چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 135038

کارشناسان می‌گویند در میان عوارض جانبی متعدد ناشی از تغییرات جوی، شیوع عفونت‌های انگلی به عنوان یکی دیگر از پیامدهای این پدیده شناسایی شده است.

سلامت نیوز:  کارشناسان می‌گویند در میان عوارض جانبی متعدد ناشی از تغییرات جوی، شیوع عفونت‌های انگلی به عنوان یکی دیگر از پیامدهای این پدیده شناسایی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، کارشناسان اغلب با نگاه به گذشته رازهایی را در مورد آینده کشف می‌کنند. در این مطالعه صدف‌های خوراکی مورد بررسی قرار گرفتند. طبق یافته‌های به دست آمده افزایش سطح آب دریا شرایطی را به وجود می‌آورد که به شیوع آلودگی‌های انسانی ناشی از کرم‌های انگلی موسوم به کپلک منجر می‌شود.

یک رده از کرم‌های پهن موسوم به «کپلک»»ها انگل‌های داخلی هستند که بر نرم‌تنان و دیگر بی‌مهره‌های ساکن مصب‌های رود تاثیر می‌گذارند. در این مطالعه کارشناسان دانشگاه میزوری صدف‌های خوراکی ما قبل تاریخ جمع‌آوری شده از منطقه دلتای رودخانه پرل در چین را بررسی کردند تا دریابند چگونه آنها تحت تاثیر این انگل‌ها و تغییرات جوی قرار گرفته‌اند.

«جان هانتلی» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: از آنجایی که این موجودات بدن نرم دارند معمولا از خود فسیلی به جا نمی‌گذارند اما در این مطالعه معلوم شد که صدف‌های خوراکی آلوده، حفره‌های بیضی شکلی ایجاد کردند که در آن نقاط صدف در اطراف انگل رشد می‌کند تا آن را دور نگه دارد. شایع شدن شکل گیری این حفره‌ها و ترکیب آنها نشانه‌هایی ارائه می‌دهد که مشخص می‌کند چگونه صدف‌های خوراکی برای مقابله با کپلک‌ها سازگاری پیدا می‌کنند.

همچنین مطالعه روی صدف‌های خوراکی و ارتباط آنها با تغییرات جوی نشان داد که امکان رشد مجدد عفونت‌های انگلی وجود دارد که سلامت انسان و حیوانات را تهدید می‌کند.

به گزارش نیچر ورلدنیوز، دست کم 56 میلیون نفر در سراسر جهان به یک یا چند عفونت کپلک ناشی از آلودگی‌های موادغذایی مبتلا هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha