معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند، گفت: بر این اساس 5 خودروی تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند، ممنوعیت شماره‌گذاری خواهند داشت.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند، گفت: بر این اساس 5 خودروی تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند، ممنوعیت شماره‌گذاری خواهند داشت.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سعید متصدی در برنامه تلویزیونی اصل پنجاهم بیان کرد: منابع تولید کننده آلودگی، سوخت مواد خطرناک و استفاده از تکنولوژی هایی که به بروز آلودگی هوا دامن می زند را اگر در کنار یکدیگر قرار دهیم می بینیم که مسئله آلودگی هوا بغرنج نیست.

 

وی با اشاره به تبعات آلودگی هوا اظهارکرد: مسئولان دولت همگی دغدغه آلودگی هوا و کاهش آن را دارند و ما حتی می توانیم تولید آلودگی هوا را کنترل کنیم.

 

متصدی در ادامه به آمارهای موجود در مورد هوا اشاره کرد و گفت: تا پانزدهم دی‌ماه 92 سه روز هوای پاک داشتیم که این عدد تا 15 دی‌ماه 93 به 13 روز افزایش پیدا کرد.

 

وی با تاکید بر این که اطلاعات دقیقی در خصوص کیفیت هوا در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: ایستگاههای پایش سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران ، شهرداری تهران و مرکز مهار در سطح تهران اطلاعات مربوط به آلودگی هوا را رصد می کنند.

 

وی از مصوبه‌ای که سال گذشته در دولت به تصویب رسید خبر داد و گفت: سال گذشته مصوبه ای شامل 9 محور و 35 فعالیت در دولت تصویب شد که محورهای عمده آن شامل کاهش آلودگی سوخت، پایش آلاینده‌های هوا، خودروهای در حرکت، نیروگاه‌ها، سیستم حمل و نقل، آموزش اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌ها است که در بسیاری از این محورها پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

 

متصدی با بیان این که سازمان ملی استاندارد وظیفه کنترل بنزیین های وارداتی و تولیدی را دارد و سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه کنترل بنزین توزیعی را ، گفت: در شهرهایی مانند تهران، کرج، اراک، مشهد، اصفهان، تبریز، سوخت یورو4 توزیع می‌شود.

 

متصدی با تاکید بر اینکه بنزین پتروشیمی به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شده است، گفت: بنزین های تولید پالایشگاه ها تا پایان سال 95 می تواند با استاندارد 4 یا کمتر سوخت تولید کند اما رعایت استاندارد جدید یورو 4 برای فرآوره های تولیدی پالایشگاه ها، تمام محصولات پالایشگاه های کشور سال 95 یورو 4 می شود.

 

نظارت بر تولید خودرو

 

وی با بیان اینکه استانداردسازی خودروها از موفقیت‌های دیگری بود که در سال گذشته کسب شد، افزود: خودروهای تولیدی در کشور طبق استانداردهای مصوب هیات دولت تولید می‌شود یعنی علاوه بر استاندارد یورو4 جوانب دیگری که تضمین‌کننده پایداری یورو4 هستند هم رعایت می‌شود.

 

متصدی در خصوص خودروهای آلاینده بیان کرد: خودروهای داخلی از شهریور ماه امسال همگی با استاندارد یورو 4 تولید شده‌اند و خودروهای وارداتی نیز براساس قانون باید دارای استاندارد یورو 5 باشند.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که استاندارد تولید خودرو از سال 1381 که یورو 2 بود ارتقایی نداشته است، گفت: از سال گذشته قرار بر این بود که در شهریور امسال خودروهایی که تولید می‌شوند استاندارد یورو 4 از خروجی اگزوز داشته باشند علاوه بر آن نیز سیستم الکترونیکی برای کنترل خودرو همچنین سنسور دوم اکسیژن نیز بر روی خودروهای جدید الزامی شده است تا اگر کاتالیست دچار مشکل شد بتواند به راننده اطلاع دهند.

 

متصدی با بیان این که تمامی خودروهای سواری بنزینی موظفند استاندارد آلایندگی یورو 4 را رعایت کنند، گفت: بر این اساس 5 خودروی تولید داخل موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 نشدند، ممنوعیت شماره‌گذاری خواهند داشت.

 

وانت تک‌کابین و 2 کابین GONOW شرکت پویا خودرو، سواری ویانا 1500 سی‌سی شرکت سناباد خودرو توس، پژو 206 و پژو 206 SD با موتور TU3 و پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 شرکت ایران‌خودرو و مزدا 3 اتوماتیک هاچ‌بک شرکت بهمن موتور، 5 خودرویی هستند که به دلیل عدم رعایت استاندارد آلایندگی یورو 4 مجوز شماره‌گذاری‌شان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست لغو شده است.

 

تعلیق فعالیت تعدادی آزمایشگاه متخلف

 

 متصدی در خصوص آزمایشگاه‌های معتمد بیان کرد: پایش و نظارت صنایع و واحدهای تولیدی یکی از موضوعاتی است که در سال های گذشته برای رواج پایش مطرح شده است که در آن بحث خوداظهاری نیز مطرح شده است تا هر یک از صنایع میزان آلایندگی خود را اظهار کنند. برای اجرای فرآیندهای پایش صنایع آزمایشگاه هایی با عنوان آزمایشگاه معتمد ایجاد شد تا در این موضوع ورود کنند.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم مناسب سازی اهرم های نظارتی بر آزمایشگاه‌های معتمد گفت: دروهله اول دستورالعمل ها را اصلاح کردیم و از ادارات محیط زیست در استان‌ها برای نظارت و چک مجدد برخی از صنایع‌ها کمک گرفتیم و تا امروز علاوه بر کنترل آزمایشگاه ها، فعالیت تعدادی از آزمایشگاه را به دلیل تخلفات تعلیق کردیم.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در پایش هر چه دخالت انسان کمتر باشد میزان دقت بالاتر می رود گفت: در این راستا ‌پایش آنلاین و مستمر برای صنایع طراحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha