باید پرسید: درجایی كه مترو بهترین گزینه برای رفع مشكل ترافیك و آلودگی هواست؛ چرا اولویت با احداث پروژه‌های پراشكالی چون: طبقه دوم صدر؛ تونل نیایش و... است؟

آقای شهردار به عنوان اصلی‌ترین متولی كنترل آلودگی هوا، چه كرده‌اید؟

سلامت نیوز:باید پرسید: درجایی كه مترو بهترین گزینه برای رفع مشكل ترافیك و آلودگی هواست؛ چرا اولویت با احداث پروژه‌های پراشكالی چون: طبقه دوم صدر؛ تونل نیایش و... است؟

به گزارش سلامت نیوز، محمد حقانی، رییس كمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در روزنامه اعتماد نوشت: دیروز شهردار تهران، طی سخنانی از وضعیت اسفناك آلودگی هوای تهران سخن گفته‌اند. سخنانی كه با آمار و ارقام بسیاری همراه بود و شنونده را ضمن آنكه مجذوب خود می‌كرد، به این باور می‌رساند كه پایتخت ایران چقدر آلوده و بی‌سامان است. اما دراین میان جای سوالی بی‌پاسخ باقی است. سوالی با این مضمون كه دراین میان نقش «شهرداری» درراستای كاهش آلودگی هوا چیست و جایگاه آن كجاست؟ چرا كه درسخنان قالیباف حتی اشاره‌یی به وظایف شهرداری و عملكرد آن نشده است. این درحالی است كه شهرداری بی‌شك یكی از متولیان اصلی كنترل و رسیدگی به وضعیت الودگی هواست.

درچنین شرایطی شهرداری تهران چه كرده است؟ امروز حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو و گسترش آن از مهم‌ترین راهكارهای كاهش آلودگی هوا شناخته می‌شود. با این وجود، هنوز ما چه دربخش تكمیل مترو و چه درسایر بخش‌های زیرساختی با كاستی‌های بسیاری از سوی شهرداری مواجهیم. شاید مترو بهترین مثال دراین میان باشد. متروی تهران هم اینك حدود ١٥٠ كیلومتر وسعت دارد و اگر شهرداری به وعده خود عمل كند، با راه‌اندازی خط ٣ تا پایان سال، این رقم به حدود ٢٠٠ كیلومتر می‌رسد. درحالی كه تهران به روایتی به ٥٥٠ و به روایتی دیگر ٧٥٠ كیلومتر خط مترو نیاز دارد.

اگر بپذیریم مطابق برنامه دوم شهرداری، هر سال ٣٠ كیلومتر به این خطوط اضافه شود، در انتهای ٥ سال، ما تازه به ركورد ٣٠٠ تا ٣٥٠ كیلومتر می‌رسیم كه تا ارقام اعلام شده برای مترو تهران فاصله‌یی بعید دارد. درست است كه دولت‌های نهم و دهم تعامل و همكاری چندانی با شهرداری درراه تحقق اهداف و تامین بودجه‌های اجرای طرح‌های كلان و زیرساختی آن نداشته‌اند، ولی با این حال هنوز هم عملكرد شهرداری دربوته‌یی از نقد قرار دارد. چرا كه باید پرسید: درجایی كه مترو بهترین گزینه برای رفع مشكل ترافیك و آلودگی هواست؛ چرا اولویت با احداث پروژه‌های پراشكالی چون: طبقه دوم صدر؛ تونل نیایش و... است؟ در واقع باید پرسید شهرداری تهران چگونه اولویت‌های طرح‌های خود را مشخص می‌كند؟ این سوال و ده‌ها ابهام دیگر ما را به این سو رهنمون می‌كند كه خطاب به شهردار تهران بگوییم: آقای شهردارخود شما به عنوان اصلی‌ترین متولی كنترل آلودگی هوا، چه كرده‌اید؟ بهتر نیست به جای گلایه از بقیه سازمان‌ها، كمی در عملكرد خود دراین حوزه بازنگری كنیم؟ چرا كه لازمه هر فعالیت و اقدام مثبت و مثمر ثمری از سوی هر مدیری، درابتدای امر، نقد عادلانه عملكرد خود است. رویه‌یی كه امیدواریم شهردار تهران هم به آن اعتقاد داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha