یك فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: آمار مبتلایان به بیماری دیابت در جهان و به ویژه در ایران رو به افزایش است كه این آمار طی 15 تا 20 سال آینده دو برابر خواهد شد.

دكتر حاجیه شهبازیان در گفت وگو با سلامت نیوز، اظهار كرد: بیماری دیابت دارای دو نوع اصلی است. نوع نخست آن در كودكان و نوجوانان و نوع دوم در افراد بالای 30 سال بروز می كند. در نوع اول بافت عمده لوزالمعده به طور كامل از بین می‌رود در نتیجه انسولین تولید نمی‌شود و در نوع دو فعالیت بافت كمتر می‌شود.

وی افزود: بیمار نوع اول برای همیشه وابسته به انسولین می‌شود ولی بیمار نوع دوم بدلیل وجود بافت فرد می‌تواند با رعایت رژیم غذایی و استفاده دارویی بیماری را كنترل كند. حدود 90 درصد از بیماران دیابتی، بیماران نوع دوم و پنج تا 10 درصد دارای دیابت نوع اول هستند.

دكتر شهبازیان تصریح كرد: افرادی كه بستگان درجه اول آنها مبتلا به دیابت هستند، افراد دارای اضافه وزن، فشار خون بیش از حد نرمال و سطح تری‌گلیسرید خون بالاتر از 250؛ همچنین مادرانی كه فرزندانی با وزن بیش از چهار كیلوگرم به دنیا ‌آورده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: برخی از مادرانی كه در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند، می‌بایست در این دوران تحت درمان قرار گیرند. معمولا این مادران پس از تولد فرزندشان بدون درمان خاص بهبود می‌یابند ولی چند سال دیگر دچار بیماری دیابت می‌شوند. همچنین زنانی كه به تنبلی تخمدان، پرمویی و اختلالات شدید قاعدگی دچارند در معرض خطر هستند.

دكتر شهبازیان یادآور شد: دیابت بر همه اندا‌م‌های بدن تاثیر منفی می‌گذارد به ویژه در اندام‌هایی مثل كلیه كه اگر درمان نشود سبب نارسایی و از دست دادن كلیه‌ها می‌شود. همچنین عروق چشم را درگیر می‌كند و در صورت عدم رسیدگی منجر به نابینایی می‌شود. بیماری دیابت با درگیر كردن اعصاب، سبب از دست رفتن حس دست‌ها و پاها شده و زمینه‌هایی برای زخم‌های درون بدن ایجاد می‌كند كه منجر به قطع عضو می‌شود. علاوه بر این با درگیر كردن عروق مغز و قلب سبب ایجاد سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

وی تاكید كرد: تمام افراد بالای 40 سال هر سه سال یك بار باید قند خون خود را چك كنند. در درمان نوع اول دیابت در حال حاضر اصلی‌ترین راه، تزریق انسولین است و افراد مبتلا به دیابت نوع دوم اگر چاق هستند باید رژیم بگیرند و با داروهای ملایم در مرحله اول كنترل و در مراحل بعدی داروهای خوراكی دیگر اضافه می‌شود.

دكتر شهبازیان در پایان یادآور شد: به دلیل بی تحركی و استفاده زیاد مواد غذایی، افزایش وزن در جهان و ایران بیشتر شده و در نتیجه آمار افراد دیابتی بالا رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha