معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که در آستانه روز هوای پاک برگزار شد به سوالات خبر نگاران پاسخ داد.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که در آستانه روز هوای پاک برگزار شد به سوالات خبر نگاران پاسخ داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی  سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه نشست خبری در آستانه روز هوای پاک در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر روند حذف سوخت مازوت صنایع گفت: متاسفانه مازوت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است که پالایشگاه شازند اراک اکنون سوخت مازوت استانداردشده  استفاده می کند و در تلاش هستیم طبق توافقات انجام شده با وزارت نفت در سال آتی به طور کلی مازوت از چرخه سوخت حذف شود هم چنین به دلیل آلودگی هوا در  تهران و برخی کلانشهرها استفاده از سوخت مازوت در برخی پالایشگاه ها را در دروه زمانی حساس  متوقف کردیم تا راهکاری کوتاه مدت برای بیرون رفت از بحران داشته باشیم

 تغییر گزارشات آلودگی هوا امکان پذیر نیست

معاون محیط زیست  انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر توقف سوخت مازوت در برخی از پالایشگاه‌ها برای عبور از بحران و ارائه راه حل  بلندمدت در خصوص این معضل اظهار داشت: از سال آینده مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها متوقف می شود و امسال به دلیل کمبود در تولید گاز طبیعی و جلوگیری از خاموشی مجبور به استفاده از مازوت هستیم.

سعید متصدی با گلایه از برخی اظهار نظرها  در خصوص واقعی نبودن گزارشات تصریح کرد:  کلید حل کاهش آلاینده ها مشارکت همه جانبه مردم، دستگاهها و بخش‌های غیردولتی است و ما موظف هستیم که پاسخ گو باشیم امکان دستکاری در اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های پایش وجود ندارد . این ایستگاه ها هر 30 ثانیه  یکبار اطلاعات مربوط به هر آلاینده را ثبت می کند و این حجم آمار به هیچ عنوان  قابل دستکاری و تغییر نیست. اگر آمار غلط باشد آمار سال 89 هم غلط است چون همه ساله کنترل کیفیت هوا به یک شکل انجام می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اطلاعات را در اختیار همه قرار داده ایم گفت: موضوع پتروشیمی برای ما بسیار مهم بوده و این تنها مربوط به استفاده آن در تهران نیست بلکه در ایران است چرا که بنزین پتروشیمی غلظت بنزن بالایی دارد و سرطانزا می باشد هم چنین ترکیبات آروماتیک آن نیز خطرناک است بنابراین حذف این آلاینده از چرخه سوخت کشور اقدامی شایسته است مانند موضوع سرب که از سال 82 و 83 با تلاش سازمان محیط زیست حذف شد

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تولید سالانه 69میلیون لیتر بنزین در کشور بیان کرد: 8 تا 10 میلیون لیتر از این مقدار برای جبران بنزین پتروشیمی است پس با این  میزان نمی توانیم بگوییم در تهران استفاده نشده است. در واقع مهمترین امر این بوده که بنزین پتروشیمی حذف شده و این اقدامی مهم محسوب می‌شود.

موتورسیکلت ها هم استاندارد می شوند

سوالات از خودرو به موتورسیکلت ها نیز کشیده شد و سعید متصدی  در خصوص استاندارد سازی موتور سیکلت ها خاطر نشان کرد: براساس مصوبه دولت موتور سازان باید از سال 93 تا سال 97 موتورسیکلت‌ها را براساس استاندارد یورو 3 بسازند و بعد از آن نیز استاندارد جهانی و روز را داشته باشند تا تمام تجهیزات ایمنی را همراه داشته چرا که در حال حاضر هر موتورسیکلت معادل 5 خودرو آلاینده است و وزارت صنایع در این زمینه برنامه جایگزینی موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت های  فعلی را دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه شماره‌گذاری 5 خودرویی که آلاینده هستند از سال 92 متوقف بوده است اظهار داشت: 6 خودرویی که آلایندگی ایجاد می‌کرند  شماره‌گذاری آن را متوقف کرده ایم در واقع ممکن است برخی از این خودروها تولید شوند، برخی دیگر تولید نشوند و برخی دیگر درخواست مجوز شماره‌گذاری بگیرند که سازمان حفاظت محیط زیست تست ها لازم جهت تایید آلاینده بودن آن ها را انجام میدهد.

سعید متصدی در ادامه گفت: ما تمامی خودروهای کشور را تست خواهیم کرد و اگر مطابق استاندارد نباشد شماره گذاری‌ آنها متوقف خواهد شد؛ همچنین با همکاری وزارت صنایع و خودروسازان از ابتدای سال آتی تولید وانت پیکان  چرا که فناوری تولید این خودرو در کشور به چند ده سال پیش برمی گردد و برای اینکه بتوانیم فناوری قدیمی را کنار بگذاریم و به سمت تولید خودروهای روز دنیا پیش رویم تولید پیکان وانت به طور کامل از چرخه حذف می شود.

متصدی با اشاره به اینکه به دلیل بالا رفتن میزان آلایندگی ها و جلوگیری از رسیدن به شرایط اضطرار آلودگی هوا مصرف سوخت مازوت در  4 نیروگاه منتظرقائم کرج، رجائی قزوین، توس مشهد و شازند اراک برای خروج از شرایط بحران متوقف کردیم،‌بیان کرد: در راستای کاهش آلودگی هوا مباحث زیادی مطرح است که یکی از آنها استفاده از وسایل  گازسوز در مصارف خانگی است  به این شکل که افراد با راندمان 5 درصد گاز را در شومینه استفاده می‌کنند که می‌توان با راندمان 40 درصد از همان گاز در نیروگا‌ها استفاده کرد. در واقع اگر 20 درصد مردم درمصرف صرفه جویی کنند گاز برای صنایع وجود دارد.

نظارت بر ترکیبات بنزین وارداتی با سازمان حفاظت محیط زیست است

متصدی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه برخی مدعی هستند که در بنزین وارداتی نیز ترکیبات پتروشیمی استفاده می‌شود آیا صحت دارد اظهار داشت: مسئولیت سازمان محیط زیست نظارت بر  بنزین توزیع شده  در میان مردم است و سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر ترکیبات سوخت و سوخت وارداتی را ندارد و این مسئولیت با موسسه استاندارد ملی ایران است در واقع ما نسبت به بنزین توزیع شده کنترل انجام می‌دهیم و اگر یورو 4 نباشد برخورد می‌کنیم..

وی ادامه داد: به پالایشگاه ها مهلت 36 ماه برای تغییر سوخت مصرفی شان داده ایمن و آنها موظف هستند از سوخت یورو 4 و یا یورو5 استفاده کنند و در صورت عدم اجرای این دستور فعالیتشان متوقف خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: لایحه ارزیابی زیست محیطی به دولت ارائه شده و دولت آن را تصویب کرده است که امیدواریم با این امر اقدامات خوبی صورت گرفته و این امر تبدیل به قانون شود. در واقع هرچیزی که بخواهد وارد چرخه سوخت شود باید ارزیابی زیست محیطی را انجام دهد که ارزیابی تجمعی در این امر مورد بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha