مدیركل اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام این كه با شروع فصل سرما مواردی از مسمومیت به علت استفاده از بخور اوكالیپتوس به جای شربت‌های دارویی خوراكی گزارش شده است، گفت: خوردن حجم اندكی از این بخور (در حد 5 میلی لیتر) با خطر مرگ همراه است.

دكتر علی صفا در گفت و گو با ایسنا، ‌با اشاره به شباهت ظاهری بسته بندی بخور اوكالیپتوس با شربت‌هایی در حجم 60 سی سی و اكثرا با كاربرد رفع احتقان و ضد سرفه اظهار كرد: اگرچه توضیحات و هشدارهای لازم به میزان كافی بر روی بسته بندی‌های آنان درج شده است اما شاید برخی افراد كم سواد و یا كم توجه، فقط به شباهت ظاهری بسته‌بندی‌ها اكتفا كنند.

وی، با بیان این كه مركز ثبت عوارض جانبی و ناخواسته داروی وزارت بهداشت مواردی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف بخور اوكالیپتوس به جای شربت‌های خوراكی گزارش كرده است، گفت: مصرف مقادیر اندك آن بسیار كشنده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد با توجه به مخاطرات جدی مصرف خوراكی این فرآورده ضرورت دارد، نهادهای مسئول با اتخاذ تدابیر مناسب و دستورالعمل‌هایی نسبت به تمایز بسته بندی‌ محصولات دارویی خوراكی از غیر خوراكی - حداقل برای رفع اشتباه برای كودكان و افراد كم سواد یا كم توجه - اقدام كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha