چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 135042

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: این جزیره قرار نیست به هیچ كس واگذار شود، تنها از بخش های محدودی بهره برداری هماهنگ با محیط زیست انجام می شود.

سلامت نیوز:   رییس سازمان میراث فرهنگی  تاکید کرد: این جزیره قرار نیست به هیچ كس واگذار شود، تنها از بخش های محدودی بهره برداری هماهنگ با محیط زیست انجام می شود.

 

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد با مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی در مورد آشوراده گفت و گویی کرده است که در زیر می خوانید:

     در مورد آشوراده، از سویی اعلام می شود تفاهمنامه است و خبری از واگذاری نیست و قرار بر توسعه گردشگری طبیعی است. از سویی دیگر برنامه هتل سازی و ساخت و ساز در حد وسیع تر از گردشگری طبیعی اعلام می شود، محوطه هایی چون زمین گلف و تنیس از ایده گردشگری طبیعی به دور است. بفرمایید كه بر اساس این طرح قرار است چه اقداماتی زیرنظر گردشگری انجام شود؟
    من فكر می كنم در مورد تصمیمی كه دولت گرفته و حافظ محیط زیست است و رییس جمهور نیز به شدت بر حفظ و مطلوب شدن شرایط محیط زیست كشور تاكید دارند، بی مورد دارد جنجال سازی و هیاهو سازی انجام می شود. در جزیره آشوراده با رعایت ملاحظات محیط زیستی بناست كه از این جاذبه های طبیعی و استثنایی در راستای توسعه گردشگری طبیعی و اكوتوریسم استفاده كنیم. آن چیزی هم كه مطرح و مدنظر است، اكوتوریسم است. تمامی تاسیسات و بناهایی كه با رعایت ملاحظات زیست محیطی و درنظر گرفتن سازه های سازگار با شرایط طبیعی منطقه، بر اساس این تفاهم، در ١٠ درصد این جزیره، ساخته می شود و ٩٠ درصد به شكل طبیعی رها شده است. در جلساتی كه ما با محیط زیست و مسوولان استان داشتیم، بر اساس همان ملاحظات، سعی كردیم طرحی كه قرار است پیاده شود (چون هنوز تكمیل نشده و هركسی هم كه از آن سخن می گوید، اشتباه می گوید) مطالعات تكیملی اش باید توسط مشاور انجام شود، تمامی این مراحل، رعایت ملاحظات زیست محیطی اش مطرح و اصل است، تمام تاسیسات و امكاناتی كه قرار است ساخته شود، با رعایت ملاحظات زیست محیطی و سازه هایی كه همساز با طبیعت است ساخته می شوند.

در بخشی از این جزیره كه محل استفاده پرندگان است، هیچ تاسیساتی ساخته نمی شود. ما به سراغ فعالیت های گردشگری و تفریحی خواهیم رفت كه به هیچ وجه شرایط زیست محیطی آنجا را دچار مشكل نكند. در این خصوص عدد و رقم هایی دیدم كه ضرورتی ندیدم وارد بحث شوم. كسانی كه ادعای مطلع بودن دارند، این عدد و رقم ها را اعلام كردند. وسعت كل این جزیره حدود چهار كیلومتر مربع است. جزیره كیش با ٩٢ كیلومتر مربع وسعت، ٢٣ برابر آشوراده است. در مورد آشوراده می گویند قرار است سالانه سه میلیون گردشگر به خود ببیند، كسانی كه تحلیل می كنند، باید بدانند كه ما ٣٠سال است در جزیره كیش كه ٢٣ برابر آشوراده است، سرمایه گذاری كرده ایم، ٥٠ تا هتل ساختیم، ٣٠، ٤٠ تای دیگر هم داریم می سازیم، شهرك ساختیم، هنوز كه هنوز است تعداد توریست هایمان به یك و نیم میلیون نرسیده، چگونه ادعا می شود كه قرار است در آشوراده، سه میلیون گردشگر برود؟ یا اینكه دو میلیون نفر ساكن شوند. كیش بعد از ٣٠ سال، ٢٨ هزار نفر سكنه دارد. چگونه در آشورادهی كه چهار كیلومتر مربع وسعت دارد، دو میلیون نفر را اسكان دهیم، سه میلیون نفر هم گردشگر داشته باشیم؟ خواهش می كنم منتقدان و دلسوزان دست از عوامفریبی بردارند و واقعیت ها را ببینند. چارچوبی كه مشخص شده، تمامی اقداماتی كه می خواهد انجام شود، در ١٠ درصد از مساحت قرار است شكل بگیرد.
   
     در همان ١٠ درصد كه می فرمایید، قرار است این امكانات هتل سازی صورت گیرد؟
    هیچ چیزی هنوز ریز تعریف نشده، فعلایكسری كاربری ها را مشخص كردیم. كاربری های تفریحی، اماكن اقامتی و پذیرایی كه با سازه های مناسب می تواند انجام شود.
   
     چیزی كه می فرمایید كلی است. سازمان محیط زیست هم می گوید اقامت شب نخواهد داشت. لازم است وقتی این ساخت و سازها را تكذیب می كنید، جزییات طرح را اعلام كنید.
    این جزیره قرار نیست به هیچ كس واگذار شود، تنها از بخش های محدودی بهره برداری هماهنگ با محیط زیست انجام می شود.


     همین بخش های مورد بهره برداری، مشكل ساز شده اند. سازمان محیط زیست مدعی است اقامت شبانه قرار نیست داشته باشیم و قرار است جوامع بومی بیشترین استفاده را ببرند. تجهیزاتی كه قرار است ایجاد شود هتل ٥ ستاره نیست.
   
    جامعه روستایی یعنی چی؟ یعنی روستایی ها را ببریم آنجا؟
     خیر، جامعه بومی قرار است بیشترین بهره مندی از گردشگری را ببرد.
   
    جامعه بومی كه آنجا دارد زندگی می كند آنجا را كه دیده است.
     بهره مندی جوامع بومی به این معنی كه قرار است امكانات اقامتی از آن جامعه محلی شود با مباحثی چون كلبه روستایی ساختن و تجهیز خانه های روستایی.
    الان راجع به اینكه آنجا ما قرار است هتل چهار طبقه بسازیم یا ٢٠ طبقه، با سازه های معمولی بسازیم یا غیرمعمولی، حرفی نشده است. یك مكان گردشگری است كه امكانات اقامتی می خواهد. اینها مسائلی است كه در مطالعات تكمیلی اش مشخص می شود. آنچه دارم می گویم این است كه در قسمت های مهمی كه برای محیط زیست، برای استفاده پرندگان در فصول مختلف سال، مورد استفاده قرار می گیرد، هیچ تاسیساتی ساخته نخواهد شد. در ١٠ درصد این جزیره قرار است تاسیسات و امكانات تفریحی، سرگرمی، اقامتی و پذیرایی ساخته شود با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی.
     اینها همه كلی گویی است. باید جزییات را در اختیار رسانه ها قرار دهید.
   
    جزییات را وقتی طرح كامل آن تهیه شد و مشاور تهیه كرد در اختیارتان می گذاریم.
     پرنده نگری در آن منطقه یكی از جذابیت های اكوتوریسم است، بحثی كه اكوتوریست های خارجی می توانند برای بازدید راهی این منطقه از ایران شوند. خاصیت این گونه تورها هم این ست كه محدودیت هایی كه در گردشگری شهری، برای توریست ها وجود دارد، دیده نمی شود. اصولااكوتوریست ها به خاطر همواره در طبیعت بودن شان، به دیگر جذابیت های سفر به كشوری خارجی كه تفریحات جهانی محسوب می شود و در ایران با محدودیت مواجه است، توجهی ندارند. هزینه یی هم بخواهید ببینید، جزو تورهای گران قیمت دنیاست. جزیره آشوراده كه می تواند به عنوان میراث طبیعی ثبت شود، تاسیساتی به خود ببیند كه ربطی به اكوسیستم منطقه ندارد.
   
    كسانی كه منتقدند، می توانند بگویند چه چیزهایی قرار است ساخته شود، وقتی ما هنوز دستور كاری صادر نكردیم؟ لیستی كه از پیشنهادات خود سرمایه گذار آمده مبین این است كه طرحی كه ارایه داده، حاوی همه موارد ذكر شده است؟
    كدام سرمایه گذار؟ وقتی هنوز طرح در مرحله تكمیل مطالعات است، فراخوانی برای سرمایه گذاری نشده كه سرمایه گذاری مشخص شود. همه گزارشات و صورتجلسات پیش من است. هر كس هم ادعایی دارد باید به من اثبات كند. بر اساس مداركی كه دست من است، سه میلیون گردشگر و دو میلیون ساكن خنده دار است. ما یك توافق اولیه كردیم كه منطقه را به صورت كانون گردشگری طبیعی درآوریم. در قالب اكوتوریسم گردشگری طبیعی. آن چیزی كه شما با عنوان پرنده نگری خطاب می كنید و خانم ابتكار بهش می گوید watching bird را قبول داریم. در قسمت شرقی جزیره هیچ تاسیساتی نخواهیم داشت، ولی همه اینها كه آنجا چه تاسیسات و امكاناتی ساخته خواهد شد، در آینده مشخص می شود. هیچ كس نمی تواند از این جزییات سخن بگوید. مشاور وقتی مطالعاتش را تكمیل كرد، اعلام می شود. هیچ لیستی از جایی بیرون نیامده، ما یك چارچوبی را تفاهم كردیم در محدوده ١٠ درصدی آنجا در قالب اكوتوریسم با ملاحظات زیسست محیطی، به شرطی كه آسیبی وارد نكند.
   
 
   
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha