جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 135280

سلامت نیوز: ایران با شیوع 1.7 درصدی هپاتیت B جمعیت در دسته بندی کشورهای مبتلا به هپاتیت B در جمع کشورهای کمترین درصد ابتلا به این بیماری است که علت اصلی این موفقیت اجباری بودن واکسن هپاتیت B از سال 1372 است.

 

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار فارس واکسیناسیون اجباری هپاتیت B از سال 1372 را اقدامی شایسته تقدیر توصیف و تأکید کرد: با توجه به این اقدام به موقع توانسته ایم با شیوع 1.7 درصد در جمعیت خود را در جمع کشورهای دارای کمترین ابتلای به هپاتیت B قرار دهیم و در کنار کشورهایی نظیر کشورهای مناطق اسکاندیناوی و آمریکای شمالی قرار گیریم.

وی تصریح کرد: کشورهای جهان از نظر شیوع ابتلا به هپاتیت B به 3 دسته شیوع بالا، متوسط و پایین تقسیم می شوند که خوشبختانه و با افتخار ایران امروزه در دسته سوم یعنی ابتلا و شیوع پایین در کنار کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، نروژ، سوئد و اروپای غربی قرار گرفته است در حالیکه 6 سال پیش در دسته کشورهای دارای شیوع متوسط بودیم.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: درصد ابتلا به بیماری هپاتیت B در کشورهای دارای میزان بالای شیوع رقمی بین 8 تا 20 درصد است که کشورهای آسیای جنوب شرقی، آلاسکا و برخی کشورهای اروپای شرقی در این دسته قرار می گیرند.

مردانی خاطرنشان کرد: کشورهایی که شیوع هپاتیت در آن ها بین 2 تا 8 درصد جمعیت باشد در دسته دوم یعنی شیوع متوسط قرار می گیرند که کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و حتی ژاپن در این دسته قرار دارند.

وی گفت: کشورهای دارای شیوع هپاتیت B بین 1تا 2 درصد جمعیت نیز در دسته کشورهای شیوع پایین قرار می گیرند و همانطور که پیش تر عنوان شد ایران در کنار کشورهای پیشرفته و صنعتی در این دسته قرار دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: با توجه به اجباری شدن واکسیناسیون نوزادان از سال 1372 اکنون حدود 30 درصد جمعیت کشور واکسینه شدند و پس از آن نیز دولت با انجام واکسیناسیون در مدارس کودکان متولد 1369 تا 1372 را نیز واکسینه کرد و توانست به این جایگاه مناسب دست پیدا کند.

هپاتیت ب (Hepatitis B) یک عفونت حاد و جدی کبدی است،که توسط ویروس هپاتیت ب (HBV) بوجود می‌آید که در بعضی از افراد مزمن شده و باعث مشکلات کبدی، سرطان کبد و یا سیروز کبدی می‌شود اما اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان، کاملا بهبود پیدا می‌کنند.

نوزادان و کودکان بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به نوع مزمن هپاتیت ب می‌باشند و خوشبختانه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌توان از واکسن های آن استفاده کرد.

علایم و نشانه‌های هپاتیت ب مهمولا 3 ماه بعد از آلوده شدن به ویروس HBV ظاهر می‌شوند و می‌توانند طیف گسترده ای از علایم را شامل شود مانند درد شکم، ادرار تیره،
تب، درد مفاصل و ماهیچه ها، کاهش و یا از دست دادن اشتها، حالت تهوع، خستگی و ضعف، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها و جوش های پوستی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha