یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 13529

یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به طرح خودگردانی بیمارستان‌ها گفت: درآمدی كه بیمارستان‌ها باید كسب كنند متناسب با هزینه‌ها نیست، بنابراین مشكلاتی را در این زمینه شاهدیم.

بشیر خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: قبلا اعتبارات مراكز آموزش درمانی و بیمارستان‌ها از طریق بودجه عمومی تخصیصی اداره می‌شد، اما از سال 74 آن را به بیمه‌ها اختصاص دادند.

وی با بیان این‌كه بیمه خدمات درمانی، پیش از این، زیر نظر وزارت بهداشت بود اما در حال حاضر اعتبارات به وزارت رفاه تخصیص داده می‌شود، در عین‌حال افزود: پول در دست وزارت رفاه است اما مسوولیت دست وزارت بهداشت و این روند باید به نحوی اصلاح شود.

به گفته‌ی وی، در طرح خودگردانی بیمارستان‌ها، اگر فردی فاقد بیمه باشد به محض این‌كه در مراكز آموزش درمانی بستری می‌شود تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گیرد و 10 درصد هزینه‌ها بر عهده‌ی شخص و 90 درصد آن بر عهده‌ی بیمه‌ها خواهد بود.

خالقی با بیان این‌كه به این ترتیب اعتبارات به بیمه‌ها تخصیص داده می‌شود، خاطرنشان كرد: در این الگو هزینه بستری افراد در بیمارستان‌ها از طریق بیمه‌های درمانی تأمین می‌شود و بنابراین اعتبارات به طور غیرمستقیم، به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و افرادی كه تحت پوشش نیستند در مراكز آموزش درمانی وابسته به دانشگاه‌ها می‌توانند با شناسنامه، تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند.

به گفته‌ی این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اكنون، مشكل از نظر سرانه درمان است، سرانه درمان در جزء 8 ماده 1 قانون بیمه خدمات درمانی مشخص شده كه شامل قیمت تمام شده، سود سرمایه و استهلاك تجهیزات است. در بخش خصوصی این سه مورد منظور ولی در بخش دولتی قیمت تمام شده را لحاظ می‌كنند.

وی افزود: بیمه خدمات درمانی به ازای هر نفر 5500 تومان برای روستاییان 1800 تومان و برای افراد تحت پوشش كمیته امداد و تحت پوشش بهزیستی 4400 تومان بوده ولی برخی وزارتخانه‌ها و شركت‌های دولتی مثل وزارت نفت و نیرو به طور مستقل عمل می‌كنند و سرانه درمانی برای این شركت‌ها بیشتر است، یعنی اگر با دفترچه بیمه مراجعه كنند 10 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌كنند و قرارداد به صورت بیمه مكمل با خیلی از بیمارستان‌ها دارند.

نماینده خلخال و كوثر با بیان این‌كه در مورد نظام پزشكی، سرانه واقعی شامل سه مورد مذكور است، ولی در سایر موارد تعرفه‌ها توافقی است، افزود: این عمل باعث می‌شود كه درآمدی كه بیمارستان‌ها باید كسب كنند با هزینه‌ها متناسب نباشد، یعنی كل هزینه‌های جاری در بیمارستان‌ها غیر از حقوق ثابت كاركنان رسمی، بقیه مسائل مثل حقوق كاركنان شركت‌های خدماتی و قراردادی، دارو، غذا و پوشاك و . . . از طریق درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌شود كه چون این درآمد متناسب با هزینه‌های واقعی نیست، مشكلاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به بدهی وزارت بهداشت و درمان به میزان 1600 میلیارد تومان، گفت: چندی پیش در جلسه‌ای در كمیسیون با حضور رییس دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، شیراز و زاهدان مشخص شد كه هركدام از این دانشگاه‌ها به تناسب درجه‌بندی و موقعیت‌شان، بین 30 تا 50 میلیارد تومان بدهی دارند و این مشكل باید از طریق وزارت بهداشت با اعلام به مجلس و طرح در كمیسیون رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha