سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1352

افرادی كه پیوسته می خواهند بهترین باشند ، پس از وقوع یك عفونت بیشتر مستعد ابتلا به سندرم روده تحریك پذیرند.

ارتباط برتری طلبی و بیماری روده
محققان دانشگاه ساوت همپتون بررسی هایی را بر روی 620 فرد مبتلا به گاستروانتریت درباره استرس و بیماری آنها انجام دادند.
نتیجه این بود كه احتمال ابتلا به سندرم روده تحریك پذیر در كسانی كه خود را زیاد تحت فشار كار قرار می دادند و بویژه از علائم بیماریشان عصبی هستند بیشتر است.
متخصصان می گویند معمولا از هر 10 نفر كه به عفونت باكتریایی روده دچار می شوند پس از آن سندرم روده تحریك پذیر را تجربه می كنند.
این عفونت ها باعث التهاب و زخم در روده می شوند و می توانند تهوع شدید و خونریزی ركتوم ایجاد كنند.
به گفته محققان باور افراد از علائم بیماریشان ، نگرش منفی ، میزان عصبانیت و عملكردشان نسبت به بیماری همگی حائز اهمیت هستند.
افراد كمال طلب معمولا تلاش می كنند در كارشان بهترین باشند و درواقع انتظارات زیادی از خود دارند تا بهترین عملكرد راداشته باشند. این افراد تابع قانون همه یا هیچ هستند و بر این اساس انتظار زیدای از خود دارند كه گاهی شاید فراتر از توانایی هایشان نیز باشد.
بنابراین توصیه محققان این است كه در مورد افرادی كه ظاهرا بهبودی آنها از بیماری گوارشی به طول می انجامد باید بررسی های بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود شخصیت برتری طلب یا مضطربی نداشته باشند. دراین موارد رفتار درمانی شناختی می تواند روش موثری برای كمك به بهبود این بیماران باشد. به هرحال پیام اصلی این نیست كه علت بیماری سندرم روده تحریك پذیر صرفا روانی است اما استرس و اضطراب و ویژگی های شخصیتی در روند پیشرفت بیماری و بهبود آن نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha