سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو گفت: مهم‌ترین درمان زخم بستر پیشگیری است که باید خانوادهها در این راستا آموزشهای لازم را دریافت کنند.

 

منصور مرادلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زخم بستر بیماری است که بر اثر فشار بر ناحیهای از بدن به ‌ویژه افرادی که توانایی حرکت ندارند و مدت زیادی را بیحرکت هستند نظیر قطع نخاعی‌ها و افراد فلج بیشتر در معرض این عارضه هستند.

 

وی افزود: مکانیزم ایجاد زخم بستر باعث کاهش خونرسانی به بافت مورد نظر می‌شود، چرا که اندامهای ما در حالت عادی در حالت حرکت هستند و کاهش خونرسانی اتفاق نمیافتد، ولی در افراد قطع نخاع و کسانی که ویلچرنشین هستند، معمولا در نقاط خاصی از بدن که پوست روی استخوان است و هیچ چربی وجود ندارد ایجاد می‌شود.

 

مرادلو با اشاره به محلهای ایجاد شده زخم، تصریح کرد: از جمله نواحی درگیر در این عارضه پشت آرنج، رانها و ... است. از علائم این عارضه در مرحله اول پوست قرمز می‌شود و با درد و سوزش همراه است. در مراحل بعدی زخم عمیقتر می‌شود و ممکن است عفونت پوستی ایجاد شود و در مرحله سوم عضلات هم درگیر می‌شود و احتمال دارد به سطح استخوان برسد.

 

این متخصص عنوان کرد: افراد وقتی با این مشکل مواجه می‌شوند هر چه زودتر باید تحت درمان قرار گیرند، چرا که بهتر نتیجه خواهند گرفت و در مرحله چهارم باید پیوند پوست صورت گیرد. اقدامات کلی که باید انجام شود این است که افراد مستعد زخم بستر شناسایی شوند، به ‌طوری ‌که افراد قطع نخاعی را هر یک ساعت یک ‌بار حرکت دهیم و کسانی که روی ویلچر هستند را هر 15 دقیقه یک‌ بار حرکت دهیم تا فشار در یک نقطه متمرکز نشود. در همین راستا میتوان از بالشتکها و تشکهای مخصوص استفاده کرد.

 

مرادلو در خصوص اقدامات لازم در زمان بروز زخم بستر، یادآور شد: اگر زخم در فردی ایجاد شد، مشاوره دادن به بیمار و نظارت سایر پزشکان نظیر ارتوپد و ... بسیار میتواند تاثیرگذار باشد. همچنین باید از پانسمان‌های مخصوص و سرم شست‌وشو استفاده کرد تا بافت آسیب‌دیده دوباره ساخته شود، به همین خاطر رسیدگی به این دست بیماران را نباید فراموش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha