مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: روزانه 45 هزار تن پسماند خانگی و شهری در کل کشور تولید می شود که بخش عمده آن پسماندهای تر هستند.

تولید روزانه 45 هزار تن پسماند خانگی در کشور

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: روزانه 45 هزار تن پسماند خانگی و شهری در کل کشور تولید می شود که بخش عمده آن پسماندهای تر هستند.

حسن پسندیده در گفت و گو با پانا، با اشاره به ضرورت اجرای قانون مدیریت پسماند اظهار داشت: در حوزه مدیریت پسماندها نقش سازمان محیط زیست نقش مهمی است. بر اساس ماده 23 قانون مدیریت پسماند، سازمان محیط زیست ناظر بر اجرای فوانین و آیین نامه های مدیریت پسماند است.
وی افزود: از سال 83 که قانون مدیریت پسماند به تصویب مجلس رسید و پس از آن آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند نیز به تصویب دولت رسید تقریبا بسیاری از خلأهای قانونی در زمینه چگونگی مدیریت، ساماندهی و چگونگی رفع مسایل و مشکلات حوزه مدیریت پسماندها مشخص شد.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: طبق قانون مدیریت پسماند، پسماندها در پنج گروه مختلف پسماندهای عادی(شهری و خانگی)، پسماندهای بیمارستانی و پزشکی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای کشاورزی و پسماندهای ویژه دسته بندی شدند.
وی افزود: تقسیم بندی پسماندها در ادامه تکالیف وظایف مدیریت اجرایی پسماندها مشخص شد. در ماده 7 قانون مدیریت پسماند به صراحت تصریح شده که مدیریت اجرایی پسماندها به عهده تولید کننده آن است یعنی کسی که پسماند صنعتی تولید می کند وظیفه مدیریت آن نیز با خود اوست، سایر پسماندها به جز پسماندهای خانگی نیز همینگونه است.
پسندیده در ادامه با بیان اینکه در بخش پسماندهای شهری مدیریت اجرایی کار به عهده شهرداری هاست، خاطرنشان کرد: بنابراین تکلیف قانونی که به عهده دستگاه هاست کاملا مشخص است. کسی نمی تواند بگوید ما در قبال پسماند مسئولیت نداریم.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تأکید کرد: روزانه 45 هزار تن به صورت متوسط پسماندهای شهری در کل کشور تولید می شود که بخش عمده آن پسماندهای تر هستند که قابلیت کمپوست شدن دارند و می توان از مدیریت آن پول مناسبی را بدست آورد.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است در بخش پسماندهای خانگی برنامه ای باید وجود داشته باشد تا به صورت تفکیک از مبدا، بتوانیم زباله را مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha