یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 13538

شیر یکی از منابع اساسی تغذیه می باشد، هم به شکل طبیعی هم فرآیند شده و منشاء محصولات متنوعی است که همواره رو به افزایش هستند.

شیر منبعی طبیعی و قابل تجدید است که مکرراً  توسط پستانداران، آن هم به موثر ترین نحو  یعنی تنها با استفاده از غذا و آب بدست آمده از نباتات، تولید می شود. هزاران سال است که شیر بخشی از رژیم غذایی انسان را تشکیل می دهد. شیر محصولی طبیعی است که مقدار زیادی از ویتامین ها و املاح مورد نیاز سلامتی بدن را در بر دارد. از لحاظ تغذیه ای، شیر یکی از کامل ترین غذاهای موجود است.

آیا می شود بدون شیر سر کرد؟
یک رژیم غذایی کامل، که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، اکثر نیازهای غذایی ما را پوشش
 می دهد. با این حال، دریافت کردن مقدار کلسیم  مورد نیاز بدن که تقریباً 800 میلی گرم در روز  است بدون شیر بسیار مشکل می  باشد. با وجود اینکه برخی از سبزیجات منبع خوبی از کلسیم هستند، برای بدست آوردن کلسیم مورد نیاز  باید به مقدار بسیار زیادی مصرف شوند. مقدار کلسیم شیر و محصولات لبنی به صورت چشمگیری بالا است. در هر 100 میلی لیتر شیر، 120 میلی گرم کلسیم وجود دارد، در حالیکه  در هر 100 گرم سبزیجات به طور متوسط تنها 35  میلی گرم و در هر 100 گرم مرکبات 40-20 میلی گرم کلسیم موجود است. محصولاتی از قبیل دانه های سویا و کنجد به عنوان جایگزین هایی مناسب معرفی شده اند – اما آیا این ها از شیر طبیعی تر و بهترند؟ یافتن جایگزینی کاملا" مناسب برای شیر، که هم از لحاظ مصرف به اندازه شیر راحت باشد و هم به این میزان زیاد محصولات فرعی خوش طعم داشته باشد، دشوار است.

ارزش افزودۀ شیر
افزایش خواص شیر و موقعیت های مصرف آن، بر ارزش شیر می افزاید. شیر با ارزش افزوده می تواند با محصولات مشابه در گروه های جدید غذایی بهتر رقابت کند. شیر با ارزش افزوده می تواند با رنگی غیر معمول یا طعمی جدید برای کودکان، نوجوانان و یا حتی بزرگسالان جذابیت ایجاد کند. هم چنین شیر با ارزش افزوده می تواند به معنی اضافه کردن ویتامین و یا کاهش میزان چربی و  لاکتوز و یا تولید شیر ارگانیک باشد. عواملی که به عنوان ارزش افزوده به شیر اضافه می شوند اغلب به مسایل سلامتی، رفاه و یا راحتی مربوط می شوند و پتانسیل قابل توجهی را برای تولید کنندگانی که برای بهبود سلامتی تلاش می کنند، ایجاد
 می کند. فرآورده های شیری وسیله بسیار مناسبی برای غنی سازی به حساب می آیند چه از نظر مواد مغذی و چه از نظر مواد کاربردی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha