وزیر بهداشت با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و احتمال ایجاد حاشیه های بیشتر برای حوزه سلامت گفت: از همین الان اعلام می کنیم که این وزارتخانه ، دستگاهی کاملا تخصصی و فوق تخصصی است و ما وارد ، عرصه های سیاسی نخواهیم شد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و احتمال ایجاد حاشیه های بیشتر برای حوزه سلامت گفت: از همین الان اعلام می کنیم که این وزارتخانه ، دستگاهی کاملا تخصصی و فوق تخصصی است و ما وارد ، عرصه های سیاسی نخواهیم شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر «سید حسن هاشمی» در همایش معاونین توسعه مدیریت و منابع دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور همچنین به کاهش تصدی گری ها تاکید کرد.

هاشمی افزود:طی هشت ماه آینده 97 بیمارستان در کشور به بهره برداری خواهد رسید و ما برای شروع فعالیت این مراکز و بیمارستانها به 15 هزار نیرو نیاز داریم که تاکنون حتی مجوز جذب یک نیرو به ما داده نشده است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما از ظرفیت بخش خصوصی و خرید خدمت از این بخش برای راه اندازی بیمارستانها استقبال می کنیم.


**سرعت یافتن امور با مدیران توسعه

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حوزه توسعه مدیریت و منابع هر دستگاه یکی از مهم ترین بخشهایی است که به همه امور انضباط و اقتدار می بخشد و از هر نوع کجروی پیشگیری می کند و البته شرط آن این است که مسوولان این حوزه ، ضمن سختگیری، اجازه رشد و توسعه را هم بدهند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین توسعه مدیریت و منابع گفت: گاهی مراقبت از آسیب به مدیر، به نوعی مراقبت از خود دستگاه و مراقبت از سلامت مردم است.
هاشمی با تاکید بر اینکه قانون باید رعایت شود، افزود: البته مفسر قانون مهم است و شما مدیران توسعه مدیریت می توانید با مدیریت خود روند اجرای امور را متوقف کنید و یا می توانید با سرعت مناسبی امور را به پیش ببرید.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر بسیاری از مسوولان مجموعه وزارت بهداشت و به ویژه روسای دانشگاههای علوم پزشکی با کار جهادی و عاشقانه در جهت عزت و آبروی نظام و دولت حرکت می کنند، گفت: بسیاری از روسای دانشگاه ها خارج از شرح وظایف اداری و با اخلاص و ایمان مشغول ارایه خدمت به هموطنان هستند وتلاش این افراد در پیشبرد امور حوزه سلامت اثرگذار است.

هاشمی تصریح کرد: شاهد هستیم که امروز، مردم ما قدرشناس اجرای طرح تحول سلامت در نقاط مختلف کشور هستند.
وی با تاکید بر وجود وحدت رویه در حوزه مدیریت و منابع مجموعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت به عنوان اولین دستگاه دولتی با اجرای حسابداری تعهدی می تواند انضباط مالی را در حوزه تحت مدیریت خود ایجاد کند.

هاشمی گفت: باید بتوانیم دراین حوزه یک وحدت رویه در کل کشور ایجاد کنیم و چارچوب های عملیاتی مان چارچوب های تعریف شده و علمی باشد و درعین حال با نظارت پذیری به طور هماهنگ در سراسر کشور عمل کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در طرح تحول سلامت بیشترین نگرانی من از حوزه توسعه مدیریت و منابع است، گفت: بخشی از مسائل این حوزه مربوط به تامین منابع است و بخش دیگر حاشیه سازی هایی است که توسط عده قلیلی تنگ نظر و بیمار که از خوشحالی مردم ناراحتند، صورت می گیرد.

هاشمی افزود: این افراد به دلیل تنگ نظری نمی توانند موفقیت بخشی یا تمام دولت را ببینند.

وزیر بهداشت گفت: نگران هستم که شهد و شیرینی اجرای طرح تحول سلامت که بعد از یک سال و نیم تلاش مجموعه وزارت بهداشت و حمایت رهبر معظم انقلاب ، دولت، مجلس و همه دستگاه ها ، با بزرگنمایی بعضی از ایرادات کوچک به کام مردم تلخ کنند.

وزیر بهداشت خطاب به معاونین توسعه مدیریت و منابع خاطرنشان کرد: شما مسوول سلامت مردم هستید و بخش دولتی و یا غیر دولتی آن فرقی نمی کند.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه در مورد اعتبارات ما اغراق شده است و خواسته اند توقع مردم را افزایش دهند، گفت: البته برخی از مسئولین ازحسن نیت و در تریبون های عمومی از اعتبارات 100 هزار میلیاردی و 12 هزار میلیاردی برای حوزه سلامت کشور سخن گفتند و نیز رشد بودجه و اعتبارات حوزه سلامت را 70 درصد اعلام کرده اند که هیچ کدام از این ارقام عملی نشده و واقعی نیست.


** بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان داده اند

هاشمی با بیان اینکه امسال بودجه وزارت بهداشت و درمان را متورم نشان داده اند، گفت: ما از بودجه عمومی رتبه چهارم را در میان وزارتخانه ها داریم و در عین حال رشد ما هم در اعتبارات کمتر از پنج درصد است و از 29 هزار میلیارد، 9 هزار آن مربوط به بودجه عمومی است و 20 هزار میلیارد آن را باید خودمان کار کنیم و درآمد ایجاد کنیم تا بتوانیم دستگاهمان را اداره کنیم.

وی افزود: در زمان حاضر باید در آن بخشی که ما خودمان باید خلق ثروت کنیم، 120 درصد رشد عنوان شده است در حالی که خریدار اصلی ما بیمه ها هستند و اعتبارات بیمه ها هم 13 تا 15 درصد رشد داشته است در حالی که درآمد اختصاصی ما 120 درصد رشد داشته است و اینها با هم متناسب نیست و به نوعی بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان می دهد و توقع عمومی را افزایش می دهد در حالیکه رشد، واقعی نیست و در عین حال متاسفانه حاشیه سازی هم می شود.

هاشمی افزود: اعتبارات ما امسال حداکثر بین سه تا پنج درصد و آن هم در صورتی که تخصیص ها به موقع باشد، رشد دارد و در عین حال هم مجلس باید تایید کند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز اعتبارات ما کاملا مشخص بوده است و اعتباراتی که در سال گذشته از خزانه دریافت کردیم و اعتباراتی که هزینه کرده ایم کاملا مشخص است، تصریح کرد: انضباط مالی هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت شفاف و درست نیست.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به قضاوت های غیر منصفانه در مورد افزایش حقوق پزشکان و پرستاران خطاب به معاونین توسعه مدیریت و منابع دانشگاههای علوم پزشکی گفت: همه شما به قوانین و امور اداری مسلط هستید و خوب می دانید که نه من و نه هیچ وزیر دیگری نمی تواند حقوق کارکنان و یا بازنشستگان را افزایش دهد و چنین تصمیمی را فقط دولت می تواند اخذ کند.

هاشمی افزود: ما تنها از سهمی که بیمارستانها پرداخت می کنند و سهمی که پزشکان و پرستاران دارند، به دلیل اینکه درآمدزایی کرده اند و به دلیل افزایش کار همکاران، کارانه بیشتری در اختیارشان قرار داده ایم.

هاشمی تاکید کرد: این قضاوت ها و اظهار نظرها ، حاشیه پردازی است و باید از این حاشیه سازی ها به دور باشیم.


**ضرورت پرداخت هرچه سریعتر حقوق کارکنان غیرپزشک

وزیر بهداشت در ادامه بر ضرورت اجرای هرچه سریع تر بخشنامه پرداخت کارکنان غیرپزشک از سوی دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: همه پرداخت های پرستاران و پزشکان باید تا پایان بهمن ماه واریز شود و دانشگاهها از این بابت بدهی نداشته باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید پرداخت هایمان به ویژه در استانهای مرزی و محروم به روز باشد، اظهارداشت: همکاران باید باور کنند که اجرای گام سوم طرح تحول سلامت دارای برکات ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: این طرح برخلاف تصورات عده ای زیاده خواه که مایه آبروریزی نظام پزشکی هستند و صدایشان نیز همواره بلند است، در جهت صیانت از حرفه و جامعه پزشکی و حمایت از مردم در کاهش هزینه های درمانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    وزارت خونه حقوق ها رو زیاد نکرده بلکه کارانه ها اون هم فقط کارانه پزشک ها رو زیاد کرده وزیر حق نداره واسه کاری که برای پرستاری نکرده هر روز توی رسانه ها منت بذاره اگه وزارت بهداشت امروز میگه وارد سیاست نمیشه خیلی جدی نیست پس فردا وارد میشن میگن شرایط اقتضا میکرد و صلاح مملکت رو تو این دیدیم