چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 135025

همیشه اشتباهات غذایی و دارویی جزو عمده‌ترین مشکلاتی بوده‌اند که افراد از روی نا‌آگاهی مرتکب شده‌اند و گاهی اوقات آن چنان نگرانی و مشکلات عدیده به بار آورده‌اند که جبران آنها ممکن نخواهد بود.

سلامت نیوز:همیشه اشتباهات غذایی و دارویی جزو عمده‌ترین مشکلاتی بوده‌اند که افراد از روی نا‌آگاهی مرتکب شده‌اند و گاهی اوقات آن چنان نگرانی و مشکلات عدیده به بار آورده‌اند که جبران آنها ممکن نخواهد بود.

دکتر حسین دلشاد، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم در روزنامه ایران نوشت: از میان بیماری‌هایی که اقدامات خودسرانه و باورهای نادرست در مورد آن انجام می‌شود، بیماری تیروئید است که انواع مختلفی دارد و شایع‌ترین نوع آن بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر است و شایع‌ترین علت ابتلا به آن در تمام دنیا کمبود ید است.
ید عمدتاً در آب دریاها و اقیانوس‌ها موجود است زیرا ریزش باران و جاری شدن سیلاب باعث شست‌و‌شوی خاک مناطق مرتفع و حمل ید موجود در خاک به سمت آب دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود. بنابراین آن دسته از مواد غذایی که از چنین خاک‌هایی حاصل می‌شود، مانند سبزیجات یا علوفه دام‌ها و حتی آب این مناطق با کمبود ید مواجه هستند. از این رو افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند، دچار کمبود ید و عوارض حاصل از آن می‌شوند.
در چند دهه اخیر و در اکثر کشورها با ید دار کردن نمک مصرفی خانوارها، کمبود ید در میان افراد کنترل شده است، اما با وجود این ممکن است در برخی از مناطق این کمبود با آمار چشمگیری مواجه باشد؛ این در حالی است که خوشبختانه طی دو دهه مصرف نمک‌های ید دار توسط خانواده‌های ایرانی معضل کمبود ید در کشور ما تحت کنترل قرار گرفته است.
به همین دلیل است که امروزه در ایران، بیماری مبتلایان به بزرگی غده تیروئید (گواتر) ناشی از کمبود ید نیست.
با توجه به اینکه برخی از مواد غذایی مثل کلم، ‌شلغم، کلم پیچ، هویج و... حاوی مواد بخصوصی هستند که در جذب ید توسط غده تیروئید تداخل ایجاد می‌کند در مورد بیماران مبتلا به گواتر ناشی از کمبود ید توصیه می‌شود مصرف این گونه مواد غذایی به حداقل برسد در حالی که این باور غلط مبنی بر استفاده نکردن مواد غذایی خاص باید اصلاح شود و بی‌جهت افراد از مصرف برخی مواد غذایی محروم نشوند.
باور اشتباه دیگر به این موضوع بازمی‌گردد که اگر عمده ید در آب دریاها، اقیانوس و مواد غذایی دریایی به میزان حداکثر وجود دارد، مصرف ماهی و میگو برای درمان بسیاری از بیماری‌های تیروئید مناسب است، این در حالی است که هر چند خوردن مواد غذایی دریایی مقداری ید به بدن می‌رساند، اما برای تأمین نیازهای روزانه یک فرد کافی نیست به عبارت دیگر اگر بخواهیم نیاز روزانه خود را تنها با مصرف غذاهای دریایی جبران کنیم نیاز است در طول روز معادل یک کیلو گرم ماهی خشک یا یک عدد ماهی سفید یا ماهی آب‌های اقیانوس و دریاها را مصرف کنیم که امکان پذیر نیست بنابراین از آنجا که امروزه بسیاری از ماهی‌های عرضه شده در فروشگاه‌ها، در آب‌های شیرین و استخرها پرورش پیدا می‌کنند، نمی‌توان تصور کرد با این قبیل ماهی‌ها نیاز روزانه بدن به ید تأمین ‌شود و این چیزی جز یک باور نادرست نیست.
درست است مصرف نمک‌های ید دار ضرورت دارد و توصیه می‌شود اما متأسفانه امروزه برخی افراد سودجو مصرف سنگ نمک یا نمک دریا را به جای استفاده از نمک ید دار توصیه می‌کنند در حالی که این نوع از نمک‌ها ناخالصی‌های بسیاری دارند ومیزان ید موجود در آنها قابل پیش‌بینی نیست از این رو به طور جدی توصیه می‌شود تمام افراد فقط از نمک ید دار استاندارد شده با میزان خالصی بیش از 90 درصد استفاده کنند ضمن اینکه نحوه نگهداری از نمک‌های ید دار نیز موضوع قابل توجهی است زیرا ید موجود در نمک در اثر رطوبت، حرارت یا نور تبخیر می‌شود از این رو باید نمک‌های حاوی ید، در بسته‌‌بندی‌های پلاستیکی تیره رنگ یا ظروفی که نور از آنها عبور نمی‌کند نگهداری شود. همچنین بهتر است از بسته‌های کوچک نمک‌های ید دار استفاده شود زیرا بسته‌های بزرگ‌تر برای مدت زمان بیشتری باز می‌مانند و به این ترتیب موجب از بین‌رفتن مقادیر قابل توجهی از ید خواهد شد.
ممکن است این ذهنیت برای برخی به وجود آید که مبتلایان به بیماری‌های قلبی – عروقی از خوردن نمک منع می‌شوند. از این رو ید مورد نیاز بدن آنها تأمین نخواهد شد در صورتی که ذکر این نکته حائز اهمیت است که مصرف روزانه نمک ید دار در هیچ فردی به صفر نمی‌رسد حتی مبتلایان به بیماری‌های قلبی - عروقی که روزانه مجاز به مصرف 4 تا 5 گرم نمک طعام هستند و اگر این میزان دارای ید کافی باشد نیاز روزانه این قبیل بیماران هم تأمین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha