یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 135515

وزیر بهداشت گفت: متأسفانه خدمات توانبخشی به خصوص در شهرستان‌ها ناچیز و اساسا فراموش شده است.

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت گفت: متأسفانه خدمات توانبخشی به خصوص در شهرستان‌ها ناچیز و اساسا فراموش شده است.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، حسن هاشمی در مراسم افتتاح مرکز جامع تشخیص اختلالات ژنتیکی قبل و بعد از تولد افزود: مرگ و میرهای ناشی از اختلالات ژتتیکی بخشی به علت کم اطلاعی مردم است و بخشی هم به علت عدم بهره مندی از خدمات تشخیصی است که می تواند از بروز این موارد پیشگیری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه این معلولیت‌ها متعدد است و اگر نوزاد متولد شده چند معلولیتی باشد یا چند فرزند معلول در یک خانواده باشد، زندگی والدین و اطرافیان را هم به شدت تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین به چنین مراکزی که به تشخیص به موقع معلولیت و اختلال کمک می کند در  سراسر کشور نیاز داریم و البته بیمه ها نیز باید برای پوشش این نوع خدمات به میدان بیایند.

وزیر بهداشت گفت: ایران از جمله محدود کشورهایی است که از فقه پویا برخوردار است و خوشبختانه امکان سقط قانونی و شرعی جنین در صورتی که ناهنجاری داشته باشند و در زمان مناسب باشد، فراهم است.

هاشمی ادامه داد:‌ ما باید اطلاع رسانی کنیم تا مردم از این قوانین به موقع استفاده کنند تا از موارد مخاطره آمیز و اختلالات مادرزادی تا جای ممکن پیشگیری شود، و بروز مشکلات بیشتر و بزرگتر برای خانواده ها و جامعه جلوگیری شود.

وی گفت: وزارت بهداشت از ایجاد و گسترش چنین مراکزی برای تشخیص به موقع اختلالات ژنتیکی حمایت می کند. ما اطلاع نداشتیم که مجور این مرکز سالانه تمدید می‌شود و حتما این مشکل حل می شود، ما افتخار می کنیم که چنین مراکزی در کشور فعالیت می  کنند و امیدواریم تعداد بیشتری از مراکز تشخیص ژنتیکی قبل از تولد را در کشور داشته باشیم و حتماً باید تعداد این مراکز بیشتر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: خدمت و عمل صالح وجهه همت دولت و وزارت بهداشت است و ما به توسعه این حوزه کمک خواهیم کرد.
هاشمی در بخش دیگر از سخنانش گفت: مساله دیگر خدمات توانبخشی است که با موضوع صحبت ما هم مرتبط است، متأسفانه خدمات توانبخشی در کل کشور مغفول مانده است و باید بتوانیم خدمات شایسته تری در این حوزه به مردم ارائه کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه خدمات توانبخشی در کشور ما فراموش شده است؛ خیلی از بیماری‌ها با خدمات توانبشخی بهبود پیدا می‌کنند و خیلی از زحمات بیماران از این طریق کم می‌شود، بسیاری از اعمال جراحی بدون خدمات توانبخشی بی ثمر است و در کل خدمات توانبخشی یکی از نیازهای اساسی نظام سلامت است.

وی گفت:‌ در این دولت انتظار اینست که اقدامات مناسبی برای ارتقای خدمات توانبخشی صورت بگیرد. البته بهزیستی کارهایی را انجام می‌دهد ولی کافی نیست و در مقایسه با محرومیت کشور ناچیز است به خصوص در شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده این کمبود بیشتر احساس می شود.

وی ادامه داد:‌خیلی از مراجعه کننده ها مجبورند از جاهای دور به تهران بیایند و خیلی از این مشکلات به خاطر غیبت متخصصان پیشگیری و توانبخشی در کشور است. بهزیستی 40 هزار تومان کمک مالی به افراد نیازمند خدمات توانبخشی می دهد که شاید برای کرایه یکبار آمدن به تهران هم کفایت نمی کند.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم با حضور دکتر ضیایی در هلال احمر، خدمات توانبخشی در این جمعیت گسترش پیدا کند و خدمات توانبخشی بیشتری در کشور ارائه شود و بیمارستان‌های بیشتری به ارائه این خدمات در سطح کشور اقدام کنند.

هاشمی افزود: ما در وزارت بهداشت برای تریبت متخصصان توانبخشی مشکلی نداریم اما امیدوارم سایر دستگاه‌ها از جمله هلال احمر و بهزیستی و خیرین نیز در این عرصه وارد شوند و بر تعداد مراکز توانبخشی هم اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha