محققان دانشگاه کلورادو ابزاری طراحی کرده‌اند که کلمات گفتاری را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که ناشنوایان توسط آن می‌توانند صداهای گفتاری را توسط عصب‌های زبان‌شان درک کنند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه کلورادو ابزاری طراحی کرده‌اند که کلمات گفتاری را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که ناشنوایان توسط آن می‌توانند صداهای گفتاری را توسط عصب‌های زبان‌شان درک کنند.  

 به گزارش آنا به نقل از GizMag، امروزه بسیاری از ناشنوایان برای اینکه دوباره حس شنوایی‌شان را به دست آورند، به کاشت حلزون گوش روی می‌آورند. در حالی که ابزاری که به جای حلزون گوش به کار می‌رود، قیمت بالایی دارد و علاوه بر این، حتی با وجود جراحی و کاشت این ابزار در گوش، ممکن است در برخی بیماران کم‌شنوا جواب ندهد.

از همین رو، گروهی از محققان دانشگاه کلورادو ابزاری برای جایگزین کردن حلزون گوش توسعه داده‌اند. این ابزار، یک وسیله الکتریکی است که کلمات گفتاری را به فرکانس‌های ریزی شبیه به وزوز تبدیل می‌کند که از طریق زبان قابل درک هستند.

گفتنی است که حلزون مصنوعی که در گوش کاشت می‌شود، با استفاده از یک چند میکروفون خارجی (که در مجاورت گوش قرار می‌گیرند) صداها را دریافت می‌کند. صداهایی که از گفتار انسان به وجود می‌آیند، از میان یک پردازشگر گفتاری فیلتر می‌شوند.

این کلمات گفتاری سپس به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند و از طریق پوست کاربر به یک سری الکترودهای تعبیه‌شده در حلزون مصنوعی گوش منتقل می‌شوند. این الکترودها مستقیما اعصاب شنوایی کاربر را تحریک می‌کنند و اطلاعات صدا را به مغز کاربر می‌رسانند.

ابزاری که محققان دانشگاه کلورادو طراحی کرده‌اند نیز تقریبا روشی مشابه دارند؛ زیرا از یک میکروفون برای گرفتن صداها استفاده می‌کند و سپس صداها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند با این تفاوت که این سیگنال‌ها سپس توسط فناوری بلوتوث به ابزاری می‌رسد که کاربر آن را روی زبانش قرار می‌دهد.

زمانی که کاربر این ابزار نگهدارنده را روی زبانش قرار می‌دهد، یک‌سری الکترودها که درون آن تعبیه شده‌اند، سیگنال‌ها را به  اعصاب بخش‌های مختلف زبان منتقل می‌کنند.

 این محققان بعد از آزمایش‌های متعدد متوجه شدند که کاربران می‌توانند ارتباط میان الگوهای خاص ارتعاشاتی که این ابزار روی زبان ایجاد می‌کند را با کلمات گفتاری به خوبی درک کنند. به گفته این محققان، زبان شامل هزاران عصب است و منطقه‌ای از مغز که حس‌های لمسی از زبان را تفسیر می‌کند، قادر است حتی اطلاعات پیچیده از زبان را نیز رمزگشایی کند.

 استفاده از این ابزار برای ناشنوایان نیازمند هیچ جراحی نیست و هزینه کمتری نیز دارد.

محققان می‌گویند که این ابزار قبل از عرضه به بازار نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد که از میان آنها می‌توان به تهیه نقشه‌ای از اعصاب زبان اشاره کرد که این کار می‌تواند آنها را به شناسایی بخشی از زبان که تحریک‌پذیرتر است، هدایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha