در آخرین نظر سنجی که خود مجریان در فارس انجام داده اند در پاسخ به سوالی بدین مضمون که : در کل نظرتان راجع به طرح پزشک خانواده چیست؟ فقط 20 درصد از پزشکان داخل طرح از این وضعیت رضایت کامل دارند.

چرا طرح پزشک خانواده را از مردم استان های دیگر دریغ میکنید؟

سلامت نیوز:دکتر سروش مردانی رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی در استان فارس طی یادداشتی که در وبلاگ این شورا منتشر کرده با بیان اینکه :«در اجرای پایلوت یک طرح بدین اهمیت و حساسیت آیا اجباری کردن سزاوار است یا میبایست حال که هنوز طرح جامع و زیرساخت مناسب وجود ندارد, اختیاری باشد ؟  این مردم هستند که انتخاب می کنند از کدام روش استفاده نمایند یا شمایید که مردم را به اجبار وادار به ثبت نام در طرح نموده اید؟» خاطر نشان کرد :« در آخرین نظر سنجی که خود مجریان در فارس انجام داده اند در پاسخ به  سوالی بدین مضمون که : در کل نظرتان راجع به طرح پزشک خانواده چیست؟ فقط 20 درصد از پزشکان داخل طرح از این وضعیت رضایت کامل دارند.»

 

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت را در زیر بخوانید:

سلام و عرض ادب خدمت همکاران عزیز

آنچه در برنامه تحلیلی نبض این هفته گذشت و من نیز در آن حضور داشتم, سراسر اطلاعات آماری و آن هم از نوع نامطمئن و یا دست کم مبهمی بود که دانسته و یا ندانسته دستمایه جناب دکتر کبیر و دکتر کلانتری جهت پاک کردن اصل صورت مسئله گردیده بود! صورت مسئله ای به نام: نارضایتی مردم از طرح پزشک خانواده . که امروز آنچنان بالا گرفته و ناخوشایند رخ مینمایاند که نمایندگان محترم استان در مجلس را واداشته تا  از وزیر محترم سوال نمایند و بدیشان تذکر دهند !

بنده تنها خواستم مشکلات عدیده ناشی از طرح در استان را به نقد بکشانم اما این بزرگواران گویا فقط نفس آمار برایشان اهمیت داشت نه درد مردم!! آنهم آمارهایی گرد آمده از منابع غیر بیطرف! و مردمی که بعد از دوسال و نیم, دغدغه مریض داریشان نه تنها کم نشده است بلکه چند برابر گردیده . و از آن سو  نادیده گرفتن حق و حقوق پزشکان عمومی محترم استان!


از لحاظ آماری گفته شد بیش از 95 درصد مردم از این طرح استقبال کرده اند که بلافاصله این سوال را به ذهن متبادر میکند که : مردم مگر راه یا چاره دیگری و انتخاب دومی پیش روی دارند؟ این خود بزرگترین اهانت به شعور مردم فهیم و محجوب این استان است مردمی که حاضرند برای سلامتیشان فروش زیر پایشان را بفروشند و خرج درمان فرزندشان کنند.


اما دکتر کبیر عزیز را به جزوه کالبدشکافی طرح پزشک خانواده در استان فارس و مازندران ارجاع میدهم که از قضا توسط خود ایشان کارشناسی و تنظیم شده و در آن حتی تاکید شده بهتر است اسم پزشک خانواده را از روی این طرح برداریم و ...!! 

اما نمیدانم و میدانم !! چه شده که در این مدت کوتاه نظر ایشان این قدر متفاوت گشته ؟ (که احتمالا در اطلاعات آماری ایشان خلاصه میشود.) ایشان از استقبال!! 1100 نفری پزشکان عمومی از این طرح خبر دادند و پزشکان خارج از طرح را فقط 70 نفر می دانستند. اما من نمیدانم این 70 نفر؟؟؟ چه کرده اند که این دو بزرگوار به عنوان بخشی از مسولین طرح , حتی حاضر به گوش دادن به انتقادات ایشان هم نیستند.


آقایان شما و خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی و دور نمودن همه رااز دروغ .
مگر شما راهی دیگر پیش پای پزشکان گذاشته اید جز اجبار و اجبار...؟ مگر همین پزشکان در همین مملکت و همین روستاها و شهرها به نظام سلامت شما خدمت نکرده اند که امروز چنین بر آنها میتازید که انگار غلامانی زرخریدند؟


شما که از این آمارها میگویید در ادامه هم بفرمایید: در آخرین نظر سنجی که خود مجریان در فارس انجام داده اند در پاسخ به  سوالی بدین مضمون که : در کل نظرتان راجع به طرح پزشک خانواده چیست؟ فقط 20 درصد از پزشکان داخل طرح از این وضعیت رضایت کامل دارند.35 درصد ناراضی.45 درصد نیز در سه گروه دیگر از راضی نسبی  تا ناراضی نسبی!! کدام دموکراسی  رای ممتنعین را با موافقین جمع میبندد که شما افراد نسبتا راضی و حتی ناراضی را با موافقین طرح خود جمع بسته اید و جمعیت افراد کاملا ناراضی که 350 نفر از حدود هزار نفر پزشک بوده اند را نادیده گرفته اید؟

اگر به این تعداد افراد نسبتا ناراضی را بیافزایید که از دو سوم نیز فراتر میرود!! تبریک میگویم . و باز هم  اگر به این آمار, پزشکان خارج از طرح را نیز اضافه نمایید وضعیت شما خیلی بهتر میشود یعنی رضایتمندی به حدود 12 درصد میرسد. (اگر به شما آماری دیگر از این نظر سنجی داده اند بدانید جامع ترین سوال آن نظر سنجی که قابلیت استنتاج داشته باشد و واضح ترین و کلیدی ترین آن همین سوال بود.بقیه سوالات مباحث جزئی دیگری را در بر داشته است .)


اما افزایش رضایتمندی مردم نه بخاطر مزایای این طرح که بیشتر بدلیل پوشش همگانی بیمه  و طرح تحول نظام سلامت است (که امیدواریم این برکت همچنان برقرار بماند ) . شرکت مردم و پزشکان را از حالت اجبار به حالت انتخاب در بیاورید و سپس نتیجه کار را خودتان ببینید.


دکتر کلانتری عزیز که چنان متفکرانه عده قلیلی از پزشکانی که وارد طرح نشده اند را به علل دیگری رهنمون میسازید کاش برای یک بار هم که شده بود به حرفشان گوش میدادید تا می دانستید هیچ کس از طریق طبابت عمومی تاجر نشده که چنین ذهن شما را مشغول کرده و مهر غوغاسالاری به آنها میزنید. این افراد بصورت واقع بینانه به طرح نگاه کردند و به دلیل مشکلات ساختاری که از اول نیز به آن اشاره نمودند ( و شما گوش ندادید )ورود نکردند و همینها هنوز هم منشا خیر در شهرهای استان میباشند. اینان عزت وشرفشان را هزینه چنین طرح شتابزده ای ننمودند گرچه بسیاری بدانها مهر بسیار ورزیدند و به شیوه های مختلف احوالشان را پرسیده و از خجالتشان درآمدند!!!!


من چند سوال کوتاه در وقت محدودی که (آنهم پس از نفس کم آوردن دیگر دوستان !! ) به من رسید از شما پرسیدم که برای تنویر افکار عمومی دوباره میپرسم بلکه جوابی درخور شخصیت مردم نجیب استان و پزشکان عمومی محترم بدهید:

 


1.زمان دقیق اتمام طرح پایلوت 02 در استان فارس کی هست؟


2.در اجرای پایلوت یک طرح بدین اهمیت و حساسیت آیا اجباری کردن سزاوار است یا میبایست حال که هنوز طرح جامع و زیرساخت مناسب وجود ندارد, اختیاری باشد ؟  این مردم هستند که انتخاب می کنند از کدام روش استفاده نمایند یا شمایید که مردم را به اجبار وادار به ثبت نام در طرح نموده اید؟


3.زمانی باید پرداخت های بیمه  فقط از طریق سیستم پزشک خانواده باشد که طرح در کل کشور تعمیم یابد و سراسری شود نه زمانی که تنها در دو استان طرح اجرا میگردد (آنهم به صورت ناقص) .پس قطع به یکباره قرارداد بیمه با پزشکان و ایجاد محدودیت برای مردم بر خلاف قانون میباشد. جدا از اینکه در قانون از ایجاد محدودیت برای مردم حداقل مستقیما حرفی به میان نیامده است.


4.جمعیت شهری استان فارس حدود 3139000 نفر میباشد.(آمار سرشماری سال 90 استانداری فارس).حدودا 600 پزشک تک شیفت و 500 پزشک دو شیفت دارید.که بطور متوسط 1250 و 2500 نفر تحت پوشش پزشک تک شیفت و دو شیفت است.(جمعیت بیش از این تعداد به ازای هر پزشک خلاف قانون است و شما هم که مرد قانونید!! )که حدود 1950000 نفر را پوشش میدهند.حدود 300هزار نفر نیز تحت پوشش های دیگر نهاد ها هستند.

بگذریم از بسیاری از پزشکان که 700 یا 800 نفر تحت پوشش دارند. حدود 900هزار نفر از مردم شریف استان عملا تحت پوشش هیچ پزشکی نیستند و یا به نحوی دیگر در بین بقیه جا داده شده اند. حتی اگر یک نفر از این مردم تحت پوشش پزشکی نباشند این گناه شماست.گرچه ممکن است این عده عجالتا بصورت غیررسمی فقط دفترچه های بیمه ایشان ممهور به مهر پزشک خانواده گشته باشد و یا آمار تحت پوشش برخی از پزشکان به 4000  و بیشتر برسد.


5. در یک طرح مناسب بار مراجعه  واقعی بیمار به پزشک با یک تقسیم ساده که خدمتتان عرض شد اگر از حدود 2.5 تا 3 بار مراجعه آنهم فقط جهت درمان بیشتر نباشد کمتر نیست این در حالی است که هنوز  کاری جهت سلامتی یا پیشگیری انجام نگرفته که اگر آنهم بخواهد اضافه شود به عدد 8 بار مراجعه در سال و بیشتر می رسد.گرچه برای اقدامات بهداشتی در نظر گرفتن سقف مراجعه متوسط هر فرد کار درستی به نظر نمیرسد!

بدین معنا که جمعیت تحت پوشش هر پزشک حدودا بین 500 تا حداکثر هزار نفر باید برسد تا طرحی با کیفیت حداقلی داشته باشیم . که در آن صورت با این سرانه فعلی برای جبران هزینه های جاری و حقوق منشی و دستیار نیز کفایت نمی کند (البته بگذریم از همکارانی که امروزه به ناگاه بسیار عاشق مردم و شما شده اند آنها که تا دیروز برای افزودن فرانشیز و .. با تهدید به خروج از طرح و... از هیچ کاری کم نگذاشتند)

بدین علت بود که جناب دکتر سیاری گفته اند که پزشک عمومی گران است.  ایشان مطمئنا چشمشان به آینده است و میدانند که گنجاندن مراقبت های بهداشتی و پیشگیری در تمام سطوح در طرح پزشک خانواده چقدر هزینه ها را بالا میبرد.


6.از کاهش بار مالی گفته اید که باز جای سوال دارد گرچه به کرات شنیده ایم که بارمالی ادارات بیمه چندین برابر شده است . در این بین آیا آن هزینه هایی که مردم به اجبار صد در صد از جیبشان میپردازند از جمله ویزیت و آزمایش و عکسبرداری و ام آر آی ....در آمار شما جایی دارد یا خیر؟ البته امیدوارم در پاسخ نگویید تنهاعده قلیلی از مردم این چنینند. کافی است به مطب پزشکان خارج از طرح خصوصا متخصصین سری بزنید و بعد ببینید چه تعدادی این مشکلات را دارند. امیدوارم مردم را به بی فرهنگی متهم نفرمایید و پزشکان را به بی مبالاتی.


7.بنده در عرایض مختصرم گفتم که زیر ساختها آماده نبوده و طرح از ابتدا کارشناسی شده نبوده و طرحی خام به استان آمده اما شما دست از اعداد و ارقام برنداشتید و جالب است در توجیه این که این قطار کی به مقصد سلامت نگری میرسد از آماده نبودن زیرساختها و نبود فرهنگسازی و عدم آموزش پزشکان بسیار سخن راندید!!!!


8.هزینه این اصلاحات بر دوش مردم است یا پزشکان عزیز و یا شما؟آیا با اجرای چنین طرحهای عجولانه ای , دغدغه مردم و پزشکان  کمتر شده یا زیاد تر ؟


9.راست آزمایی چنین ارقام و آمار و بررسی رضایت مندی از طرح با کمک سیستمی خارج از وزارت بهداشت و بیمه سلامت و وزارت تعاون است یا همگی  از زبان و حاصل نهادهای مرتبط با ایشان؟
...
برادران بزرگوار; همه در برابر این مردم و نظام و شهدا و خداوند بزرگ و سبحان مسئولیم خصوصا در رابطه با درمان و سلامتیشان چنانکه رهبر فرزانه میفرمایند نمیخواهیم مردم بجز دغدغه بیماری دغدغه دیگری داشته باشند. آیا وضعیت کنونی کاهشی در رنج و دغدغه مردم ایجاد کرده است ؟


نکند حرف نمایندگان مردم استان فارس نیز که جایگاهشان نتیجه اقبال مردم شریف استان بدیشان است, غلط است؟  آنجا که خواسته اند به این وضعیت نامطلوب استان پایان دهید ! گرچه در عجبم با  اطلاعات و آماری که از موفقیتها  ارائه دادید چرا این طرح را از مردم استان های دیگر دریغ میدارید؟


چرا بجز مسیولین دانشگاهی کسی دیگر را در تعریف و تمجید از این دستاورد!!! همداستان نمیبینیم.


امید که دلسوزان و منتقدین را غوغاسالار و معاند فرض نکنید چرا که این افراد جز رضای حق و رساندن حقایق به گوش همه پوستینی دیگر برای خود نبافته اند.

پس در آنچه میگویید درست بیاندیشید.

از دکتر یزدانی مجری و دکتر سیدی عزیز , تهیه کننده این برنامه پرمحتوا ,  سپاس ویژه دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha