چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 134997

یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: الگوی خواب بر میزان ترشح و سوخت‌و‌ساز گلوکز تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل بی‌خوابی موجب اختلال متابولیسم گلوکز می‌شود که این مساله موجب ایجاد مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی می‌شود.

سلامت نیوز:  یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: الگوی خواب بر میزان ترشح و سوخت‌و‌ساز گلوکز تاثیر مستقیم دارد به همین دلیل بی‌خوابی موجب اختلال متابولیسم گلوکز می‌شود که این مساله موجب ایجاد مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی می‌شود.  

 دکتر حسین دلشاد در گفت‌و‌گو با آنا درباره تاثیر بی‌خوابی بر متابولیسم گلوکز گفت: کم‌خوابی می‌تواند موجب برهم‌ریختن تنظیم ترشح هورمون‌های بدن از جمله هورمون کورتیزول، رشد و ... و هم چنین آزاد شدن فاکتورهای التهابی شود که این تغییرات می‌تواند بر سوخت‌و‌ساز مواد قندی تاثیر‌گذار باشد و با ایجاد مقاومت به انسولین در بافت‌های هدف منجر به اختلال گلوکز خون به خصوص در بیماران دیابتی و در نهایت اختلال تنظیم قندخون شود.

وی در ادامه با توجه به بروز این اختلال در زنان باردار مبتلا به دیابت گفت: دیابت بارداری معمولا به صورت خفیف ایجاد می‌شود که در بسیاری از موارد نیاز به دارو ندارد و با کنترل قند خون و اصلاح سبک زندگی بهبود می‌یابد اما اگر فردی در این دوران دچار خواب ناکافی و در نهایت اختلال در متابولیسم گلوکز شود نمی‌توان برای تنظیم خواب از داروهای آرامبخش و خواب استفاده کرد به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود از مصرف قهوه خودداری کنند، شب‌ها به موقع به رختخواب بروند و سعی داشته باشند هر روز در یک ساعت مشخص بخوابند و از استرس و دغدغه‌های ذهنی خودداری کنند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با بیان اینکه هر فرد باید در طول شب به مدت 6 الی 8 ساعت خواب کافی و موثر داشته باشد گفت: خواب کافی موجب افزایش انرژی در طی روز می‌شود بنابراین برای افرادی که دچار بی‌خوابی‌های مکرر هستند و ممنوعیتی دارویی ندارند داروی خواب‌آور و آرامبخش با دوز پایین تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha