پژوهش جدید دانشمندان آمریكایی گویای آن است كه مرحله فعال سازی ویتامین D می‌تواند در سلولهای مجاری هوایی ریه نیز صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، تا چندی پیش تصور می‌شد روند فعال سازی ویتامین D در مرحله نخست تنها در كلیه‌ها رخ می‌دهد اما در چند سال اخیر محققان متوجه نقش بافت‌ها و ارگانهایی نظیر پوست، روده، پستان و پروستات نیز در این زمینه شدند.

ویتامین D، برای سلامتی نیازی ضروری است ولی برای عملكرد مناسب در بدن انسان ابتدا باید فعال شود. پژوهشگران با قرار دادن شكل ذخیره‌ای و غیرفعال ویتامین D بر روی سلول‌های مجاری هوایی ریه متوجه فعال شدن ویتامین D شدند. آنها بر این باورند كه ویتامین D فعال شده توسط كلیه به جریان خون راه می‌یابد ولی به نظر می‌رسد ویتامین D فعال شده به وسیله دیگر ارگانها، با جایگزینی در آن مناطق نقش محافظتی در مقابل عفونت دارد.

ویتامین D علاوه بر نقشی كه در جذب كلسیم و سلامت استخوان ایفا می‌كند، اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی بدن نیز می‌گذارد. اخیرا كمبود ویتامین D با افزایش احتمال ابتلا به برخی عفونت‌ها، بیماری‌های خود ایمنی از قبیل MS و دیابت نوع یك و بعضی از سرطانها مرتبط دانسته شده است.

پژوهشگران همچنین می‌گویند؛ ویتامین D علاوه بر افزایش پروتئین‌های درگیر در نابودی باكتری‌ها می‌توانند التهاب را تعدیل و از عوارض التهاب همچون انتقال عفونت توسط خون و بیماریهای خودایمنی جلوگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha