یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 13518

خبرها نمی گویند، میوه ها و سبزیها برای شما خوب هستند، بلکه می‌گویند میوه ها و سبزیها خیلی برای شما خوب هستند. آنها می توانند ضامن سلامت شما باشند.

به گزارش سلامت نیوز، گروه بزرگی از ترکیبات گیاهی كه در انواع سبزی‌ها از سیر گرفته تا کلم و برگهای سبز چای وجود دارند، می‌توانند با جلوگیری از تخریب سلولی با انواع بیماری‌ها مبارزه کنند.

همچنین مشخص شده است یک رژیم غذایی پرفیبر می تواند کمکی باشد به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، چاقی ، دیابت و سرطان.

پس چرا ما از خوردن برخی سبزیها امتناع می ورزیم؟ برای رفع این معضل ، باید سعی کنید رو‌ش‌هایی بیابید که غذاهای گیاهی را برای شما به غذایی لذیذ تبدیل کنند.

دوست ندارید یک بشقاب پر از بامیه یا کلم بروکلی روبه روی شما باشد؟ مجبور نیستید سعی کنید به تنوع روی آورید و سبزی های مختلف را در سالادها، سوپها و سس ماکارونی و غذاهای مختلف دیگر بگنجانید.

گرچه تازه خوری بهترین کار است، اما اگر میوه و سبزی تازه در دست نداشتید، می توانید از انواع کنسروی و یا منجمد آنها استفاده کنید. یک سیب در هر روز میوه یک منبع انرژی آن هم از نوع طبیعی است.

از آنجا که میوه ها بسیار متنوع هستند، می توانید از انواع طعم ها و مزه های میوه های مختلف لذت ببرید. سعی کنید به روش‌های جدیدی برای افزودن میوه به خوراکی های روزمره تان بیاندیشید.

هر روز صبح را با یک نوع میوه از قبیل موز یا میوه‌های توتی و ریز آغاز کنید؛ هلو، گلابی یا خربزه و هندوانه را به وعده غذایی ظهر خود بیافزایید و میوه‌های تازه یا خشک را به عنوان شیرینی و تنقلات و میان وعده برگزینید.

ماجراجو باشید. نترسید و انواع میوه و سبزی ها را در انواع غذاها امتحان کنید، تا در نهایت به طعم دلخواه خود دست یابید.

باید ذائقه خود را از حالت کنونی تغییر دهید و آن را با دیگر طعمها آشنا کنید.

سیب زمینی شاید جزو یکی از محبوب‌ترین غذاها باشد. چربی کمی دارد و کربوهیدرات بالا که تقریبا بسرعت در بدنمان تبدیل به قند می شود.

سعی کنید روز خود را با یک لیوان آب میوه شروع کنید، تا صبحی سالم داشته باشید. اگرچه باید به خاطر داشته باشیم ، آب میوه کالری بیشتر و فیبر کمتری نسبت به میوه تازه دارد، اما بازهم به عنوان یکی از 5 بخش توصیه شده میوه و سبزی های روزانه به شمار می آید.

محققان معتقدند، فلاوونوئیدها ما را در برابر سرطان حفاظت می کنند. ایندول‌ها هم که نوعی دیگر از فیتوکمیکال‌ها هستند در خانواده کلم‌ها به وفور یافت می شوند و ما را از انواع امراض مزمن محافظت می کنند.

بتاکاروتن‌ها که شناخته شده ترین کاروتنوئیدها هستند، به هویج و دیگر سبزی‌ها و میوه‌ها، رنگهای نارنجی ، قرمز و زرد می دهند و در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شوند.

لیکوپن نیز که در گوجه فرنگی وجود دارد، ما را از بیماری‌های آب مروارید، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های چشمی حفاظت می‌کنند. این هم دلیلی مهم برای لزوم مصرف غذاهای رنگی (البته از نوع طبیعی).

این دسته از مواد جزو استروژن‌های گیاهی هستند و به نظر می‌رسد اثراتی مشابه استروژن داشته باشند. فواید آنها شامل موارد زیر است: کاهش چربی خون: کاهش خطر سرطان‌های وابسته به هورمون، مانند سرطان‌های سینه، تخمدان، پروستات و سرطان رحم.

فیبر؛ فیبر محلول که در آب به حالت نامحلول و چسبناک درمی‌آید؛ گوارش غذا را آهسته می‌کند و به شکم احساس پر بودن بیشتری می بخشد. می توان آنها را در سیب ، مرکبات و هویج یافت.

فیبر نامحلول هم سرعت رد شدن غذا را از روده‌ها افزایش می دهد و در سبوس گندم ، سبزیها و تمامی دانه ها یافت می شود.

سعی کنید از سالادهایی که بیشتر مغذی هستند استفاده کنید و در آنها از کاهو چینی نیز استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha