عضو هیات رییسه‌ فراكسیون محیط زیست می گوید: برای حفاظت از جنگل ابر ابتدا باید اهمیت آن را به عنوان سرمایه عظیم ملی در افکار روشن سازیم.

سلامت نیوز: عضو هیات رییسه‌ فراكسیون محیط زیست می گوید: برای حفاظت از جنگل ابر ابتدا باید اهمیت آن را به عنوان سرمایه عظیم ملی در افکار روشن سازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، جنگلی که در شمار باستانی‌ترین جنگل‌های جهان به شمار می‌رود و تنها یادگار کره زمین از عصر یخبندان است، جنگلی که مانند سپر از اقلیم هیرکانی در برابر اقلیم ایرانی تورانی حفاظت می‌کند، این روزها با خطر جدی جاده‌سازی مواجه است. جاده‌ای که می‌تواند تعادل منطقه را بر هم زده و نه تنها موجب تغییر در آن بلکه موجب تغییر دراز مدت در منطقه هیرکانی شود. جاده سازی در جنگل ابر با امضای نامه‌ای از طرف 151 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که طی آن از حسن روحانی رئیس‌جمهور، خواستار تسریع عملیات اجرایی جاده علی‌آباد به ابر در شاهرود شدند، جدی‌ شد.

در همین رابطه رحمت الله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول، نماینده‌ای که امضای سایر نمایندگان مجلس را جمع‌آوری کرده بود، از مخالفان دعوت کرد تا به منطقه رفته و از نزدیک شاهد باشند که گذر جاده در مسیر تعیین شده، آسیبی بر جنگل وارد نخواهدکرد. دلیل نوروزی این بود که این جاده از زمان جنگ جهانی دوم محل عبور و مرور برای منطقه بوده و هدف از ساخت جاده تلاش برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی است.

در روزهای گذشته هیأت اعزامی مجلس متشکل از اعضای هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست، رئیس کمیسیون کشاورزی و برخی اعضای کمیسیون های مرتبط مانند کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عمران و اصل نود مجلس طی دو روز از جنگل ابر و سه جاده مربوط به آن بازدید کردند.

جنگل ابر در دنیا منحصر به فرد است و باید ثبت جهانی شود

سادات ابراهیمی عضو هیات رییسه‌ فراكسیون محیط زیست درباره نتیجه بازدیدش از جنگل ابر به نامه نیوز گفت: «با توجه به اینکه جاده‌های متفاوتی در منطقه وجود دارد که دسترسی مردم را نزدیک کند، این گفته که راه دسترسی مردم به شاهرود فقط همین جاده است، قطعاً صحت ندارد. امکان این هست که در مسیرهایی که خطرات زیست محیطی و آسیب کمتر داشته باشد، به عنوان جایگزین درنظر گرفته شوند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد این جنگل از دوران‌های قدیمی بازمانده و در دنیا منحصر به فرد است. اما این اهمیت برای انجمن‌های مردم نهاد و بخشی از مردم محلی خیلی مشخص نیست. تا زمانی که موضوع ارزش این جنگل مشخص نشده است، قطعاً دفاع از آن هم سخت است. ما باید بتوانیم این جنگل را به عنوان یک موضوع مهم و سرمایه عظیمی که می‌تواند سبب تغییر و تحول و رشد منطقه شود، در افکار روشن سازیم.»

وی افزود:«پیشنهاد مشخص من این است که این جنگل ثبت جهانی شود، چون زمانی که ثبت جهانی شد توجه مردم، دانشگاهیان و نخبگان به این جنگل جلب شده و راه‌های استفاده و بهره‌وری از این ثروت عظیم ملی، به شیوه‌ای که آسیبی به آن نرسد، شناسایی می‌شود. یکی از راه‌های پیشنهاد داده شده برای جلوگیری از ساخت جاده در این جنگل احداث تونل است. چون فکر می‌کنند که اگر تونل حفر شود و ارتباطی که قرار بود از طریق جاده برقرار شود، از طریق تونلی به حقیقت بپیوندد، تاثیر منفی به محیط زیست منطقه به حداقل ممکن می‌رسد. این موضوع توسط کارشناسان فنی باید مورد بررسی قرارگیرد.»

این عضو هیات رییسه‌ فراكسیون محیط زیست درخصوص جاده‌های جایگزین که درمنطقه وجود دارند، بیان کرد:« ساخت تونل یکی از راه حل‌های مختلفی است که برای مشکل دسترسی ارائه شده است. جاده‌های دسترسی دیگری وجود دارد و به همین دلیل است که سازمان حفاظت محیط زیست و فراکسیون محیط زیست، با جاده سازی در جنگل ابر مخالف است. در این منطقه جنگلی دیدیم که کمتر بتوان نمونه آن را در جایی دیگر پیدا کرد. جنگل‌های با تراکم بسیار پایین‌تری در مناطق وجود دارد که در آن‌ها محدودیت‌های قطع درختان اعمال می‌شود. وقتی برای جنگل‌هایی با ارزش‌های زیست محیطی کمتر، محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود، مشخص است که فراکسیون و سازمان محیط زیست با مساله ساخت جاده در جنگل ابر مخالف است. قطعاً این مساله باید در کمیسیون کشاورزی هم بررسی شود.»

طرح جاده سازی در جنگل ابر باید بررسی فنی شود

رحمت اله نوروزی نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول، نیز درخصوص بازدید انجام شده از منطقه تعیین شده برای ساخت جاده در جنگل ابر به نامه نیوز گفت:«در این سفر فراکسیون محیط زیست، کمیسیون عمران، کمیسیون اصل 90 و کمیسیون کشاورزی برای بازدید از منطقۀ تعیین شده برای ساخت جاده دعوت شد. سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست ساخت جاده را در این منطقه ارزیابی زیست محیطی کرده است. ما بر همین اساس از فراکسیون محیط زیست دعوت کردیم بیایند و منطقه را بررسی کنند ولی درخت سرخداری به ما نشان ندادند. این طرح باید از نظر فنی بررسی شود. در پایان این سفر مقرر شد کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور اعضای فراکسیون محیط زیست در مجلس با در نظر گرفتن مستندات کافی نسبت به تعیین تکلیف جاده جنگلی ابر اقدام کند.»

جنگل‌ها میراث مشترک نسل‌ها هستند

در همین رابطه محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به نامه نیوز گفت:«یک نماینده از فراکسیون اصل 90 از منطقه بازدید کرد که باید گزارش خود را برای بررسی بیاورد. ساخت این جاده موضوع زیست محیطی دارد و بر اساس گزارشی که محمدرضا تابش (نماینده مردم اردکان و رییس فراکسیون محیط زیست) به من دادند، مشخص بود که محیط زیست در ساخت این جاده تهدید و تخریب خواهد شد و به این نتیجه رسیده اند که ساخت این جاده به شدت به ضرر جنگل ابر و محیط زیست اطراف است. به همین دلیل کمیسیون اصل 90 با فرستادن نماینده ای برای بررسی موافقت کرد ولی باید گزارش تهیه و بررسی شود تا نظر افراد محلی برای ساخت این جاده نیز لحاظ شود. در عین حال بررسی شود که ساخت این جاده چقدر آثار و عواقب زیست محیطی خواهد داشت.»

وی در خصوص راه‌های جایگزین برای ساخت جاده بیان کرد:«از بین جاده‌سازی یا تونل و راه‌های دیگر آنی که کمترین آثار و عوارض را به محیط زیست و جنگل ابر داشته باشد انتخاب خواهدشد. ما باید جنگل‌ها را برای ارزش زیست محیطی و اینکه میراث مشترک همه نسل‌ها است حفط کنیم. نمی‌شود برای اینکه دسترسی را آسان تر کنیم یا مسیر کوتاه‌تری بسازیم، جنگل‌ها را که نیاز امروز و آینده است را تخریب کنیم. این کار نه به صرفه است و نه به صلاح و به قطع یقین موجب خسارت به بشر و در درجه اول خود افراد محلی خواهدشد. به همین دلیل باید مسیری را انتخاب کنیم که کمترین خسارت را بر جنگل‌ها وارد کند. »

پورمختار درخصوص کویری خواندن منطقه از سوی بعضی از نمایندگان مجلس اظهارداشت:«اگر نماینده‌ای می‌گوید این منطقه کویری است و نه جنگلی باید دید که این نمایندگان کدام بخش از منطقه را مد نظر دارند. باید بررسی دقیق با عکس‌های هوایی از منطقه صورت بگیرد. اگر این منطقه درخت نداشته باشد بهتر، ولی اگر درخت داشته باشد به نظر من باید تجدید نظر در انتخاب مسیر جاده صورت بگیرد. دلیل پافشاری نماینده برای ساخت جاده می‌تواند ضرورت منطقه یا نیاز مردم محلی برای ساخت چنین راهی باشد، امیدوارم به این شکل، یعنی نگاه حل مشکلی باشد. فضای سبز و جنگل ها هم باید به عنوان یک امرمهم مورد توجه دوستان قرار بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha