رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه خودروسازان بعد از 9 سال بالاخره استاندارد یورو4 را پذیرفتند و از مهرماه سال جاری این استانداردها اعمال شد.

سلامت نیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه خودروسازان بعد از 9 سال بالاخره استاندارد یورو4 را پذیرفتند و از مهرماه سال جاری این استانداردها اعمال شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،معصومه ابتکار امروز در همایشی که به مناسبت روز ملی هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و حمید چیت چیان وزیرنیرو و نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شد در مورد موانع و مشکلات آلودگی هوا و همچنین پیشرفت‌هایی که در این زمینه محقق شده است صحبت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هم‌اکنون 16 ماه از آغاز فعالیت دولت می‌گذرد ُ گفت: در این مدت اقدامات جدی در جهت کاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط کیفی انجام شده است.

او با بیان اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا نباید شتاب‌زده باشد، ادامه داد: این برنامه چند مجهوله و بسیار پیچیده است به طوری که برای رسیدن به نتیجه باید صبر و تلاش زیادی صورت گیرد. با برنامه‌های آنی و یک شبه نمی‌توان در خصوص آلودگی هوا کاری را صورت داد و نتیجه‌ای حاصل کرد.

او به تشکیل کارگروه‌های کاهش آلودگی‌ هوا در شهرستانها نیز اشاره کرد و گفت: حداقل 12 جلسه ملی در این باره تشکیل شده است.

ابتکار همچنین به همیاری و همکاری شوراهای شهر و شهرداری‌ها برای کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و ادامه داد: همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهر و همچنین مشارکت رسانه‌ها برای تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به منظور تغییر سبک زندگی کلید کاهش آلودگی هوا است. موثرترین اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوا توسط وزارت نفت صورت گرفته است، حذف بنزین‌های آلوده و ارائه بنزین یورو4 در جایگاه‌های سوخت شهرهای بزرگ و همچنین کاهش میزان گوگرد در گازوئیل از جمله دستاوردهای مهم طی این مدت بوده است.

به گفته ابتکار میزان گوگرد در گازوئیل از 700 هزار قسمت در میلیون به 150 هزار قسمت در میلیون کاهش یافته است.

 او همچنین به ارتقاء و بهبود کیفیت سوخت نیروگاه‌ها تاکید کرد و گفت: . محیط زیست بدون هیچگونه مماشاتی برای کنترل دقیق نوع یا COP نظارت خود را انجام می‌دهد؛ به عنوان مثال می‌توان به عدم مجوز شماره‌گذاری حدود 5 نوع خودرو در هفته گذشته اشاره کرد.

او انجام فعالیتهای صنعتی و معدنی اطراف شهرها را نیز از جمله عواملی دانست که در افزایش آلودگی هوا موثر هستند.  صنایع بزرگ کشور ملزم هستند به صورت برخط گزارش‌های خروجی خود را به سازمان محیط زیست ارائه دهند اما ممکن است در این میان مهلتی برای این صنایع در نظر گرفته شود. باید توجه داشت محیط زیست در این زمینه هیچگونه مماشاتی نخواهد داشت و عدم همکاری صنایع با تذکرات قانونی، اخطارها و جرایم همراه می‌شود.

معاون رئیس جمهور موضوع گرد و غبار را یکی دیگر از مولفه‌های غیر قابل انکار در بحث آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: برنامه ملی و برنامه استانی مقابله با گرد و غبار با همکاری دستگاه‌های ذیربط تنظیم می‌شود و امید می‌رود فردا در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha