شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کاهش توان دولت برای دادن وام ازدواج در سال آینده، گفت: باید از سطحی‌نگری در موضوع ازدواج پرهیز کنیم.

سلامت نیوزمعاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به کاهش توان دولت برای دادن وام ازدواج در سال آینده، گفت: باید از سطحی‌نگری در موضوع ازدواج پرهیز کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر محمد اسلامی در نشست آموزشی مشورتی ازدواج و سلامت جوانان با بیان اینکه ما در حال حاضر چیزی حدود 12 هزار نفر فرد در آستانه ازدواج داریم که بالای 18 سال هستند، گفت: اگر دامنه سنی خود را کمتر کنیم این عدد بزرگتر می‌شود.

وی افزود: در کنار این موضوع، آمار ازدواج ما در سال 90، 870 هزار نفر، در سال 91، 820 هزار نفر و در سال 92، 770 هزار نفر بوده است که پیش بینی ما نشان می‌دهد امسال این میزان پایین‌تر از 770 هزار نفر خواهد بود. یعنی در کنار جمعیتی که در آستانه ازدواج است، آمار ازدواج نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم ترویج ازدواج مناسب را در جامعه پیگیری کنیم، اظهار کرد: حاصل این جلسه باید یک بسته مدون باشد که بتواند موارد مطرح شده را به دیگران آموزش داده تا جوانان به ازدواج مناسب روی آورند و امیدواریم در انتهای این نشست‌ها یک بسته مدون در زمینه ازدواج داشته باشیم. در واقع باید فضایی ایجاد شود که تشویق کننده به ازدواج باشد نه اینکه یک بنر بزنیم و ازدواج را تبلیغ کنیم، بلکه در کنار این کار باید فضاسازی ما آنقدر هوشمندانه باشد که جوانان در سن 18 تا 19 سالگی به خاطر درس خواندن ازدواج را به تاخیر نیندازند. بلکه فضایی وجود داشته باشد که ازدواج و درس در کنار هم باشد.

اسلامی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مسئله تسهیل ازدواج وجود داشت، البته تسهیل ازدواج به معنای دادن تسهیلات نیست بلکه به معنای ایجاد فضایی مناسب برای ازدواج مناسب است.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین ازدواج را عامل ایجاد اخلاق نیکو و سلامت روان دانست و گفت: ما باید ازدواج را مطابق با نیازهای روز تغییر دهیم. افرادی ازدواج می‌کنند که امیدوار هستند، در غیر این صورت ازدواج به تاخیر می‌افتد. این امید را ابتدا خانواده‌ها می‌توانند فراهم کنند. در حال حاضر خانواده‌ها با گفتن برخی از واقعیت‌ها امید را از فرزندان دور می‌کنند. البته این حرف به معنای نگفتن واقعیت‌ها نیست بلکه باید همه واقعیت‌ها را اعم از منفی و مثبت بیان کنیم.

اسلامی ضمن تاکید بر نقش ازدواج در بقای جامعه به خصوص در جامعه ایران، گفت: بقای جامعه در فرهنگ کشور ما با ازدواج انجام می‌گیرد و از آنجایی که ازدواج نقش پیشگیرانه دارد می‌تواند از بسیاری از آسیب‌ها مثل ایدز، اعتیاد و غیره جلوگیری کرده و باعث تزکیه جامعه شود. اگر همان سعی که در انجام ازدواج صورت می‌گیرد در تحکیم بنیان خانواده نیز وجود داشته باشد در تحکیم جامعه موثر خواهد بود که این مهم نیز جزو سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

اسلامی همچنین تاکید کرد: این موضوع که ما 155 هزار طلاق در سال داریم نباید همواره مطرح شود، بلکه باید روی آن کار کارشناسی انجام شده تا بتوان این موضوع را حل کرد. زوجیت اجزای مختلف جسمی،‌ اجتماعی، روانی و غیره دارد و هر یک از اینها می‌تواند به یکی از ابعاد سلامت باروری نیز کمک کند. بسیاری از مطالعات نشان دهنده این است که افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد از سلامت اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی بیشتری برخوردار هستند.

وی با استناد به برخی از مطالعات گفت: برخی از مطالعات انجام شده در بین دانشجویان از بالاتر بودن شاخص‌های سلامت مثل سطح شادکامی، سلامت روان و سلامت جسمی در دانشجویان متاهل خبر می‌دهد و برعکس در دانشجویان مجرد شاهد نامطلوب بودن برخی شاخص‌ها و وجود برخی علائم مثل علائم اضطراب، اختلال در خواب و غیره هستیم.

اسلامی در تشریح چرایی افزایش سن ازدواج در ایران گفت: دلایل آن شامل بالا رفتن توقعات، مهریه‌های سنگین،‌ ازدواج‌های پرهزینه،‌ بی‌توجهی به مسائل اخلاقی، فاصله فرهنگی خانواده‌ها، بالا رفتن تحصیلات دختران است که در این مورد باید گفت تحصیل دختران امر پسندیده‌ای است و به این معنی نیست که دختران یا پسران را از تحصیل محروم کنیم. ماجرا این است که مشخص کنیم که ازدواج مانع تحصیل نیست و یا تحصیل کردن و فرزندآوری مشکلی ایجاد نمی‌کند و جامعه فضا و شرایط آن را فراهم کرده است.

وی افزود: برخی از دلایل دیگر در زمینه چرایی افزایش سن ازدواج آزادی بیش از حد جوانان، نداشتن مسکن که باید سعی شود افراد در آغاز ازدواج دغدغه مسکن نداشته باشند و همچنین نداشتن شغل است. با دادن وام ازدواج مشکلات ما در این زمینه حل نخواهد شد. با توجه به اینکه در سال آینده به دلیل کاهش قیمت نفت توان دولت برای دادن وام ازدواج کم می‌شود؛ وام ازدواج کوچک‌ترین عامل در ازدواج است. بنابراین باید از سطحی‌نگری و توجه به یک عامل پرهیز کنیم و فضایی مثبت را برای ازدواج فراهم کنیم. به صورتی که انسان‌ها به ازدواج به عنوان یک ارزش نگاه کنند در این صورت نه تنها افراد از ازدواج فرار نمی‌کنند که سعی در نگه داشتن آن می‌کنند.

وی در پایان گفت: باید یک سری از موارد متناسب با فرهنگ و دین جامعه به افراد آموزش دهیم تا این موارد تبدیل به مهارت شوند و این یکی از کارهایی است که وزارت بهداشت در چارچوب سیاست‌های جمعیتی شروع کرده که یک سری از دانشگاه‌ها در این زمینه شروع به کار کردند و امیدواریم تا پایان سال سراسری شود. پنج سال اول زندگی حساس‌ترین سال‌های زندگی مشترک است و باید تاکید زیادی روی آن داشته باشیم و ساز و کارهایی را فراهم کنیم که اگر زوجی دچار مشکل شدند و نیاز به حل مشکل داشتند بدانند که ما می‌توانیم خدماتی را ارائه دهیم که این خدمات مطلوب و برای آنها مفید هستند و ما باید این خدمات را تا آخرین سطح ارجاع ارائه دهیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha