پیرمؤذن می‌گوید به هوای دیدار از کویر به جنگل ابر رفته‌اند!: «به ما گفته بودند می‌خواهند جاده را در منطقه‌ای کویری بسازند و هیچ درختی قطع نمی‌شود.» اما آنچه پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد جنگلی انبوه و تو در تو است که او از آن به بهشت تعبیر می‌کند. ک

سلامت نیوز: پیرمؤذن می‌گوید به هوای دیدار از کویر به جنگل ابر رفته‌اند!: «به ما گفته بودند می‌خواهند جاده را در منطقه‌ای کویری بسازند و هیچ درختی قطع نمی‌شود.» اما آنچه پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد جنگلی انبوه و تو در تو است که او از آن به بهشت تعبیر می‌کند.

«اجازه نمی‌دهیم یک وجب از جنگل ابر به خاطر ساخت جاده تخریب شود.» این جان کلام حرف‌های کمال‌الدین پیرمؤذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران است. صحبت‌های او واکنشی به گفته‌های اخیر رحمت‌الله نوروزی نماینده علی آباد کتول است. نوروزی پیش از این گفته بود که حرف‌های پیرمؤذن، نظر فراکسیون نیست و تنها به خود او برمی گردد اما پیرمؤذن می‌گوید: «مصوبه فراکسیون محیط زیست درباره جاده ابر قطعی است.» به گفته او فراکسیون تصمیم گرفته اجازه ندهد یک وجب از این جنگل بی‌نظیر که متعلق به دوره هیرکانی است، قربانی جاده‌سازی شود! محمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست هم آب پاکی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید که سازمان بارها اعلام کرده که ساخت جاده ابر هیچ ضرورتی ندارد و همچنان بر موضع خود استوار است.
جنگل انبوه نه کویر!
یکی دو هفته پیش بود که حضور نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست، کمیسیون کشاورزی، اصل 90 و بسیاری از مسئولان استانی مازندران در جنگل ابر در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های مختلف رو به رو شد. واکنش‌ها حول و حوش تعجبی بود که به پهنه صورت نمایندگان بعد از دیدن جنگل ابر نشسته بود! برخی از این نمایندگان از امضا‌کنندگان طومار نماینده علی آباد کتول به رئیس جمهوری برای ساخت جاده ابر بودند! پیرمؤذن می‌گوید به هوای دیدار از کویر به جنگل ابر رفته‌اند!: «به ما گفته بودند می‌خواهند جاده را در منطقه‌ای کویری بسازند و هیچ درختی قطع نمی‌شود.» اما آنچه پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد جنگلی انبوه و تو در تو است که او از آن به بهشت تعبیر می‌کند. کویری که پیرمؤذن درباره آن صحبت می‌کند پیش از این هم از سوی افرادی که از علی آباد کتول به روزنامه ایران زنگ می‌زدند، شنیده می‌شد. افرادی که خود را روزنامه نگار و فعال محیط زیست در منطقه معرفی می‌کردند و مدعی بودند که مسیر جاده ابر مسیری کویری است و وجود هرگونه درخت را در این مسیر دور از واقعیت می‌دانستند اما این نکته هم آن‌طور که «پیرمؤذن» می‌گوید تنها تناقض میان گفته‌های حامیان ساخت جاده ابر نیست. جاده‌ای که موافقان آن یک دهه است به دنبال این جاده هستند و در هر دولت شانس خود را امتحان می‌کنند! آن‌طور که پیرمؤذن می‌گوید، نماینده علی آباد کتول و موافقان جاده به آنها گفته بودند مسیری که باید تسطیح و جاده در آن ساخته شود 4تا 5 کیلومتر است اما واقعیت از نگاه دبیر فراکسیون محیط زیست چیزی دیگری است: «اگر اختلاف سطح و همچنین مسیر مارپیچی آن محاسبه شود برای ساخت یک جاده غیر ضروری 25 تا 27 کیلومتر از بکرترین و باستانی‌ترین جنگل‌های کشور باید تخریب شود!» پیرمؤذن وجود چهار جاده بین شهر علی آباد و شاهرود را دلیل کافی برای پایان دادن به مناقشه 10 ساله ابر می‌داند!
 اما این اختلاف طول مسیر هم آخرین تناقض موجود در حرف و حدیث‌های پیرامون جاده ابر نیست! معترضان به گزارش‌های چاپ شده در روزنامه ایران بیش از هرچیزی اصرار داشتند که ثابت کنند جاده ابر قرار نیست دو روستای «شیرین آباد» و «ابر» را به هم وصل کند بلکه برای شاهرود به علی آباد است اما در پلاکاردی که تعداد اندک روستاییان موافق با ساخت جاده تهیه کرده بودند، نوشته بود: «ما خواستار تکمیل جاده علی آباد کتول به شاهرود (شیرین‌آباد- ابر) هستیم.» پلاکاردی که توجه عکاسان حاضر در برنامه بازدید را هم به خود جلب کرده بود. این جاده قرار است یک روستای 300 نفره را به یک روستای 1500 نفره برساند!


موافقان اندک جاده ابر
جاده ابر در دولت گذشته موافقان بیشتری داشت، بعد از نماینده شهر، این استاندار وقت بود که به دنبال ساخت این جاده‌ بود که کارشناسان حوزه محیط زیست شک ندارند ساخت این جاده، آغاز ویلا‌سازی و ساخت و‌سازی که چند سالی است شروع شده است. ویلاهایی که امروز هم در مسیری جاده ابر دیده می‌شود و در میان عکس‌هایی که از بازدید نمایندگان گرفته شده و در رسانه‌ها درج شده، بیش از هرچیزی نمود پیدا می‌کند. یکی از فعالان حوزه محیط زیست گلستان هم به خبرنگار ما می‌گوید: «همین خبررسانی‌ها درباره ساخت جاده در منطقه باعث شده تا قیمت زمین‌های مسیر افزایش یابد.» حالا چند سالی است که فروش اراضی مسیر جاده ابر براحتی از سوی بنگاه‌های معاملات ملکی تبلیغ می‌شود و ویلا‌های پیش ساخته جای درختان را می‌گیرد! اما نوبت به دولت یازدهم که رسید، استاندار جدید مخالفت جدی خود را با ساخت جاده اعلام کرد. پیرمؤذن حمایت نماینده ولی فقیه در استان از محیط زیست و مخالفت با ساخت جاده را هم شانس بزرگ محیط زیست منطقه می‌داند و می‌گوید: «کسانی که موافق ساخت این جاده هستند چند نفر محدود از مسئولان کشوری و استانی هستند» البته او اسمی از این چند نفر به میان نمی‌آورد!


ابر نیاز به حکم ندارد
با‌وجود اعلام نظر قطعی فراکسیون محیط زیست بهارستان و سازمان حفاظت از محیط زیست اما «نوروزی» نماینده علی آباد کتول می‌گوید: «در پایان این سفر مقرر شد کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور اعضای فراکسیون محیط زیست در مجلس با در نظر گرفتن مستندات کافی نسبت به تعیین تکلیف جاده جنگلی ابر اقدام کند.» اعضای فراکسیون محیط زیست هم باید با نظر کارشناسان تصمیم بگیرند. کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی هم می‌گویند در 10 سال گذشته بارها مخالفت خود با ساخت جاده را با ارائه نظرات کارشناسی و مستدل اعلام کرده‌اند و فقط کافی است که این نظرات در گوگل جست‌وجو شود تا در اختیار مسئولان امر قرار بگیرد! کاظم نصرتی رئیس جامعه جنگلبانی هم در این زمینه می‌گوید: «در این سال‌ها همواره عده‌ای خواسته‌اند با کشیدن این جاده مسافت روستای شیرین‌‌آباد به علی‌آباد استان گلستان را کم کنند اما آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بارها هشدار داده‌اند این طرح تنها بهانه‌ای برای تصرف زمین‌هایی است که با کشیده‌شدن جاده قیمت‌شان چند برابر می‌شود.» او به مسئولیت سابق خود در سازمان جنگل‌ها نقبی می‌زند و می‌گوید: «زمانی که در سازمان جنگل‌ها مسئولیت داشتم به همراه کارشناسان چندین بار از این منطقه بازدید کردیم و به دلیل اینکه ساخت این جاده، تخریب بخش وسیعی از جنگل را در برداشت حتی مطالعه روی این طرح را متوقف کردیم.» پیرمؤذن با اشاره به دیدار اعضای فراکسیون از جنگل ابر به عنوان حکم از سوی محیط زیستی‌ها می‌گوید: «اصلاً نباید موضوع حکمیت مطرح می‌شد چرا که براساس اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از جنگل‌ها نیازی به حکمیت ندارد و هیچ صاحب اختیاری نمی‌تواند تعرضی به جنگل‌ها داشته باشد.» او همچنین می‌گوید: «ما نظر کمیسیون را به صورت تلفنی به مسئولان استانی و سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کردیم که با استقبال آنها بویژه خانم ابتکار همراه شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha