یك متخصص مغز و اعصاب گفت: شایع‌ترین سن ابتلا به ام اس، حد فاصل 20 تا 40 سالگی بوده و شیوع بیماری در زنان دو تا سه برابر بیش از مردان است.

فرهاد گلی پور در گفت وگو با ایسنا، بیماری MS را یك بیماری سیستم اعصاب مركزی معرفی كرد كه در اثر تخریب بافت "میلین" در قسمت‌های مختلف این اعصاب بروز می‌كند و افزود: استعداد ژنتیكی، عفونت‌های ویروسی و مكانیسم‌های خود ایمنی در بدن از مهمترین عوامل ایجاد بیماری ام اس به شمار می‌رود.

گلی پور، ام اس را شایع‌ترین بیماری "نورولوژیك ناتوانی" و از كارافتادگی در بالغین جوان دانست و یادآور شد: عواملی همچون واكسیناسیون، جراحی و بیهوشی و استرس گاهی اوقات می‌توانند از عوامل زمینه‌ساز ایجاد این بیماری باشند.

این عضو انجمن ام اس ایران علائم بیماری "مولتیپل اسكلروزیس" را بسته به عمل تخریب در اعصاب مركزی مختلف دانست و افزود: تاری دید معمولاً در یك چشم و اختلال در دید رنگی در اثر تخریب عصب چشم، سرگیجه‌های طولانی مدت، اختلال حركت چشم، دوبینی، اختلال در تعامل و حركت در پی تخریب ساقه مغز همچنین گزگز و كرختی در اندام‌ها كه شایع ترین علامت اولیه است در اثر تخریب نخاع بروز می‌كند.

گلی پور، علائمی همچون اختلال در تكلم در حالت پیشرفته، دردهای شدید لحظه‌ای در صورت و اندام‌ها، مشكلات ادراری، اختلالات جنسی، خستگی و علائم مغزی به صورت افسردگی را بسته به مرحله بیماری و بخش آسیب‌دیده از دیگر علائم ممكن در MS برشمرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان با اذعان به این مطلب كه تاكنون درمان قطعی برای بیماری MS كشف نشده، درمان‌های موجود را به دو گروه درمان‌های تنظیمی سیستم ایمنی و درمان‌های علامتی تقسیم كرد.

وی "كورتون" و "اینترفرون‌ها" را به عنوان داروهای تنظیم كننده سیستم ایمنی معرفی كرد كه موجب كاهش حملات و علائم MS می‌شوند.

گلی پور با بیان این مطلب كه درمان‌های علامتی صرفاً موجب درمان علائم منحصر موجود در انواع بیماری MS می شوند، افزود: درمان‌هایی همچون اكسیژن درمانی، طب سوزنی و استفاده از نیش زنبور گاهی پیشنهاد می‌شوند اما خیلی موثر نمی‌باشند.

این متخصص مغز و اعصاب، تغذیه سالم، ورزش مناسب به ویژه شنا، كاهش استرس، مصرف سبزیجات و میوه‌جات تازه و استفاده از روغن‌های غیراشباع به خصوص روغن آفتابگردان را در جلوگیری از ابتلا به این بیماری و تشدید علائم آن موثر دانست و به مبتلایان توصیه كرد: از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد خودداری كنند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان، شیوع MS در مناطق آب و هوایی معتدل را 5 تا30 مورد در هر صد هزار نفر از جمعیت عنوان و تصریح كرد: آمار MS در ایران نیز از رقم فوق تبعیت می‌كند و به نظر می‌رسد این بیماری در اصفهان تا حدودی شایع‌تر است.

این پزشك متخصص روش‌های درمانی و داروهای مورد نیاز MS موجود در ایران را در رقابت با محصولات خارجی دانست و ادامه داد: از آنجایی كه دولت از هزینه‌های درمان حمایت كرده و حتی داروهای خارجی نیز با سوبسید دولتی ارائه می شوند، لذا بیماران متحمل هزینه چندان بالایی نمی‌شوند.

گلی پور روش‌های تشخیصی MRI، نوارهای چشم، گوش، بررسی مایع نخائی همچنین علائم بارز در بیمار را از جمله روش‌های تشخیص بیماری MS معرفی كرد.

وی میزان ابتلا به MS را در سفیدپوستان بیشتر از سیاه پوستان عنوان كرد و افزود: در مناطق بسیار سردسیر و استوایی این بیماری دیده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha