چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 135036

سرد شدن هوا و فرا رسیدن زمستان به معنای خانه نشینی کودکان نیست! پوشیدن لباس مناسب با فصل و شرایط جوی، مهم‌ترین کلید لذت بردن از هر فصلی است؛ هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان. زمستان ظرفیت‌های جدیدی برای بازی و لذت بردن کودکان ایجاد می‌کند. اما وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر کودک روشن است؛ فراهم کردن امکان استفاده هر چه بیشتر از محیط زیبای خارج از خانه.

سلامت نیوز: سرد شدن هوا و فرا رسیدن زمستان به معنای خانه نشینی کودکان نیست! پوشیدن لباس مناسب با فصل و شرایط جوی، مهم‌ترین کلید لذت بردن از هر فصلی است؛ هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان. زمستان ظرفیت‌های جدیدی برای بازی و لذت بردن کودکان ایجاد می‌کند. اما وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر کودک روشن است؛ فراهم کردن امکان استفاده هر چه بیشتر از محیط زیبای خارج از خانه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه کودک سالم،مهم‌ترین کار در این راستا، انتخاب پوششی مناسب برای کودکان است. پوششی که در عین راحتی و زیبایی، چابکی کودک را نیز از بین نبرد و مانعی برای تحرک او محسوب نشود.

اصل کلی
همه ما بارها شنیده‌ایم که بهترین روش لباس پوشیدن در فصول سرد سال، استفاده از چند لایه پوشش است. چند لایه لباس علاوه بر اینکه موجب حبس گرمای بدن کودک می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت تغییر محیط و احساس گرما، بتوان از تعداد لایه‌ها کاست و راحتی کودک را فراهم کرد.
1 – اولین لایه زیرین نباید رطوبت را جذب کند.
اولین لایه بهتر است دو تکه و از جنسی باشد که رطوبت بدن کودک را به خود جذب نکند. بدین ترتیب، کودک پس از بازی و فعالیت و احتمالا تعریق، دچار مشکل نمی‌شود. لباس‌های نخی، به دلیل جذب رطوبت، به بدن کودک می‌چسبند و موجب سوختگی پوست او می‌شوند.
2 – لایه دوم بهتر است ضخیم‌تر اما در عین حال انعطاف پذیر باشد، مانند پیراهن یا جلیقه پشمی نرم.
3 – لایه سوم، که معمولا لایه نهایی است، باید از جنسی مقاوم در برابر باد، باران و نور خورشید باشد. این لایه، که معمولا کت یا پالتو است، باید اندازه‌ای متناسب با بدن کودک داشته باشد. بدین معنا که نه خیلی تنگ باشد (با توجه به اینکه لایه‌های زیرین موجب بزرگ‌تر شدن اندام کودک می‌شوند) و نه خیلی گشاد باشد (زیرا در این صورت هوای سرد راحت به زیر آن نفوذ می‌کند).

 خرید کت
کتی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید باید ضد آب یا حداقل در مقابل آب مقاوم باشد. می‌دانم که دیدن پالتوهای متنوع و رنگارنگ می‌تواند برای شما خیلی وسوسه کننده باشد، اما فراموش نکنید که لباس فرزند شما باید علاوه بر زیبا بودن، کاربردی و با کیفیت نیز باشد. اگر کت کلاه دار باشد بهتر است اما اگر کلاه نداشت نیز شما می‌توانید کلاهی جدا و مناسب خریداری کنید.

 کلاه
حدود 50 درصد از گرمای بدن از سر خارج می‌شود. در نتیجه کلاه یکی از ضروریات فصل سرماست. به شما توصیه می‌کنیم حتما کلاهی را برای فرزندتان خریداری کنید که گوش او را نیز بپوشاند. اگر چنین کلاهی پیدا نکردید، می‌توانید یک گوش پوش یا هد بند جداگانه برای او بخرید. مزیت هد بند این است که علاوه بر گوش‌ها، می‌تواند پیشانی و سینوس‌ها را نیز بپوشاند. در نتیجه احتمال سرماخوردگی کودک کاهش می‌یابد.

 دستکش‌های تک انگشتی
بهترین نوع دستکش برای کودکان، دستکش‌های تک انگشتی است. این نوع دستکش‌ها راحت هستند و لازم نیست برای پوشاندن آنها زمان زیادی صرف کنید. بهتر است دستکش‌ها نیز ضد آب باشند تا کودک بتواند به راحتی در برف از دستان خود استفاده کند. از آنجا که احتمال گم شدن دستکش‌ها زیاد است، بهتر است به کمک یک بند یا سنجاق هر یک را به هر آستین کت کودک وصل کنید.

 چکمه
کافیست چند بار برای خرید چکمه برای فرزندتان به مغازه‌های مختلف مراجعه کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که چکمه‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: چکمه‌های پلاستیکی و بی‌کیفیت و چکمه‌های مرغوب و کاربردی. چکمه‌های بی‌کیفیت معمولا زیبا هستند و رنگ‌های متنوعی دارند. اما توجه داشته باشید که این نوع چکمه‌ها برای برف و باران ساخته نشده اند و تنها ظاهری زیبا دارند و به هیچ وجه پای کودک را گرم نگه نمی‌دارند. همچنین بسیاری از آنها راحت نیستند. اما چکمه‌های با کیفیت، هرچند قیمت بیشتری دارند، اما کاملا کاربردی هستند و کودک می‌تواند با آنها در برف و باران بازی کند، بدون آنکه کمترین آبی داخل آن نفوذ کند. همچنین اندازه چکمه با کفش عادی متفاوت است زیرا معمولا کودکان در فصول سرد سال از جوراب‌های ضخیم‌تری استفاده می‌کنند.
در نتیجه اندازه چکمه باید بزرگ‌تر از کفش‌های عادی کودک باشد.
هنگام خرید لباس‌های زمستانی برای فرزندتان لازم است به چند نکته توجه کنید:
 اگر فرزندتان هنوز پوشک می‌شود، بهتر است لباس‌هایی را برای او انتخاب کنید که بتوانید برای تعویض پوشک راحت آنها را از تن او خارج کرده و دوباره بر او بپوشانید. لباس‌های زیپ دار و دکمه دار بهترین گزینه‌ها هستند.
 لباس‌ها نباید از جنسی باشند که برای پوست کودک حساسیت ایجاد کنند و موجب خارش بدن او شوند.
 ضخامت لباس‌ها بستگی به دمای هوا دارد نه فصلی که در آن قرار داریم. اگر فصل زمستان است اما هوا خیلی سرد نیست، فرزندتان را بیش از حد نپوشانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha