یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است كه باید نكات مثبت طرح خودگردانی بیمارستان‌ها و مشكلات آن را شناخت، نقاط منفی را حذف كرده و به جای طرح جایگزین، همین طرح را با كار كارشناسی اجرایی كنیم.

شاهرخ رامین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: طرح خودگردانی بیمارستان‌ها را از انتهای سال 86 لغو كردند و دولت به جای آن سخن منطقی دیگری گفت، بر این مبنا كه از بیمارستان‌ها خرید خدمت می‌كند، یعنی حقوق پرسنل رسمی بیمارستان‌ها را پرداخت می‌كند.

به گفته‌ی وی، با توجه به این‌كه تعداد زیادی از ردیف‌های بیمارستانی خالی بودند و پرسنل رسمی در خیلی از آن‌ها نداشتیم و با توجه به این‌كه پرداخت حقوق صرفا شامل پرسنل رسمی بیمارستان‌ها می‌شد این امر باعث شد كه حقوق پرسنل غیررسمی و شركتی بیمارستان‌ها هم‌چنان بر عهده‌ی بیمارستان و صندوق درآمدهای اكتسابی بیمارستان بماند.

نماینده‌ دماوند و فیروزكوه افزود: از سویی دولت گفت كه صرفا خرید خدمت می‌كند، یعنی همه هزینه‌های بیمارستان را آن هم به قیمتی كه محاسبه كرده بودند پرداخت می‌كند؛ به عنوان مثال می‌گوید كه در بیمارستان چند عمل آپاندیس را به چه قیمتی انجام می‌دهد آن قیمت را می‌پردازد. در نهایت چون پولی كه دولت به بیمارستان‌ها بابت خدمات پرداخت می‌كند، منطقی محاسبه شده؛ وضع بیمارستان‌ها بدتر شد، چون در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشكی خدمات و هزینه‌های آموزش پزشكی و پیراپزشكی را گران‌تر از حد معمول تمام می‌كنیم.

رامین اظهار داشت: این مشكل پایین بودن بهره‌وری مربوط به ساختاری است كه نمی‌توانیم آن را یك شبه اصلاح كنیم، به عنوان مثال اگر تعداد اعضای هیأت علمی نسبت به دانشجویان زیادتر از حد معمول است و هزینه تربیت دانشجو را بالا می‌برد، برای اصلاح ساختار باید اعضای هیأت علمی را اخراج كنیم و این كار طبق قانون مقدور نیست.

به گفته‌ی وی، می‌توانیم طی یك برنامه 10 یا 15 ساله این ساختار را اصلاح كنیم این در حالیست كه دولت از هم‌اكنون هزینه تربیت دانشجو را اصلاح كرده و توان دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت برای تغییر، به این سرعت نیست، لذا بهترین راه برای تأمین كسری بودجه دانشگاه علوم پزشكی كشور، پرداخت كسری بودجه از صندوق دولت و از ناحیه صرفه‌جویی‌هایی است كه دولت در آن‌ها قانونا موظف به ارائه خدمات نیست.

رامین ادامه داد: از انتهای سال 86 دولت موضوع خودگردانی بیمارستان‌ها را لغو كرده و آن را تبدیل به خرید خدمت توسط دولت كرد، منتهی قیمت خرید قیمت را منطقی محاسبه كرد، در صورتی‌كه قیمت تمام شده منطقی نیست و با این اشكال ساختار، بهره‌وری ما پایین است و هزینه‌های ما گرانتر از معمول تمام می‌شود.

به اعتقاد وی، طرح خودگردانی بیمارستان‌ها كمتر محاسبه و كمتر كارشناسی‌شده بود.

نماینده‌ی دماوند و فیروزكوه با اشاره به وظیفه قانونی دولت در تأمین سلامت مردم، گفت: طرح خودگردانی بیمارستان‌ها از این جهت كه بیمارستان‌ها را تشویق كند كه هزینه‌های خود را بابت خدمات ارائه‌شده به خوبی و با دقت جمع‌آوری كنند خوب است، اما از این جهت كه به بیمارستان‌ها فشار وارد كند كه آن‌ها هزینه‌های خود را به مردم تحمیل كنند، بد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha