شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 13514

قبل از پرداختن به این روشهای رهایی بخش بهتر است یک نکته را به خاطر بسپارید که سرما خوردگی را نمی توان درمان کرد. باید دوره زمانی فعالیت ویروس و واکنش بدن نسبت به آن به طور طبیعی طی شود. اما فراموش نکنید که می توان این مراحل و دوره زمانی را کوتاه کرد و به عبارتی سرعت بخشید.


1-    زینک یا روی: ماده معدنی روی به صورت قرص مکیدنی غیر تجویزی، اسپری و ژل بینی موجود است. این ماده معدنی با جلوگیری از تشکیل پروتئین مورد نیاز ویروس های سرما خوردگی برای تکثیر ، وارد عمل می شود. علی رقم بحث های فراوان در مورد نقش درمانی روی در سرماخوردگی، بایدگفت که مطالعات علمی در این زمینه اندک است. بعضی از مطالعات مدعی است که فرم قرص مکیدنی روی برای درمان موثرتر عمل می کند و بعضی دیگر معتقدند که ژل بینی این ماده بهتر است.
2-    ویتامین C: طرفداران این ویتامین معتقدند که این مکمل ویتامینی سرماخوردگی را از همان شروع و آغاز نابود می کند. البته بعضی از محققان معتقدند که این ویتامین نقشی در کوتاه کردن دوره سرماخوردگی ندارد. در مطالعه ای دیگر ثابت شده که مصرف ویتامین C بعد از شروع سرماخوردگی باعث کوتاه شدن دوره بیماری و یا حتی شدت آن نمی شود. اما اگر به طور روزانه مصرف شود می تواند به مقدار کمی دوره بیماری را کوتاه کند. (در بزرگسالان 8% و در بچه ها14%). اما باید گفت که اغلب مطالعات مدعی است که ویتامین c نقش پیش گیرنده ندارد و تنها به مقدار کم در درمان سرماخوردگی موثر است.
3-    سرخارگلEchinacea  : مانند ویتامین c، این داروی گیاهی نیز در بین متخصصان سرماخوردگی طرفدار بسیار دارد. در واقع طرفداران این داروی گیاهی معتقدند که این گیاه سیستم ایمنی بدن را ارتقا می بخشد. بنابر این در پیشگیری از بیماری مفید است. در مطالعه ای ثابت شده که این دارو باعث کاهش شدت و پیشرفت بیماری تا 58% و کاهش دوره سرماخوردگی می شود.
4-    سوپ مرغ: طرفداران این غذا معتقدند که خوردن سوپ باعث تسکین التهاب ناشی از سرماخوردگی می شود. در واقع علائم را برطرف می کند. همچنین آب از دسته رفته بدن را در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا جبران می کند.
روشهای پیشگیری از سرماخوردگی
متخصصان معتقدند که شستن دست ها به صورت مرتب و بعد از تماس با اشیا و سطوح بهترین روش پیشگیری در فصل شیوع سرما خوردگی است. ویروس های سرما خوردگی در همه جا وجود دارد، حتی روی کنترل تلویزیون یا کلید برق. ویروس معمولا از طریق تماس دست آلوده با چشم و بینی وارد بدن می شود. ویروس به تنهایی از طریق هوا انتقال نمی یابد . بلکه به روش های گفته شده وارد بدن می شود. تنفس در هوای مرطوب و مصرف مایعات به اندازه کافی روشی دیگر برای پیشگیری است.
اما با تمام این اوصاف همان طور که در ابتدای مطلب بیان شده سرما خوردگی غیر قابل درمان است و باید دوره خود را طی کند. این دوره معمولا 10روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha