شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 135398

بیماری تیروئید که تعداد مبتلایان به آن کم هم نیست؛ نیازمند اقدامات بجا و صحیح است.

سلامت نیوز: بیماری تیروئید که تعداد مبتلایان به آن کم هم نیست؛ نیازمند اقدامات بجا و صحیح است.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر حسین دلشاد فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم در روزنامه ایران نوشت: متأسفانه گروهی از مبتلایان به این بیماری دست به اقدامات نادرستی در این زمینه میزنند. به طور عمده نگران کننده ترین بخش از بیماریهای تیروئید در مناطقی که با کمبود بسیار شدید ید مواجه هستند، ایجاد میشود، اما در جوامعی که به کفایت یدرسانی رسیدهاند، بیشترین موارد به کم کاری غده تیروئید باز میگردد که یک بیماری خود ایمنی است و شایعترین نوع آن «هاشی موتو» نام دارد. درمان یا میزان مصرف داروی مربوط به این بیماری که ممکن است با بزرگی یا اندازه طبیعی غده تیروئید همراه باشد، توسط پزشک متخصص انجام میشود.

نکته مهم در مورد مصرف قرص تیروئید که به منظور درمان مشکل کم کاری غده تیروئید تجویز میشود، خالی بودن معده است از این رو به بیماران توصیه میشود این قرص را حداقل 30 دقیقه پیش یا 2 ساعت پس از صرف غذا میل کنند. به طور معمول مصرف این دارو 30 دقیقه قبل از صبحانه توصیه میشود چراکه پس از یک ناشتایی شبانه، معده کاملاً خالی بوده و جذب دارو به حداکثر میرسد. متأسفانه برخی افراد هر طور که مایل هستند از این دارو استفاده میکنند. در حالی که متخصصان حتی درخصوص بیمارانی که در وعده صبح مجبور به استفاده از داروهای دیگر همراه قرص تیروئید هستند، توصیه میکنند زمان مصرف داروی خود را به اواخر شب یعنی پیش از خواب و  یک ساعت پس از صرف شام موکول کنند.

با توجه به موارد یادشده و حساسیتهای موجود، لازم است بیماران مبتلا به کمکاری تیروئید دقت بیشتری در نحوه مصرف دارو داشته باشند و توصیه های پزشکان را فراموش نکنند. از این رو توصیه میشود همراه قرص تیروئید هیچ دارو  یا ماده غذایی مصرف نکنند تا به این ترتیب جذب دارو به حداکثر برسد. همچنین لازم به ذکر است اگر یک وعده از مصرف قرص فراموش شد، در بین روز و حداقل دو ساعت پس از صرف غذا در حالی که معده خالی است، به جبران این فراموشی پرداخت، در غیر این صورت نیازی نیست روز بعد دو عدد قرص جایگزین شود زیرا فاصله یک روز درخصوص فراموش کردن مصرف قرص مانعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha