پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 135141

درحالی که قرار بود 75 درصد جابه‌جایی‌ها با وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد الان در حدود 40 درصد از وسیل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و بقیه با خودروهای خود در سطح شهر به شکل تک‌سرنشین تردد می‌کنند که علاوه بر ایجاد ترافیک باعث آلودگی هوای بیشتر می‌شوند. همه اینها نشان می‌دهد ما 35 درصد از قانون برنامه چهارم عقب هستیم.

خودروها عامل 83 درصد آلودگی هوا

سلامت نیوز:درحالی که قرار بود 75 درصد جابه‌جایی‌ها با وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد الان در حدود 40 درصد از وسیل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و بقیه با خودروهای خود در سطح شهر به شکل تک‌سرنشین تردد می‌کنند که علاوه بر ایجاد ترافیک باعث آلودگی هوای بیشتر می‌شوند. همه اینها نشان می‌دهد ما 35 درصد از قانون برنامه چهارم عقب هستیم.

 
مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده مجلس در روزنامه آرمان نوشت: بحث آلودگی هوا در هرکجای دنیا نسخه خاص خودش را دارد. در تهران و اکثر کلانشهرها خودروها عامل 83 درصد آلودگی هوا هستند. اینکه وضعیت خودروهای ما چه بوده و چه شده است جای بحث و بررسی است و در آخرین جلسه‌ای که در مجلس با رئیس سازمان محیط زیست، خانم ابتکار داشتیم، این نکات مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس قانون تمام خودروهای ما باید تا پایان پرنامه چهارم استاندارد یورو4 را اخذ می‌کردند که هنوز در استاندارد یورو 2 هستیم، سوخت و بنزین ما باید استاندارد یورو 4 را اخذ می‌کرد که هنوز در استاندارد یورو 2 هستیم، از سوی دیگر عمر ناوگان عمومی و تاکسی‌ها باید برای اتوبوس متوسط زیر ده سال و برای تاکسی زیر پنج سال باشد، از سوی دیگر قرار بود 75 درصد حمل‌ونقل از طریق وسایل نقلیه عمومی انجام شود و 25 درصد از طریق خودروهای شخصی باشد، وقتی اینها را جمع‌بندی می‌کنیم، می‌بینیم در درجه اول فقط نزدیک به دوهزار مینی‌بوس بالای 25 سال در تهران مسافرکشی می‌کند، موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند 5/7 گرم گاز تولید می‌کنند، یعنی خودروهایی که در بالا توضیح دادم که قرار بود استاندارد یورو 4 را اخذ کنند اما هنوز یورو دو هستند، 2 گرم گاز تولید می‌کنند اما موتورسیکلت‌ها 5/7 گرم گاز تولید می‌کنند، از سوی دیگر نه‌تنها عمر اکثر تاکسی‌های ما زیر پنج سال نیست بلکه نزدیک به ده هزار تاکسی پیکان در تهران داریم که نزدیک به 8 گرم گاز تولید می‌کند که همه اینها عاملان اصلی آلودگی هوا هستند و به‌راحتی در شهر تردد می‌کنند.

از سوی دیگر درحالی که قرار بود 75 درصد جابه‌جایی‌ها با وسایل حمل‌ونقل عمومی باشد الان در حدود 40 درصد از وسیل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند و بقیه با خودروهای خود در سطح شهر به شکل تک‌سرنشین تردد می‌کنند که علاوه بر ایجاد ترافیک باعث آلودگی هوای بیشتر می‌شوند. همه اینها نشان می‌دهد ما 35 درصد از قانون برنامه چهارم عقب هستیم. در کنار همه این عوامل که شناسایی شده و به مردم و مسئولان گزارش می‌شود اگر سازمان محیط زیست هم به‌عنوان متولی آلودگی هوا دخالت نکند و فقط با ابراز همدردی نگرانی خود را نشان دهد سلامتی مردم در خطر است. سازمان محیط زیست بر اساس قانون می‌تواند اجازه شماره‌گذاری به خودروهایی که استاندارد یورو دو دارند را ندهد، از سوی دیگر بر اساس قانون این سازمان می‌تواند جلوی تردد خودروهای فرسوده را بگیرد، این سازمان توانست جلوی تردد دوهزار مینی‌بوس فرسوده را بگیرد و آنها را از دور خارج کند پس می‌تواند جلوی تردد بقیه خودروها را هم بگیرد، بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که این سازمان مستقیم به بحث آلودگی هوا ورود نکند و فقط به اظهارنظر کارشناسی کفایت کند هیچ گره‌ای از گره‌های آلودگی هوا در کشور حل نخواهد شد و روزبه‌روز به میزان آلاینده‌ها و حجم تردد خودرو‌ها افزوده خواهد شد. تا زمانی که وضعیت خودروها که به شکل مشروح در بالا گفتم درست نشود و از سوی دیگر این فرهنگ‌سازی در کنار بهبود وضعیت ناوگان عمومی و افزایش ظرفیت آن صورت نگیرد این مشکلات پابرجاست. در کنار اینکه باید ناوگان عمومی و خودروهای آن بهبود یافته و خودروهای فرسوده از دور خارج شوند لازم است این فرهنگ‌سازی در جامعه صورت پذیرد که وسایل حمل‌ونقل عمومی جای خودروهای شخصی را بگیرد و افراد کمتر مایل باشند با خودروهای خود در سطح شهر تردد کنند. سازمان محیط زیست متولی اصلی مقابله با آلودگی است، قضیه‌ای که با جان مردم در ارتباط است و شوخی‌بردار نیست.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha