رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران در خصوص رعایت استانداردهای محیط زیست در ساختمان‌ها گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده است ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی خواهد شد.

سلامت نیوزرئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران در خصوص رعایت استانداردهای محیط زیست در ساختمان‌ها گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده است ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی شاعری در نشست خبری هفته هوای پاک عنوان کرد: شهرداری تهران امسال با شعار «آسمان آبی حق من است» و در ادامه اقدامات مربوط به کمپین آسمان آبی زمین پاک برنامه‌هایی را با تمرکز بر آموزش شهروندان فرهنگسازی کرده و با مشارکت شهروندان برنامه ریزی کرده است که با همکاری معاونت‌های خدمات شهری، معاونت عمرانی، حمل و نقل و شهرسازی و معماری شهرداری تهران و تمامی سازمان‌هایی که مسئولیت فنی و اجرایی در حوزه آلودگی هوا دارند، انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه کیفیت هوای تهران امسال در مقایسه با سال گذشته 11 درصد بهبود یافته است گفت: امیدواریم تا پایان سال میزان روزهای سالم به مراتب بیشتر از سالهای گذشته باشد.

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران با اشاره به کاهش روزهای آلوده تهران بیان کرد: قطع ورود ریزگردها از کشور عراق، بهبود کیفیت سوخت و افزایش پایداری هوا، برخورد با خودروهای متخلف که توسط نیروی انتظامی و شهرداری در محدوده طرح ترافیک انجام شده است، همچنین بهبود رفتارهای شهروندی و برخورد با صنایع آلاینده همگی از عواملی بودند که باعث افزایش تعداد روزهای سالم و پاک در سال جاری شده است.

شاعری با تاکید بر اینکه در شش ماهه امسال حداقل میزان آلایندگی را شاهد بودیم گفت: در نیمسال اول آلودگی هوا تحت تاثیر طوفان‌های شدید در منطقه و خشکسالی‌های عراق بوده است و منشا طبیعی داشته ولی در نیمسال دوم آلودگی هوا به دلیل سوخت فعالیت خودروها، مصرف انرژی، توزیع خودروهای غیر استاندارد و کاهش ناپایداری‌ها افزایش یافته است که امیدواریم تا پایان امسال با افزایش تعداد روزهای سالم دیگر شاهد ریزگردها نباشیم و با اقدامات دولت و شهرداری به سطحی از استاندارد کیفیت هوا دست پیدا کنیم.

وی در ادامه از نحوه اندازه گیری و اعلام میزان آلودگی هوا در تهران انتقاد کرد و گفت: باید وزارت بهداشت و سازمان‌های بین المللی معتبر، آلوده ترین نقطه اندازه گیری را ملاک تصمیم گیری و انجام اقدامات خود مراقبتی، در نظر بگیرند؛ اما متاسفانه در کشور ما میانگین نقاط مختلف و در بازه زمانی 24 ساعته میزان آلودگی را اعلام و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. مثلا در شهرری ممکن است غلظت آلاینده‌ها بیش از 150 تا 200 PSI و به مرز اضطرار برسد اما در منطقه پنج غلظت آلاینده‌ها بسیار پایین و در وضعیت سالم باشد. در حالی که باید به نحوی تمهیدات لازم در این دو منطقه متفاوت باشند، فعالیت ورزشی و مدارس در شهرری تعطیل و در منطقه پنج به حالت عادی باشد. من به شرکت کنترل کیفیت و سازمان حفاظت محیط زیست توصیه کردم تا این روند را اصلاح کند.

شاعری با بیان اینکه شهرداری تهران برحسب وظیفه اجتماعی بهبود کیفیت زندگی مردم مهمترین اولویت خود را اجرای پروژه‌هایی که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود قرار داده است، گفت: 60 درصد از اعتبارات شهرداری تهران صرف اجرای پروژه‌ها و انجام فعالیت‌هایی می‌شود که به بهبود و کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد.

رئیس ستاد محیط زیست و اقتصاد پایدار شهرداری تهران با اشاره به سهم 56 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: بیشترین سرمایه گذاری شهرداری تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی صرف می‌شود. در حال حاضر پوشش 56 درصدی حمل و نقل عمومی داریم که تا پایان امسال به 60 درصد خواهد رسید.

همچنین در حوزه نوسازی حمل و نقل نیز برنامه‌های گسترده‌ای در خصوص اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در دست داریم که تا پایان پنج ساله دوم تمام اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها، موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌ها نوسازی شوند.

تا پایان سال سهم حمل و نقل برقی در تهران به 10 درصد می‌رسد

شاعری با اشاره به لزوم تغییر الگوی حمل و نقل شهری از سوخت فسیلی به سمت حمل و نقل برقی بیان کرد: برای گسترش حمل و نقل برقی اقداماتی را آغاز کردیم و تا پایان امسال سهم حمل و نقل برقی در شهر تهران به 10 درصد خواهد رسید.

لایحه‌ای برای گسترش استفاده از انرژی‌های نو

وی با اشاره به اهمیت توسعه انرژی‌های نو خاطر نشان کرد: لایحه‌ای برای گسترش استفاده از انرژی‌های نو را به امضای شهردار تهران رساندیم که به زودی در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهد شد و تا قبل از سال جدید به تصویب می‌رسد. بر این اساس سال آینده در بحث ساختمان، معابر، پارک‌ها و در سطح شهر تهران استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر عملیاتی خواهد شد. امسال شش پارک با هدف ترویج انرژی‌های نو به 250 آبگرمکن خورشیدی تجهیز شد که با احتساب آبگرمکن‌های خورشیدی سال گذشته این تجهیزات در پارک‌های تهران به 500 دستگاه رسید.

ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی

وی در خصوص رعایت استانداردهای محیط زیست در ساختمان‌ها اظهار کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده است ارائه پایان کار ساختمان‌ها منوط به رعایت استانداردهای زیست محیطی خواهد شد. بر اساس برنامه عملیاتی که با معاونت شهرسازی تدوین کردیم استانداردهای زیست محیطی ساختمان‌ها با پنج شاخص مدیریت مصرف انرژی، مدیریت مصرف آب، سیستم بازچرخانی و تصفیه فاضلاب، مقابله با آلودگی صوتی و ایجاد فضای سبز خواهد بود.

وی در این رابطه افزود: در حال حاضر شبکه فاضلاب در 60 درصد تهران فراهم شده است؛ اما تنها 25 درصد ساختمان‌هایی که در این مناطق وجود دارد حق انشعاب و اتصال به شبکه فاضلاب را خریداری کرده‌اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha