یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

براساس آخرین آماری كه از میزان مصرف این ماده مخدر خطرناك در كشور ارایه شده است ٢٥ درصد از كل مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر از این روانگردان استفاده می‌كنند. آماری كه نسبت به تعداد مصرف‌كنندگان شیشه در سال ٨٦ كه تنها ٥ درصد از كل آمار معتادان به مواد مخدر را به خود اختصاص داده بود، افزایش ٥٠ درصدی مصرف‌كنندگان، در كمتر از چهار سال را نشان می‌دهد.

سلامت نیوز:براساس آخرین آماری كه از میزان مصرف این ماده مخدر خطرناك در كشور ارایه شده است ٢٥ درصد از كل مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر از این روانگردان استفاده می‌كنند. آماری كه نسبت به تعداد مصرف‌كنندگان شیشه در سال ٨٦ كه تنها ٥ درصد از كل آمار معتادان به مواد مخدر را به خود اختصاص داده بود، افزایش ٥٠ درصدی مصرف‌كنندگان، در كمتر از چهار سال را نشان می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز، سعید صفاتیان، رییس كار گروه كاهش تقاضای موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزنامه اعتماد نوشت: روانگردان شیشه ماده مخدری است كه از ٨٠ سال پیش مصرف آن در دنیا آغاز شده و حدود ٣٠ سال است كه مصرف آن در كشورهای مختلف جهان ممنوع شده است. با این حال مصرف این ماده مخدر در سال‌های اخیر در ایران سیر صعودی داشته است.

براساس آخرین آماری كه از میزان مصرف این ماده مخدر خطرناك در كشور ارایه شده است ٢٥ درصد از كل مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر از این روانگردان استفاده می‌كنند. آماری كه نسبت به تعداد مصرف‌كنندگان شیشه در سال ٨٦ كه تنها ٥ درصد از كل آمار معتادان به مواد مخدر را به خود اختصاص داده بود، افزایش ٥٠ درصدی مصرف‌كنندگان، در كمتر از چهار سال را نشان می‌دهد؛ ماده مخدری كه اگر در ابتدا تنها اقشار ثروتمند جامعه را هدف قرار داده بود اما اكنون شاهد هستیم كه حتی آمار هشدار‌دهنده‌یی از قشر نوجوان ایران نیز تجربه مصرف آن را داشته‌اند.

مصرف شیشه بسیار خطرناك است. این روانگردان دو خصوصیت توهم‌زا و محرك دارد و در مصرف‌كننده تاثیرات مخرب جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد. تاثیرات خطرناك این ماده افیونی مانند انواع مواد مخدر در دو دسته تخریب جسمی و روحی تقسیم‌بندی می‌شود. تخریب اندام داخلی بدن مانند كبد، كلیه‌ها و ایجاد نارسایی در آنها از شایع‌ترین اثرات مخرب جسمی روانگردان شیشه است. مصرف این ماده مخدر به تدریج باعث عدم توانایی بدن مصرف‌كننده در دفع ضایعات بدن می‌شود و عفونی شدن خون و از كار افتادن كلیه‌ها و كبد را به دنبال دارد. از سوی دیگر شیوه مصرف روانگردان شیشه نیز در ابتلای مصرف‌كننده به بیماری‌های خطرناك موثر است.

مصرف شیشه به شكل تزریقی با سرنگ آلوده خطر ابتلا به بیماری ایدز را در مصرف‌كننده بی‌نهایت افزایش می‌دهد و از سوی دیگر مصرف از طریق بینی نیز می‌تواند باعث تخریب حس بویایی و سیستم تنفسی فرد شود. در مواردی نیز ایجاد شوك در مصرف‌كننده و مرگ آنی نیز گزارش شده است. افسردگی شدید نیز از دیگر عوارض مصرف این ماده افیونی است.

اما آنچه روانگردان شیشه به آن مشهور شده تاثیرات مخرب و بسیار خطرناكی است كه این ماده بر روان مصرف‌كننده باقی می‌گذارد؛ تاثیراتی كه در دسته تخریب روحی جای می‌گیرد و در دو بخش توهم و هذیان تقسیم‌بندی می‌شود. در تحقیقات پزشكی كه پیرامون مصرف شیشه انجام شده بارها دیده شده است كه فرد مصرف‌كننده جملات توهمی نظیر اینكه «می‌توانم از روی زمین، خلبان را در هواپیمای در حال پرواز ببینم» یا اینكه «می‌توانم بدون تلفن با برادرم در آن‌سوی مرزها صحبت كنم» یا اینكه «می‌توانم از تهران، فرزندم كه در كیلومترها آن‌سوتر است را نوازش كنم» بر زبان جاری می‌سازد. این توهمات كه از آنها با نام‌های توهمات بینایی، شنوایی و لامسه‌یی یاد می‌شود، همگی گواهی تلخی بر تاثیر گسترده شیشه بر تخریب روان مصرف‌كننده دارد.

در این میان «هذیان خیانت» كه جرایمی چون همسركشی، مادركشی و فرزندكشی را به دنبال دارد در مصرف‌كنندگان شیشه به وفور دیده می‌شود؛ موضوعی كه هشدار‌ها برای مقابله با سیر صعودی مصرف این روانگردان در ایران را برجسته می‌سازد. هشدار‌هایی كه پایه تمامی آنها را «جلوگیری از مصرف مواد مخدر از سوی جامعه» شكل می‌دهد.

تقویت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد، افزایش بودجه نهادهای دولتی مرتبط با بحث مبارزه با مواد مخدر، حمایت از ان جی او‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این خصوص، آموزش نحوه درمان مصرف‌كنندگان به پزشكان، بالا بردن سطح آگاهی جامعه از تبعات مخرب مصرف مواد مخدر شیشه از طریق برنامه‌های آموزشی در صدا و سیما و ورود بیش از پیش وزارت ارشاد برای گسترش این آگاهی می‌تواند در كاهش سیر صعودی مصرف شیشه در كشور تاثیرگذار باشد و جامعه را در مقابل آن بیمه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha