افزایش ۲.۵ برابری تعرفه‌های پزشکی گر چه در بیمارستانهای دولتی با حمایت دولت جبران شد و با کاهش فرانشیز مردم همراه بود اما در بیمارستانهای خصوصی به علت حمایت نکردن بیمه های تکمیلی هزینه های مردم را افزایش داده است.

بیمارستانهای خصوصی و هزینه‌های میلیونی

سلامت نیوز: افزایش ۲.۵ برابری تعرفه‌های پزشکی گر چه در بیمارستانهای دولتی با حمایت دولت جبران شد و با کاهش فرانشیز مردم همراه بود اما در بیمارستانهای خصوصی به علت حمایت نکردن بیمه های تکمیلی هزینه های مردم را افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،طرح تحول نظام سلامت عنوان برنامه ای شد که وزیر بهداشت دولت یازدهم کلید زد تا به قول خودش بتواند نظام سلامت را که مدیریت آن از ریل خارج شده بود به ریل صحیح برگرداند و بیماریهای این نظام بیمار را درمان کند.

فاز اول این طرح، کاهش فرانشیز (سهم پرداختی مردم ) در بخش دولتی بود که به گفته مسئولان وزارت بهداشت به کمتر از 10درصد کاهش یافت، فاز دوم این طرح نیز ارتقای خدمات بهداشتی است و اما گام سوم اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت بود که بر اساس آن تعرفه خدمات تخصصی پزشکی حدود 2.5 برابر و به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی حدود 130 درصد افزایش پیدا کرد.

این اقدام گر چه به سالها انتظار جامعه پزشکی برای واقعی شدن تعرفه های پزشکی پایان داد اما به دلیل ضعف ساختاری بیمه ها و عدم تفاهم های انجام شده با سازمان‌های بیمه گر تکمیلی، هزینه بیماران در بیمارستانهای خصوصی بسیار بیشتر شد.

پای کار نیامدن بیمه‌های تکمیلی کار را برای بیماران سخت کرد، به خصوص در مواقعی که در بخش دولتی میزان ارائه خدمات متناسب با نیاز مردم نیست و گروهی از مردم به اجبار مجبورند به بخش خصوصی بروند.

یک نمونه آن تختهای ICU و CCU و NICU است که پیدا کردن آن در بخش دولتی بسیار سخت است و اکنون هزینه یک شب این تختها چندین میلیون تومان است که از توان بسیاری از مردم خارج است و البته عده زیادی از مردم مجبورند برای زنده نگهداشتن عزیزانشان و نجات آنها در آن شرایط بحرانی این هزینه های تحمل ناپذیر را به جان بخرند.

هاشم.ر یکی دیگر از هزاران بیماری است که به بخش خصوصی مراجعه کرده و در مقابل پرداخت هزینه های میلیونی و پرداخت شبی 4 میلیون تومان ICU می گوید:چرا بیمه تکمیلی مانند بیمه همگانی به افراد ارائه نمی شود؟ چرا بیمه دارای طبقه بندی تعهدات نیست تا شخص بسته به میزان درآمد حق انتخاب داشته باشد فقط یک طرفه بیمه تصمیم می گیرد واجرا می کند چرا بیمه عمر با شرایط پرداخت دیه گذاشته نمی شود تا افراد در صورت فوت بستگان دغدغه مالی نداشته باشند.

ذبحی، همراه بیمار دیگری که اخیراً مادرش از دست داده است،او می گوید: مادرم بیمار بود. مجبور شدیم او را در یکی از بیمارستانهای خصوصی در بخش ICU بستری کنیم، نزدیک یک ماه در این بیمارستان بستری بود اما هزینه های بیمارستان آن قدر زیاد بود که از توان من و خواهر و برادرهایم خارج شد، مجبور شدیم وام بگیریم و قرض کنیم اما باز هم توان پرداخت هزینه ها را نداشتیم.

وی اضافه می کند: مسئولان بیمارستان خصوصی وقتی فهمیدند که ما توان پرداخت هزینه تخت ICU را نداریم در حالی که مادرم در شرایط مرگ و زندگی بود، خودشان اقدامات لازم را برای انتقال مادرم به یک بیمارستان خصوصی ارزانتر فراهم کردند اما بیمارستان جدید هم گران بود و هزینه یک شب اقامت در ICU آن بیشتر از 1.5 میلیون تومان بود، ضمن اینکه نه پزشکی داشت و نه رسیدگی بیمارستان قبلی را و بالاخره مادرم بعد از نزدیک به بیش از ۱.۵ماه بستری در بخش ICU بیمارستان و پرداخت بیش از 100 میلیون تومان از بین ما رفت.

 

طرح تحول نظام سلامت ضربه می خورد

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در این رابطه به فارس می‌گوید: تا آنجایی که من خبر دارم بیمه‌های تکمیلی قراردادهای خود را با بیمارستان‌های خصوصی در تهران بسته‌اند اما در استان‌ها هنوز انجام نشده یا به صورت موردی با برخی بیمارستان‌ها انجام شده است. بیمه‌های تکمیلی بسیار بد عمل می‌کنند و متأسفانه این بیمه‌های تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است.

وی می گوید: علیرغم مصوبه هیأت وزیران، بیمه‌ها وظایفی که بر عهده‌شان گذاشته را به خوبی انجام نمی‌دهند به همین دلیل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشته‌ام و فکر می‌کنم از این مسیر بتوانیم به نتیجه برسیم. بیمه‌ها نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه آسیب هم می‌رسانند. بخش عمده‌ای از خریداران خدمت از بیمه‌های تکمیلی، دولت و دستگاه‌های دولتی هستند و نرخی را که برای امسال پرداخت کردند نرخ سال 93 است اما اکنون که در ماه دهم سال هستیم بیمه‌های تکمیلی در قراردادهای خود با جامعه پزشکی و مراکز خصوصی این 10 ماه را با نرخ سال 92 منعقد کرده‌اند.

وی می گوید: یعنی بیمه‌های تکمیلی نرخ سال 92 را قبول دارند( و نه تعرفه های سال 93) و به معنی آن است که مابه‌التفاوت نرخ پرداخت در طول این 10 ماه وجود دارد و صرفاً از سود آن بهره برده‌اند. این کار درستی نیست و باید اصلاح شود و مطمئنم شخص رئیس‌جمهور حتماً به آن رسیدگی می‌کند. این در حالی است که نمی‌توانیم مانع مراجعه مردم به بیمارستان‌های خصوصی شویم. آنها مراجعه می‌کنند و مراجعه‌شان متوقف هم نمی‌شود. در حقیقت بیمه‌های تکمیلی با این تعلل و تأخیر، اعتبار خود را پیش مردم از دست می‌دهند.

هاشمی ادامه می‌دهد: بیمه‌های تکمیلی نباید رفتاری به خرج دهند که به آنها به چشم بیمه‌های پایه نگاه کنند. بیمه‌ها با این کار به خود آسیب می‌زنند و این در حالی است که برای مردم هم زحمت ایجاد می‌کنند. متأسفانه تعللی که به خرج می‌دهند به طرح تحول نظام سلامت نیز آسیب می‌رساند. چون طرح تحول سلامت در جهت رفاه و آسایش مردم است و زمانی که مردم حق بیمه‌ای خود را پرداخت کردند انتظار دارند مراجعه‌شان به بیمارستان‌ها صرفاً درد و رنج بیماری باشد اما مواجه می‌شوند با مراکزی که بیمه‌های تکمیلی خدمات آن را قبول ندارد. در نتیجه از رضایتمندی بیماران کاسته می‌شود و این مخالف اهداف طرح تحول نظام سلامت است.

رضا.م یکی از بیمارانی است که پس از آغاز اجرای طرح تحول سلامت به بیمارستان خصوصی مراجعه کرده او می گوید: من در شهر رشت زندگی می کنم بیمه تکمیلی بنده برای هر نفر در سال 92 مبلغ 19 هزار تومان بود که در سال 93 به مبلغ هر نفر 35 هزار تومان رسیده(بیشتر از 80 درصد رشد). حالا که به بیمه تکمیلی جهت بستری شدن در بیمارستان نیاز دارم، بیمه مربوطه با بیمارستان قرارداد نمی بندد. به کسانی که در این زمان سلامتی یا حتی جان خود را از دست دهند چه کسی پاسخ می دهد؟

محمد.ص نیز که همسرش را برای انجام عمل سزارین به یکی از بیمارستانهای خصوصی برده می گوید: یک شب همسر بنده در بیمارستان ماند که حدود 2 میلیون تومان برایمان تمام شد.البته به غیر از این هزینه در مطب جراح مبلغ 900 هزار تومان نیز پرداخت کردیم.البته با ما خوب حساب کردند چون آشنا بودیم!

تعداد زیادی از اسناد بیمارستانی روی زمین مانده است

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز به فارس می‌گوید: اجرای بهینه کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت و اینکه همزمان بخواهیم افزایش پرداخت از جیب مردم را نداشته باشیم، مشارکت قطعی، جدی و به موقع سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تکمیلی را می‌طلبد.

وی می گوید: هرگونه اختلال در چنین فرایندی هم می‌تواند باعث نارضایی پزشکان شود و هم پرداخت را از جیب مردم تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین با توجه به اینکه در آستانه به پایان رسیدن فصل سوم سال هستیم، باید سازمان‌های بیمه گر حتماً کار خود را سرعت بخشند.

وی در رابطه با مشکل موجود در سازمان‌های بیمه‌گر و عدم اجرای تعهدات از سوی آنها ادامه می دهد: سازمان‌های بیمه مشکل خود را نقدینگی عنوان می‌کنند، البته از یک ساز و کار درونی استفاده کردند تا بتوانند مشکل نقدینگی خود را حل کنند، اما به هر حال کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت مصوبه هیأت وزیران است و اجرای دقیق آن برای بیمه‌های پایه و تکمیلی الزامی است.

زالی می افزاید: هم‌اکنون نمایندگان سندیکای بیمه‌گران چهار جلسه فنی با مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی، سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت برگزار کردند و انتظار داریم حداکثر تا 3 هفته آینده تعهدات بیمه‌ای عملیاتی شوند.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور ادامه می دهد: هم‌اکنون تعداد زیادی از اسناد بیمارستانی روی زمین مانده به طوری که وقتی بیماران با یک بیمه به بیمارستانی مراجعه می‌کنند و پس از درمان باید ترخیص شوند، اگر بیمارستان مبنای خدمات را بر اساس کتاب ارزشگذاری تعیین کرده باشد، باید این اسناد مورد قبول بیمه‌ها هم باشد، در غیر این صورت، چالش جدی برای بیمارستان و بیمار ایجاد می‌شود و بیماران سردرگم می‌شوند.

 

حمید.م نیز که یکی دیگر از بیماران بوده و ساکن کیش است می گوید: ما با بیمه ها همین مشکل را داریم با بیمه البرز که بیمه تکمیلی ما محسوب می شود مشکل داریم. چون با هیچ کدام از بیمارستان های کیش قرارداد ندارد و برای بازگشت هزینه این قدر اذیت می کنند که آدم پشیمان می شود! یک بیمارستان خصوصی مجهز هم که داریم با بیمه تامین اجتماعی قرارداد ندارد و بیمارستان کیش هم که فوق العاده سطح پایینی دارد و تامین اجتماعی را قبول می کرد به دلیل اینکه با تغییر تعرفه روبرو شده بیمه تامین اجتماعی را دیگر نمی پذیرد و باید آزاد ویزیت بشویم.

تعلل بیمه امری طبیعی است

محمدجهانگیری،معاون نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در رابطه با اینکه بیمه های تکمیلی با بیمارستان های خصوصی قرارداد منعقد نکرده اند به فارس می گوید: سازمان های بیمه گر هم اکنون فعال شده اند استانهای شیراز، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و گیلان تعیین تکلیف شده و تفاهمنامه با بیمه ها انجام شده است.در روزهای اخیر نیز شهرستان تبریز تعیین تکلیف خواهد شد، استان تهران نیز در زمینه قرارداد با بیمه های تکمیلی قبلاً به تفاهم رسیده اند.

وی می گوید: بعد از تذکر وزیر بهداشت به بیمه ها، سرعت کار بیشتر شده است در نتیجه بیمارانی که در این مدت به بیمارستان ها مراجعه کرده اند و صورتحساب داده اند می توانند به بیمه ها مراجعه کنند و مابه التفاوت خود را دریافت کنند حتی بیماران با داشتن معرفینامه نیز می توانند مراجعه کنند.

معاون نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه می دهد: فرانشیز بیمه ها متفاوت و از 10 تا 30 درصد است و بر اساس سقف تعهدات و پوشش بیمه ای مشکل حل خواهد شد. روند کار بر اساس تصوری که ما داشته ایم و اینکه تحول نظام سلامت کار بزرگی است نیاز به تعامل داریم در قالب نظری صحبت کردن راحت است اما کار اجرایی سخت است در اجرا مشکلاتی داریم اما بر اساس رویکردی که داشته ایم ظرف دو ماه مشکلات ما به حداقل رسیده است.

جهانگیری می گوید: استانهای دیگر مشکلاتشان حل شده اغلب مشکلات در شهرهای بزرگ بوده است هم اکنون از 31 استان کشور 27 استان در این هفته تعیین تکلیف خواهند شد و سایر استانها معمولاً بخش خصوصی فعالی نداشته‌اند و هزینه زیادی هم ندارند با این وجود پیگیری در این استانها نیز انجام می شود. در سال گذشته نیز تعویق در عقد قرارداد بیمه ها تا 4 ماه طول می کشید و این امری طبیعی است.
تعبیر افزایش نجومی دستمزد پزشکان درست نیست

در این میان محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت به فارس می‌گوید: مردم در حوزه بستری و سرپایی فرانشیز و رقم پرداختی‌شان افزایش نداشته است.

وی در مورد پای کار نیامدن بیمه‌ها و همکاری با بیمارستان‌های خصوصی می گوید: 4 بیمه پایه سلامت ایرانیان، تأمین اجتماعی، کمیته امداد و خدمات درمانی نیروهای مسلح بر اساس تعرفه جدید خدمات ارائه می‌دهند و بیمارستان‌های خصوصی نیز داوطلب عقد قرارداد با بیمه‌های پایه بودند و دو جلسه برای عقد قرارداد برگزار شده است اما در زمینه اعتبارات، بیمه‌ها نیاز به همراهی دارند.

آقاجانی ادامه می دهد: در زمینه بیمه‌های تکمیلی جلسات متعددی برگزار شده اما تقاضا داریم به انجام تفاهم‌نامه‌ها سرعت ببخشند تعداد زیادی از بیمارستان‌های خصوصی تهران با بیمه‌های تکمیلی عقد قرارداد کرده‌اند و از 15 آبان برای بیمارستان‌های خصوصی معرفی‌نامه صادر کرده‌اند و تعهد به امضا رسیده است قول داده شده ظرف چند روز همه بیمارستان‌های خصوصی قرارداد بیمه داشته باشند.

وی می گوید: 10 عمل جراحی شایع و اساسی در نظام سلامت بررسی شده و قیمت‌های قبل و بعد از اجرای کتاب ارزش‌گذاری خدمات سلامت به همراه دستمزدهای پزشکان مشخص شده که نشان می‌دهد دستمزد پزشکان نسبت به قبل از اجرای کتاب افزایش داشته اما رسانه‌ها نباید سناریوی خیالی از نظام سلامت بسازند تعبیر نجومی و وحشتناکی که در برخی رسانه‌ها از رشد تعرفه‌ها وجود دارد درست نیست بلکه ما از تعرفه غیرواقعی به سمت تعرفه واقعی رفته‌ایم یک جراحی قلب باز با 4 ساعت عمل پرمخاطره 528 هزار تومان دستمزد جراح شده است که قبلاً 285 هزار تومان بوده است و کارانه پزشکان نیز با تأخیر 6 تا 12 ماه داده می‌شد.

 

نگهداشتن بی‌مورد بیماران در ICU

سجاد رضوی مشاور وزیر بهداشت نیز در مورد نگهداری بی مورد بیماران در بخش ICU به دلیل دریافت هزینه بیشتر از سوی بیمارستان‌های خصوصی به فارس می‌گوید:مواردی وجود داشته که بیماران را اضافی در ICU نگه داشته‌اند، بی‌جهت به این بخش‌ها برده‌اند یا مدت بستری طولانی‌تر شده، ما اکنون در حین بازدیدها به این مسئله رسیدگی می‌کنیم چرا که تخلف زیرمیزی بسیار کم بوده است.

رضوی همچنین در پاسخ به سوال فارس مورد عدم رعایت تعرفه‌های جدید از سوی بیمارستان‌های خصوصی به فارس می گوید: بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌ها در برخی جاها به توافق نرسیدند اما اینکه بیمارستان‌های خصوصی خارج از تعرفه رفتار کنند گزارشی نشده است، اگر هم شده ممکن است با سازمان بیمه به توافق نرسیده باشند.

وی تاکید کرد: باید برای مردم شفاف‌سازی شود تا خدمتی که در بیمارستانهای خصوصی می‌بینیم مشخص شود که چه میزان هزینه دارد، باید مردم از نوع بیمه، قرارداد بیمه با بیمارستان و هزینه تمام شده مطلع باشند.به همین دلیل از بیمارستانها خواسته‌ایم حدود قیمت تمام شده خدمات را اعلام کنند و به بیماران اطلاع‌رسانی شود، بیشتر مردم در این زمینه ناراضی‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    عدالت بين رشته هاي تخصصي ،عدالت عدالت عدالت عدالت