براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی در ازدواج های فامیلی از شیوع بالاتری برخوردار است.

ابراهیم رزم پا درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: درصد قابل توجهی از ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی یا  آنومالی های مادرزادی، حاصل ازدواج های فامیلی است که نه تنها باعث تغییر در شكل ظاهری و مشكل زیبایی شدید برای نوزاد شده، بلكه ناراحتی‌های عاطفی – روانی، مشكلات كار كردن فرد در اجتماع و حتی تهدید حیات بیمار  را به دنبال دارد.
وی بیان داشت: به منظورتعیین شیوع ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی در ازدواج فامیلی و
نقش ازدواج های فامیلی، جنس، نوع ازدواج والدین و الگوی توارثی دربروز این ناهنجاریها  و دانستن تأثیر این موارد و كاستن عوامل مؤثر از شیوع این بیماریها در اجتماع، تحقیقات گسترده ای طی سالهای 1378 - 1379 در مراجعه كنندگان به درمانگاه مشاوره ژنتیك بیمارستان امام خمینی (ره) انجام شد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این مطالعه ، دویست و شش پرونده که دارای ناهنجاری ENT بودند از بین سه هزار و پانصد و سه پرونده متشکله جهت مشاوره طی سال هفتاد و هشت تا هفتاد و نه  جداسازی شد که از بین 206 پرونده 157 پرونده مربوط به ازدواج فامیلی و 49 پرونده مربوط به ازدواج غیرفامیلی تعیین شد.
وی اظهارکرد: در بین 157 پرونده یا به عبارتی شجره نامه 496 مورد حاصل ازدواج فامیلی بودند كه 219 مورد اختلال ENT و 277 مورد سالم و یا اختلال غیر ENT داشتند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارداشت:   219 پرونده دارای اختلال ناهنجاری گوش، حلق و بینی، بررسی و توسط نرم افزار SPSS هر بیماری براساس فامیل و غیرفامیل، نسبت فامیلی والدین، الگوی توارثی و جنس مجزا شدند.
وی تصریح کرد: در بین 496 مورد پرونده تحت بررسی، چهار بیماری  شامل كرولالی، نیمه شنوایی، شكاف كام، شكاف لب با یا بدون شكاف كام از شیوع بسیار بالایی برخوردار بودند كه كرولالی 115 مورد ( 6 /23% )، نیمه شنوایی 53 مورد (7/10 %)، شكاف كام 5 مورد (1 %)، شكاف لب با یا بدون شكاف كام 12 مورد ( 4/2 % )  ازموارد مذکور را شامل شده و شكاف كام همراه اختلالات دیگر 16 مورد بود.
رزم پا با اشاره به نتایج این تحقیقات گفت: تقریبا در تمام موارد وجود ناهنجاری ها در ازدواج های فامیلی بیشتر بوده و بر حسب نوع بیماری، گاه تفاوتهائی در دو جنس نیز وجود داشت و الگوهای توارثی متفاوتی برحسب نوع بیماری، دیده شده است.
وی افزود: ناهنجاریهای گوش و حلق و بینی یكی از بیماریهایی كه در درمانگاههای اطفال، گوش و حلق و بینی، و جراحی پلاستیك و دندانپزشكی با آن روبروهستیم.




         

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha