلرژی و سرطان ها دارد. اما نکته مهم، صادر نشدن مجوز مصرف این واکسن است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر صالح محقق حضرتی که مخترع واکسن G۲ است، چندی قبل در حاشیه یک نشست خبری به اهمیت این واکسن و نقش آن در تقویت ایمنی بدن اشاره کرده و گفته بود واکسن G2 بر روی سرطان ھا و بسیاری از بیماری ھا، اثرگذار است.

به گفته وی، در بدن ما آنزیم‌هایی هستند بنام MMPs یا آنزیم‌های ماتریکس متالوآنزیم‌های خارج سلولی، MMPs در لانه گزینی سلول‌های سرطان در محل‌های جدید یا متاستاز و رگ زائی در سرطان‌ها نقش مهمی دارند. به همین علت نیز در بسیاری از بیماری ها مثل سرطان ها، بیماری های ویروسی، آسم و آلرژی ها، دیابت و...، میزان و فعالیت این آنزیم‌ها افزایش می‌یابند اما در پی استفاده از این واکسن‌ها میزان فعالیت MMPs کاهش معنی داری را نشان می‌دهد.

حضرتی معتقد است که با تزریق این واکسن‌ها در افراد با ریسک بالای ابتلا به سرطان، می‌تواند نقش پیشگیری از سرطان‌ها را داشته باشد و در آزمایشات تاثیر این واکسن مشخص شده است.

مخترع واکسن G2 با اشاره به علل ایجاد بیماری هایی مثل سرطان، گفت: سرعت رشد سلول‌های سرطانی و نیز قدرت تهاجمی و متاستازی بودن سلول های سرطانی در بسیاری از بیماری ها مثل تمام سرطان ها افزایش یافته و با MMPs ارتباط مستقیمی وجود دارد. همچنین بیان ژن و افزایش فعالیت MMPs در بیماری‌های رماتیسمی، زخم‌ها، MS و زیر گروهای MS بیماری‌های ویروسی، آسم و آلرژی‌ها، بیماری التهابی مغز و اعصاب درMMPs مزمن نیز افزایش می‌یابد.

این توضیحات در خصوص واکسن G2، در حالی عنوان می شود که یک سئوال مطرح است و آن، صادر نشدن مجوز برای مصرف این واکسن است. در همین ارتباط،دکتر مهدی پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، گفت: واکسن G2 یک پروژه تحقیقاتی است و هیچ مجوزی برای مصرف ندارد.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا این مجوز صادر خواهد شد یا خیر، گفت: بررسی می شود، اگر کیفیت لازم را داشت مجوز می دهیم. ولی در حال حاضر، این واکسن تنها یک پروژه تحقیقاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha