شهریورماه سال جاری طرحی در نظام سلامت کلید خورد که به‌زعم وزیر بهداشت می‌بایست وزارتخانه را از فضای بسته‌ای که در طول حیات با آن روبرو بوده، نجات دهد.

تداوم طرح بیمارستان های زنجیره‌ای زیر سوال

سلامت نیوز: شهریورماه سال جاری طرحی در نظام سلامت کلید خورد که به‌زعم وزیر بهداشت می‌بایست وزارتخانه را از فضای بسته‌ای که در طول حیات با آن روبرو بوده، نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، برنامه احداث بیمارستان‌های زنجیره‌ای که به صورت پایلوت از دو گانه محب یاس و کوثر و همچنین مهدی کلینیک آغاز شد. طرحی که سید حسن هاشمی آن را یک راه‌حل جدید برای بهبود کیفیت بیمارستان‌ها دانست و گفت: «25 درصد سود را برای بخش خصوصی در مشارکت در ساخت این بیمارستان‌ها تضمین می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه حوزه سلامت در همه جای دنیا یک بخش اقتصادی است، تصریح کرد: «متاسفانه این بخش در کشور ما سال‌ها است که با مدیران غیراقتصادی و پزشک مدیریت شده و اکنون فرصت مناسبی است که از ظرفیت‌های موجود بهره بگیریم و وزارتخانه را از این قالب خارج کنیم.»

اما گویا ادامه روند این طرح بزرگ خیلی امیدوار کننده نبود، چراکه بهارستان‌نشینان را به واکنش واداشت. یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «مسئولان وزارت بهداشت باید به صورت شفاف به ما بگویند که چه سیاست و تصمیمی در خصوص ادامه این روند دارند؟» رسول خضری با بیان اینکه در گذشته توضیحاتی از سوی مسئولان مربوطه ارائه شده، این توضیحات را ناکافی دانست و ادامه داد: «از آنجا که اساس این طرح بر مبنای مشارکت خیرین است، باید نقش و جایگاه خیرین روشن شود.» وی ادامه داد: «نحوه تعامل و همکاری با بیمه‌های تکمیلی و دولتی نیز نیازمند شفاف‌سازی است، در حالی که هنوز هیچ برنامه اجرایی مشخصی از سوی وزارت بهداشت تقدیم مجلس نشده است.»

خضری ضمن پراهمیت خواندن طرح احداث بیمارستان‌های زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: «در حال حاضر با کمبود 50-47 هزار تخت مواجه هستیم. اگر قصد اجرایی‌کردن این طرح را با شرایط بودجه‌ای حال حاضر داشته باشیم تا بیست سال آینده نیز نمی‌توانیم بیمارستان کامل و مورد نیاز بیماران را تامین کنیم.»

وی اضافه کرد: «پس می‌طلبد از ظرفیت بی‌پایان خیرین در این راستا استفاده کنیم.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام کشورهای پیشرفته دنیا از این روش به شکل موفق استفاده کرده‌اند، تصریح کرد: «بزرگ‌ترین بیمارستان آمریکا نیز به شیوه خیری اداره می‌شود. چراکه سرمایه‌گذار به جای اینکه فقط در بحث خصوصی ورود پیدا کند، در بحث خیری که کاملا نیز انتفاعی است، وارد می‌شود.»

نحوه پیشبرد طرح تاسیس بیمارستان‌های زنجیره‌ای از سوی وزارت بهداشت تا آنجا به شکل مبهم پیش رفت که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس را برآن داشت تا طبق نقش نظارتی خود، نمایندگان وزارت بهداشت را جهت ارائه توضیحات لازم در این خصوص به مجلس فراخوانند. اما از مسئولین وزارتخانه، تنها مشاور ارشد وزیر در مجلس حضور یافت و توضیحاتی داد که البته نمایندگان را قانع نکرد.


توضیحات دانش‌جعفری کافی نبود

عبدالرحمان رستمیان با بیان اینکه توضیحات دکتر دانش جعفری در این جلسه کافی نبود و نیاز است جلسه دیگری با حضور شخص وزیر بهداشت در وزارتخانه برگزار کنیم، گفت: «همکاران ما سوالات زیادی در خصوص روند ادامه این طرح داشتند که پاسخ آن در حیطه اختیار مشاور ارشد وزیر نبود. از جمله اینکه مدیریت بیمارستان را چه کسی قرار است بر عهده گیرد؟ آیا حضور پرسنلی که سابق ‌بر این خدمت می‌کردند، ادامه خواهد داشت؟ آیا بخش خصوصی الزامی به فعالیت در همه بخش‌ها دارد یا اینکه تنها در قسمت‌های سودآور فعالیت می‌کند؟» وی با بیان اینکه اولویت در اجرای این طرح باید بر بحث بهداشت باشد، در خصوص سازوکار نظارتی مجلس بر این طرح تصریح کرد: «از آنجا که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بر سر زمین‌های دولتی است، باید نظارت مجلس روی آن صورت گیرد. دراین جلسه نیز این مساله که چند بیمارستان، کجا و با چه روش‌های مدیریتی قرار است دخیل باشند بررسی شد که اگر نقصی وجود دارد از‌‌ همان ابتدا مشخص شود.» وی اضافه کرد: «در برخی کشور‌ها، سرمایه‌گذار از بخش خصوصی اما خرید خدمت از سوی بخش دولتی بوده است. یعنی تعرفه‌ها در آن کشور‌ها دولتی است، در صورتی که ما در ایران تعرفه بخش دولتی و خصوصی را در کنار هم داریم. این مساله نیز جای سوال دارد که آیا فعالیت بخش خصوصی و دولتی در یک بیمارستان و در کنار هم عارضه‌ای دارد یا خیر؟» وی ادامه داد: «در این جلسه مشاور ارشد وزیر بهداشت از کمبود تعداد زیادی تخت در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: «بسیاری از تخت‌های موجود نیز فرسوده هستند که باید بازسازی شوند. یکی از راهکار‌ها این است که مشارکت از طریق بخش خصوصی صورت گیرد. آنها فعالیت کنند و بعد از مدتی، آن تخت‌ها را بسته به میزان سرمایه‌گذاری که انجام داده‌اند به دولت واگذار کنند.»


بهداشت نباید مغفول شود

دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از نگرانی مجلس در خصوص ادامه روند طرح بیمارستان‌های زنجیره‌ای خبر داد و گفت: «اگرچه در مجموع این طرح خوب است، اما نهادینه‌کردن آن مزایا و معایبی به دنبال دارد.»

محمدحسین قربانی کمک به حوزه درمان و ورود بخش خصوصی را یکی از مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: «این مساله کمک می‌کند تا مشکلات ناشی از عدم تحقق تعهدات مالی دولت، عدم توان وزارت بهداشت و وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها و راه‌اندازی بخش‌های مختلف درمان به وجود آمده است، مرتفع شود.» وی در ادامه به نگرانی‌های مجلس از معایب این طرح اشاره و تصریح کرد: «این مساله که همه توجه ما به بخش درمان متمرکز شود باعث می‌شود از رسالت اصلی خود که پیشگیری از بیماری است، غافل بمانیم. این دو باید در کنار هم و مکمل هم باشند تا به رسالتی که بر اساس سند ابلاغ طرح تحول و مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری است برسیم. همچنین بها دادن صرف به بخش خصوصی منجر به افزایش پرداختی از جیب مردم می‌شود که این نیز از نگرانی‌های ما است.» وی ادامه داد: «باید مراقب باشیم این توجهی که مجلس به دولت کرده و یک درصد مالیات ارزش افزوده را جهت پایدارکردن منابع مالی بهداشت و درمان در اختیار دولت و وزارت بهداشت قرار داده، به سمت درمان انتقال داده نشود.»

قربانی در ادامه به توجیهات مشاور ارشد وزیر بهداشت اشاره کرد و اظهار داشت: «قرار بر این است هفتاد درصد هزینه‌های درمان بر اساس تعرفه دولتی و 30درصد متعلق به بخش خصوصی باشد و بعد از پنج سال نیز آن را به بخش دولتی بازگردانند، چراکه زمین‌های زیادی به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا از آن برای ساخت مراکز درمانی استفاده شود.» وی در پایان با بیان اینکه نگرانی‌های مجلس در خصوص این طرح هنوز هم رفع نشده، خاطرنشان کرد: «همه این مسائل هنوز در مقطع کار‌شناسی باقی مانده و نهایی نشده است، چراکه ما هیچ گزارشی مبنی بر آغاز به کار این طرح دریافت نکرده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha