براساس برآوردها بیش از 25 هزار کلاس درس در پروژه های مسکن مهر نیاز است.

سلامت نیوز: براساس برآوردها بیش از 25 هزار کلاس درس در پروژه های مسکن مهر نیاز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، وزیر آموزش و پرورش در تلاش است از دولت یک ردیف اعتباری برای ساخت فضای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر بگیرد.

زمان زیادی نیاز نبود تا عیب‌ها و کاستی‌های مجتمع‌های مسکونی شهرک‌های جدید آشکار شود. در کنار مشکلات متعدد از جمله نبود امکانات اولیه از قبیل آب، برق و گاز در برخی مجتمع‌ها و نیز فقدان امکانات رفاهی، بهداشتی و... مسئولان و کارشناسان اجتماعی حالا مهمترین مشکل مسکن مهر را نبود فضای آموزشی می‌دانند.
«وزیر آموزش و پرورش پیگیر تأمین فضای آموزشی در شهرک‌های جدید التأسیس از جمله مسکن مهر است و براساس برآوردها ساخت 25 هزار کلاس درس در طرح‌های مسکن مهر ضروری است.» این خبری است که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌و‌گو با ایران عنوان کرد.

استاندار تهران نیز چندی پیش این موضوع را تأیید کرد و گفت: «بیشترین معضل مجموعه‌های مسکن مهر ایجاد فضای آموزشی و ساخت مدرسه و زیرساخت‌های آموزشی است. اگر قرار باشد یک میلیون و 300 هزار واحد به افراد ثبت‌نام شده در کل کشور تحویل داده شود و تنها هر واحد یک دانش‌آموز داشته باشد با در نظرگرفتن فرضیه اینکه تراکم جمعیت در کلاس‌ها 30 نفره باشد تقریباً به 43 هزار کلاس درس در کل کشور در سایت‌های مسکن مهر نیازمندیم.»

این موضوع را مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم در گفت‌و‌گو با <ایران> تأیید کرد: «با توجه به برآوردهای این وزارتخانه و در صورتی که جمعیت در واحدهای در دست ساخت مسکن مهر را در نظر بگیریم ، براساس برآوردها به بیش از 25 هزار کلاس درس نیاز داریم و برای ساخت این تعداد کلاس درس
 3 هزار میلیارد تومان اعتبار  نیاز است.» 

چرا که هر مدرسه اگر یک هزار متر مربع زیربنا داشته باشد به طور متوسط 5/2 تا 3 میلیارد تومان بودجه جهت ساخت تجهیز و تملک زمین نیاز دارد. مرتضی رئیسی درباره اقدامات در دست انجام درباره رفع بحران فضای آموزشی در شهرک‌های جدید‌التأسیس و همینطور مجموعه‌های مسکن مهر اعلام کرد: «این موضوع یکی از مباحث جدی وزارتخانه است که وزیر آموزش و پرورش شخصاً آن را پیگیری می‌کند. وزیر در تلاش است که دولت یک ردیف اعتباری برای تأمین  فضای آموزش در واحدهای مسکن مهر ایجاد کند.  متأسفانه هم‌اکنون این ردیف بودجه وجود ندارد و همه فضاهای آموزشی که تاکنون در مسکن مهر ساخته شده است. با استفاده از منابع آموزش و پرورش و اعتبارات استانی این وزارتخانه یا از سوی منابع اعتباری وزارت راه و شهرسازی بوده است.»

وی تأکید کرد: «قطعاً در استان‌های پرجمعیت تهران، البرز، خراسان جنوبی و اصفهان با مشکل فضای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر مواجه هستیم، البته وزیر راه و شهرسازی این قول را داد تا مبلغ 20 میلیارد تومان برای ساخت فضای آموزشی به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دهد.» رئیسی ادامه داد: در نظر داریم که لایحه‌ای را از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم تا انبوه سازان را موظف کنیم که در ساخت مسکن مهر یا طرح‌های شهرک‌های جدید‌التأسیس حتماً برای فضای آموزشی هم پیش‌بینی‌هایی داشته باشند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha