رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توانمندسازی مردم در حوزه بهداشت یک ضرورت مغفول مانده بوده که نیازمند توجه بیشتری است.

سلامت نیوزرییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توانمندسازی مردم در حوزه بهداشت یک ضرورت مغفول مانده بوده که نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناصر کلانتری در جلسه بررسی اجرای مرحله دوم طرح نظام سلامت درحوزه بهداشت روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر که در گرگان برگزار شد با گله‌مندی از کم توجهی به حوزه بهداشت و خودمراقبتی مردم طی سال‌های گذشته،اظهار داشت: توانمندسازی جامعه درجهت افزایش خودمراقبتی مردم یک نیاز اساسی بوده که در گذشته، کمتر به آن پرداخته شده است.

وی در این خصوص با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های اطلاع رسانی و آموزشی برای تحقق این اصل مهم از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها و خانه‌های بهداشت، گفت: بدون توجه به این اصل، روند مراجعه مردم به مراکز درمانی همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

کلانتری تصریح کرد: بدلیل کم توجهی به اصل توانمندسازی مردم درحوزه خود مراقبتی و سرمایه‌گذاری اندک در بخش پیشگیری، امروز بسیاری از افراد با بیماری‌هایی همچون قند و چربی خون، انواع سرطان‌ها، فشار خون و دیابت مواجه بوده و هزینه‌های زیادی را برای درمان می‌پردازند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت و نیز کاهش هزینه‌های مردم درحوزه درمان، تصریح کرد: اگرچه این اقدام بسیار خوب و مورد رضایت مردم، رهبری، دولت و مسوولان است، اما باید به حوزه بهداشت و افزایش خودمراقبتی مردم بعنوان مکمل بخش درمان توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خاطرنشان کرد: بدون توجه به حوزه بهداشت و خود مراقبتی مردم، ممکن است بخش درمان و هزینه‌های بالای آن که دولت آن را تامین می‌کند، با مشکل مواجه شود.

کلانتری گفت: دستاورد و نتیجه هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و خودمراقبتی مردم، برای نسل آینده خواهد بود و لازم است این حوزه مورد توجه ویژه دست اندرکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر مسوولان و دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها قرار گیرد.

وی همچنین بر توجه به حوزه پزشک خانواده و بیمه خدمات روستایی و عشایری تاکید کرد و افزود: درطرح تحول نظام سلامت به این حوزه‌ها با هدف ارتقای کمیت و کیفیت خدمات توجه ویژه شده که افزایش 4 برابری سرانه‌ها درحوزه پزشک خانواده از آن جمله است.

کلانتری بابیان اینکه اساس توسعه کشور بر بخش سلامت جامعه است، از تلاش‌های دولت تدبیر و امید و نیز همراهی مجلس شورای اسلامی در اجرای طرح نظام سلامت قدردانی و اضافه کرد: برای تحقق اهداف حوزه پزشک خانواده و بیمه روستایی، از این پس نظارت و ارزیابی‌های مستمری انجام خواهد شد.

در این جلسه که با حضور معاون سازمان بیمه سلامت ایرانیان، روسا و معاونین دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و سمنان و دو شهر بابل و شاهرد و نیز مدیران بیمه سلامت استان‌های فوق برگزار شد، روند اجرای طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha