سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 135053

اگر می خواهید چاق شوید با گنجاندن این ماده غذایی در وعده های اصلی تان می توانید وزن خود را افزایش دهید.

انجیرخشک بخوریم بهتر است یا انجیر تازه؟

تغذیه انجیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، انجیر تازه سرشار از مواد مغذی است در حالی که کالری نسبتاً کمی دارد، و آن را به یک رژیم غذایی سالم تبدیل می کند.

یک انجیر تازه کوچک (40 گرمی) حاوی :

  • کالری: 30
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • مس: 3٪ از ارزش روزانه (DV)
  • منیزیم: 2٪ از DV
  • پتاسیم: 2٪ از DV
  • ریبوفلاوین: 2٪ از DV
  • تیامین: 2٪ از DV
  • ویتامینB : 63٪ از DV
  • ویتامینK :: 2٪ از DV

انجیر تازه حاوی مقداری کالری از قند طبیعی است، اما خوردن چند عدد انجیر یک میان وعده معقول و کم کالری یا افزودنی به یک وعده غذایی است.

از سوی دیگر، انجیر خشک سرشار از قند و کالری است، زیرا با خشک شدن میوه ها، قند غلیظ می شود.

انجیر همچنین حاوی مقادیر کمی از طیف گسترده ای از مواد مغذی است، اما به ویژه سرشار از مس و ویتامین B6 است.

مس یک ماده معدنی حیاتی است که در چندین فرآیند بدن از جمله متابولیسم و تولید انرژی و همچنین تشکیل سلول های خونی، بافت های همبند و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

ویتامین B6 یک ویتامین کلیدی است که برای کمک به بدن در تجزیه پروتئین های غذایی و ایجاد پروتئین های جدید ضروری است. همچنین نقش مهمی در سلامت مغز دارد.

انجیر تازه کالری کمی دارد و حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال، انجیر خشک قند و کالری بالایی دارد.

فواید انجیر

انجیر فواید بالقوه زیادی دارد، از جمله ارتقای سلامت گوارش و قلب، همراه با کمک بالقوه به مدیریت سطح قند خون.

ارتقاء سلامت دستگاه گوارش

انجیر از دیرباز به عنوان یک درمان خانگی یا یک درمان جایگزین برای مشکلات گوارشی مانند یبوست مورد استفاده قرار گرفته است.

آنها حاوی فیبر هستند که ممکن است با نرم کردن و افزایش حجم مدفوع، کاهش یبوست، و خدمت به عنوان یک پری بیوتیک - یا منبع غذایی برای باکتری های سالمی که روده شما را تشکیل می دهند، به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

در مطالعات حیوانی، عصاره یا خمیر میوه انجیر به سرعت حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش، کاهش یبوست و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو کمک کرد.

یک مطالعه بر روی 150 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست (IBS-C) نشان داد که افرادی که حدود 4 انجیر خشک (45 گرم) را دو بار در روز مصرف کردند، در مقایسه با یک گروه شاهد کاهش قابل توجهی در علائم از جمله درد، نفخ و یبوست داشتند.

علاوه بر این، یک مطالعه مشابه روی 80 نفر نشان داد که مصرف مکمل با حدود 10 اونس (300 گرم) خمیر میوه انجیر روزانه به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی یبوست را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد.

ممکن است سلامت عروق و قلب را بهبود بخشد

انجیر ممکن است فشار خون و سطح چربی خون را بهبود بخشد، که می تواند به بهبود سلامت عروق و کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که عصاره انجیر باعث کاهش فشار خون در موش‌هایی با فشار خون طبیعی و همچنین در موش‌هایی با سطوح بالا می‌شود.

مطالعات حیوانی همچنین بهبود سطح کلسترول تام، کلسترول HDL (خوب) و تری گلیسیرید را هنگام مصرف مکمل با عصاره برگ انجیر نشان داده است.

با این حال، در یک مطالعه 5 هفته ای بر روی 83 فرد مبتلا به کلسترول بد (LDL) بالا، محققان خاطرنشان کردند کسانی که روزانه 14 انجیر خشک (120 گرم) را به رژیم غذایی خود اضافه می کردند، در مقایسه با گروه کنترل، هیچ تغییری در سطح چربی خون نداشتند.

مطالعات انسانی بیشتری برای درک بهتر رابطه بین انجیر و سلامت قلب مورد نیاز است.

ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند

یک مطالعه تاریخی در سال 1998 روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داد که مصرف چای برگ انجیر همراه با صبحانه ممکن است نیاز آنها به انسولین را کاهش دهد. در ماهی که چای برگ انجیر دریافت کردند، دوز انسولین آنها حدود 12 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این، یک مطالعه جدیدتر نشان داد که نوشیدنی های حاوی دوزهای بالای عصاره میوه انجیر نسبت به نوشیدنی های بدون عصاره میوه انجیر دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین تری هستند، به این معنی که این نوشیدنی ها تأثیر مطلوب تری بر سطح قند خون دارند .

با این حال، میوه های انجیر - به ویژه انجیر خشک - قند بالایی دارند و ممکن است در کوتاه مدت سطح قند خون را افزایش دهند. اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکل دارید، باید مصرف انجیر خشک را محدود کنید.

خواص ضد سرطانی بالقوه

بسیاری از مطالعات لوله آزمایش امیدوارکننده در مورد اثرات برگ انجیر بر سلول های سرطانی انجام شده است.

نشان داده شده است که برگ انجیر و لاتکس طبیعی گیاه انجیر دارای فعالیت ضد توموری علیه سرطان روده بزرگ انسان، سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سلول های سرطانی کبد هستند.

با این حال، این بدان معنا نیست که خوردن انجیر یا نوشیدن چای برگ انجیر همان اثرات را دارد. مطالعات انجام شده نقطه شروع امیدوارکننده ای را ارائه می دهد، اما مطالعات انسانی برای ارزیابی چگونگی تاثیر خوردن انجیر یا برگ انجیر بر رشد سرطان مورد نیاز است .

ممکن است باعث سلامت پوست شود

انجیر ممکن است اثرات مفیدی بر روی پوست داشته باشد، به ویژه در افرادی که مبتلا به درماتیت آلرژیک هستند یا پوست خشک و خارش دار در نتیجه آلرژی.

یک مطالعه روی 45 کودک مبتلا به درماتیت نشان داد که کرم تهیه شده از عصاره میوه خشک انجیر دو بار در روز به مدت 2 هفته در درمان علائم درماتیت از کرم هیدروکورتیزون، درمان استاندارد، موثرتر است.

علاوه بر این، ترکیبی از عصاره های میوه از جمله عصاره انجیر در یک مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده شد که اثرات آنتی اکسیدانی روی سلول های پوست نشان می دهد، تجزیه کلاژن را کاهش می دهد و ظاهر چین و چروک را بهبود می بخشد.

با این حال، تعیین اینکه آیا این اثرات مثبت از عصاره انجیر یا یکی از سایر عصاره های مورد مطالعه ناشی می شود، دشوار است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات انجیر بر سلامت پوست مورد نیاز است.

انجیر دارای مزایای بالقوه مختلفی برای سلامتی است. آنها ممکن است هضم را بهبود بخشند و یبوست را کاهش دهند، به مدیریت چربی خون و سطح قند خون کمک کنند و سلول های سرطانی را از بین ببرند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

جنبه های منفی انجیر

انجیر دارای برخی مضرات بالقوه است. به عنوان مثال، از آنجایی که انجیر گاهی اوقات به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست استفاده می شود ، ممکن است باعث اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شود.

انجیر همچنین نسبتاً غنی از ویتامین K است که می تواند با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و باعث کاهش اثربخشی آنها شود. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید مصرف انجیر و سایر غذاهای غنی از ویتامین K را به طور روزانه حفظ کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید.

در نهایت، برخی از افراد ممکن است به انجیر حساسیت داشته باشند. اگر به گرده غان حساسیت دارید، ممکن است به انجیر نیز حساسیت داشته باشید. درختان انجیر همچنین حاوی لاتکس طبیعی هستند که برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

انجیر به دلیل اثرات ضد یبوست ممکن است باعث ناراحتی گوارشی یا اسهال شود. آنها همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشند و برخی افراد ممکن است به آنها حساسیت داشته باشند.

چگونه انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

راه های مختلفی برای افزودن انجیر به رژیم غذایی شما وجود دارد که هر کدام فواید بالقوه خود را دارند. در اینجا چهار راه اصلی وجود دارد که می توانید انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • انجیر تازه: انجیر تازه کالری کمی دارد و یک میان وعده عالی است و افزودنی عالی برای سالاد یا دسر است. با انجیر تازه هم می توانید مربا یا کنسرو انجیر درست کنید.
  • انجیر خشک شده: انجیر خشک سرشار از قند و کالری است، بنابراین باید در مصرف آن متعادل باشد. آنها ممکن است در درمان یبوست موثرتر از انجیر تازه باشند.
  • برگ انجیر: اگرچه یافتن آنها در خارج از خواربارفروشی های تخصصی ممکن است دشوار باشد، اما برگ های انجیر مغذی هستند و می توان از آنها به روش های مختلفی استفاده کرد. آنها اغلب مانند برگ های انگور استفاده می شوند، به عنوان پوششی برای ظروف حاوی برنج، گوشت یا سایر مواد پرکننده.
  • چای برگ انجیر: چای برگ انجیر از برگ خشک انجیر تهیه می شود. می توانید خودتان آن را درست کنید یا دمنوش برگ انجیر را به صورت آنلاین یا در فروشگاه های تخصصی خریداری کنید.

نکاتی برای مصرف انجیر

شما می توانید انجیر را به روش های مختلفی میل کنید، اما به دلیل داشتن قند زیاد، فقط باید انجیر خشک را در حد اعتدال مصرف کنید یا از آن به عنوان یک درمان خانگی گهگاهی برای یبوست استفاده کنید.

برای بهره مندی از فواید انجیر، می توانید انجیر تازه، انجیر خشک، برگ انجیر یا چای برگ انجیر را بخرید تا به رژیم غذایی خود اضافه کنید. حتما از انجیر خشک به دلیل داشتن قند در حد اعتدال استفاده کنید.

انجیر دارای مزایای بالقوه مختلفی برای سلامتی است. به نظر می رسد همراه با میوه، برگ انجیر و چای برگ انجیر برای سلامتی مفید است. انجیر خشک به ویژه ممکن است به رفع یبوست کمک کند.

با این حال، انجیر به دلیل محتوای ویتامین K ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد و انجیر خشک به دلیل محتوای قند بالا باید در حد اعتدال مصرف شود.

گفته می شود، به طور کلی، انجیر تازه، برگ انجیر، و چای برگ انجیر مکمل های بسیار خوبی برای یک رژیم غذایی سالم هستند.

اگر می خواهید چاق شوید با گنجاندن این ماده غذایی در وعده های اصلی تان می توانید وزن خود را افزایش دهید.

اگر می خواهید چاق شوید مصرف انجیر را فراموش نکنید

دکتر نصیر دهقان پزشک و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران،گفت: انجیر میوه‌ی مغذی و خوش طعمی است و دارای مواد قندی، مواد ازته، چربی، مواد معدنی، آمینواسید، آنزیم‌های مختلف و کاروتن می‌باشد. در برگ‌های آن حدود 06/0 درصد مواد تلخی مانند فیکوسین و برگاپتین وجود دارد.

شیره‌ی سفیدی که با شکستن شاخه‌های درخت انجیر و یا از میوه‌ی نارس آن خارج می‌شود، بسیار سمی است و اگر روی پوست زده شود، سلول‌ها را از بین می‌برد.

  • انجیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
  • تعرق بدن را زیاد می‌کند.
  • ادرارآور است.
  • حرارت بدن را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این میوه بسیار چاق کننده است افزود: این میوه چاق کننده است و برای آن‌هایی که می‌خواهند وزن اضافه کنند و یا بیمارانی که دوره‌ی نقاهت خود را می‌گذرانند، بسیار مفید است. بدین منظور می‌توان آن را با شیر سویا مخلوط و بین غذا میل کرد.

انجیر یبوست را برطرف می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ و رفع یبوست است. در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می‌کردند. برای درمان ناراحتی‌های سینه، حدود بیست گرم خرما، عناب، انجیر خشک و مویز را با هم مخلوط و آسیاب کنید، سپس این پودر را با یک لیتر آب بجوشانید تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده‌ی می‌توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود.

جوشانده‌ انجیر خشک، درمان کننده‌ی التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، ذات الجنب، سرخک، مخملک و آبله می‌باشد. جوشانده‌ی غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است.

برای برطرف کردن سیاه سرفه، برونشیت و ذات الریه از قهوه‌ی انجیر استفاده کنید. برای درست کردن این قهوه، انجیر را ابتدا بو دهید و سپس آن را آسیاب کنید تا به صورت پودر درآید.

وی تصریح کرد: برای برطرف کردن ورم گلو، پنجاه گرم انجیر زرد را در پانصد گرم شیر بریزید و مدت پانزده دقیقه بگذارید بجوشد. سپس آن را قرقره کنید و مقداری از آن را نیز بنوشید. (می‌توانید آن را با عسل هم شیرین کنید.)

جوشانده‌ی انجیر خشک در شیر، برای درمان آنژین، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز مؤثر است.
یکی از داروهای بسیار مؤثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیربز و انجیر سیاه می‌باشد. این مخلوط سموم مختلف را از بدن خارج می‌کند و درد را از بین می‌برد. انجیر را می‌توان همراه با میوه‌های دیگر مصرف کرد، ولی انجیر با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

انجیر برای آن‌هایی که قند خونشان پایین می‌آید و یک باره احساس ضعف می‌کنند، مناسب است، زیرا قند آن به سرعت در روده‌ی کوچک جذب می‌شود. دم کرده‌ی انجیر با شنبلیله، برای سینه درد و رفع خراش سینه مفید است.


انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آن‌هایی که کبد ضعیف دارند، باید انجیر را با گردو بخورند. زیاده روی در مصرف انجیر، تولید نفخ شکم و اسهال می‌کند و برای چشم نیز مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha