معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از رخ دادن سالانه 155 هزار طلاق در کنار 770 هزار ازدواج در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از رخ دادن سالانه 155 هزار طلاق در کنار 770 هزار ازدواج در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، «محمد اسلامی» در برنامه نشست آموزشی مشورتی ازدواج و سلامت جوانان در مرکز بهداشت جنوب تهران افزود: 60 درصد افرادی که طلاق می گیرند ، زنان کمتر از 30 سال هستند و این به آن معنا است که سالانه 93 هزار زن طلاق گرفته کمتر از 30 سال وارد جامعه می شوند که باید به فکر سلامت و ازدواج دوباره آنان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود 12 میلیون نفر بالای 18 سال در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند که ازدواج آنان در حال به تاخیر افتادن است؛ اگر افراد بالای 15 سال را نیز به این آمار اضافه کنیم، تعداد افراد در آستانه ازدواج خیلی بیشتر می شود.

وی ادامه داد: بالاترین تعداد ازدواج ثبت شده در کشور مربوط به سال 89 با 891 هزار مورد ازدواج بوده که این عدد در سال 90 به 870 هزار، در سال 91 به 820 هزار ، در سال 92 به 770 هزار و امسال برآورد می شود به کمتر از 770 هزار مورد در سال کاهش یابد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: جامعه به هر دلیلی دارد از مسیر ازدواج به موقع فاصله می گیرد و اگر ازدواج به تاخیر بیفتد موجب ایجاد آسیب های فردی، خانوادگی و اجتماعی می شود.

اسلامی گفت: برنامه ریزی برای ترویج ازدواج باید تا آن اندازه هوشمند باشد که کودکان با رسیدن به سن 15 سالگی این تمایل را داشته باشند که در سن 18 سالگی ازدواج کنند و به خاطر درس خواندن ازدواج را به تاخیر نیندازند؛اشتغال، ازدواج و فرزندآوری باید در کنار هم باشد .

وی با اشاره به موضوع «تسهیل در ازدواج» در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: تسهیل فقط به معنای ارائه تسهیلات و وام نیست .

وی تاکید کرد: می خواهیم ارتقای سلامت بارداری را نیز با افزایش ازدواج ها داشته باشیم.

**علل افزایش سن ازدواج در کشور

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه به تشریح دلایل افزایش سن ازدواج در کشور اشاره کرد و بالارفتن توقعات، مهریه های سنگین، ازدواج های پرهزینه، بی توجهی به مسائل اخلاقی، فاصله فرهنگی خانواده ها، بالارفتن تحصیلات فرزندان ، آزادی بیش از حد جوانان و نداشتن مسکن را از جمله این علل برشمرد.

اسلامی گفت: اینکه برخی زوج ها دقیقا فردای روز ازدواج از هم جدا می شوند نشان می دهد که آنان بسیار سطحی به ازدواج فکر کرده بودند.

وی افزود: افزایش تحصیل دختران یکی دیگر از دلایل بالارفتن سن ازدواج است ؛ البته این به آن معنا نیست که دختران از تحصیل بازبمانند بلکه آنان باید احساس کنند که ازدواج مانع تحصیل آنان نیست.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به مشکل نداشتن مسکن جوانان برای ازدواج نیز گفت: ارائه مسکن موقت به زوج های جوان در لایحه تعالی جمعیت دیده شده است.

اسلامی تاکید کرد: با پرداخت وام به تنهایی یا سطحی نگری ، مشکل ازدواج جوانان حل نمی شود بلکه باید به ازدواج به عنوان یک ارزش نگاه شود.

وی اضافه کرد: 50 درصد طلاق ها کمتر از پنج سال بعد از شروع زندگی و بخش بیشتری از آن در دو سال اول زندگی اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha