برای سالم نگه داشتن مغز لازم است فعالیت های جسمی را انجام دهید که ترکیبی از به کارگیری حواس مانند بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی و احساسات است.

ورزش‌های مفید برای هوشیـــــــــــــــــاری مغز

سلامت نیوز: برای سالم نگه داشتن مغز لازم است فعالیت های جسمی را انجام دهید که ترکیبی از به کارگیری حواس مانند بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و شنوایی و احساسات است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این فعالیت ها ارتباط بیشتری بین قسمت های مختلف مغز ایجاد می کند و باعث می شود سلول های عصبی ماده طبیعی تولید کند که به طور چشمگیری به تقویت حافظه کمک می کند. در سایت «Prevention»، پیشنهاد می شود که این فعالیت ها را صبح یا وقت فراغت انجام دهید تا پس از مدتی نتیجه مثبت آن را ببینید.

با دستی که عادت ندارید مسواک بزنید

نتایج بررسی ها نشان می دهد استفاده از دستی که کمتر عادت به کار کردن دارد می تواند باعث فعالیت قابل توجه قسمت های قشری مغز شود که اطلاعات را کنترل و پردازش می کند. با دست غیرمسلط تیوب خمیر دندان را باز کنید خمیر را روی مسواک قرار دهید و سپس با همان دست مسواک بزنید.

با چشم های بسته دوش بگیرید

با این کار، دست ها اعضای مختلف بدن را حس می کند و به مغز پیغام ارسال می کند. با چشم بسته شیر آب را پیدا کنید، دمای آب را تنظیم کنید، سپس با چشم های بسته دوش بگیرید.

در کارهای صبح خود تغییر ایجاد کنید

فعالیت های جدید، قسمت عمده ای از قشر مخ را به کار می گیرد و باعث افزایش فعالیت مغز می شود. در مقابل با یکنواخت شدن کارها، فعالیت مغز محدود می شود. پس در برنامه روزانه خود تغییر ایجاد کنید و به جای اینکه اول لباس بپوشید، صبحانه میل کنید و برای پیاده روی مسیر جدید را انتخاب کنید.

به اشیا بر خلاف جهت همیشگی نگاه کنید

اگر عادت کرده اید اشیا را از راست به چپ و از بالا به پایین نگاه کنید هنگامی که اشیا را برخلاف عادت نگاه می کنید مغز برای تحلیل ارتباط اشیای دیده شده، مجبور است بیشتر فعالیت کند.

جای نشستن سر میز را عوض کنید

اگرچه در هر خانواده ای افراد سعی می کنند روی یک صندلی ثابت بنشینند اما گاهی لازم است جای نشستن تغییر کند، زیرا در این شرایط عملکرد مغز بیشتر می شود. با تغییر مکان نشستن فردی که کنار شما نشسته تغییر می کند و زاویه دید شما نسبت به اتاق عوض می شود و حتی نحوه برداشتن نمک و فلفل نیز تغییر خواهد کرد.

به حس بویایی خود بیشتر توجه کنید

برای این کار می توانید عصاره گیاه یا میوه ای که عطر آن را دوست دارید به مدت یک هفته کنار تخت خود قرار دهید. صبح به صبح هنگام دوش گرفتن و لباس پوشیدن بوی آن را استشمام کنید.

با تقویت حواس از جمله بینایی، شنوایی و بویایی سعی کنید این قسمت از مغز خود را فعال نگه دارید.

هنگام خرید بیشتر دقت کنید

هنگام خرید به تمام قفسه های فروشگاه توجه کنید و اگر محصولی جدید دیدید حتی اگر قصد خرید ندارید، محتویات آن را بخوانید و درباره آن فکر کنید.

با این کار موضوعات جدید را تجربه می کنید.

نقاشی کنید

هنر قسمت غیرگفتاری و قسمت های عاطفی کورتکس را فعال می کند، هنگام نقاشی کردن، قسمت هایی از مغز که مربوط به شناسایی شکل، رنگ و طرح است، فعال می شود.

طی روز سعی کنید ارتباط اجتماعی بیشتری برقرار کنید

اجتماعی نبودن تأثیر منفی و شدیدی بر توانایی شناختی فرد می گذارد. از این رو لازم است ارتباط اجتماعی خود را افزایش دهید. به عنوان مثال سعی کنید برای خرید، با فروشنده صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • zahra emami ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    2 0
    سلام "شب بخیر خیلی خوشحال میشوم که از این اطلاعات مفید باز هم مطالعه کنم . چون تقریبا 60 ساله محسوب میشوم ودنبال مقاله های که مربوط به فعالیت مغز است میباشم. از لطف و زحمت شما ممنون هستم .