یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 135567

بسیاری از مردم آگاهی چندانی از بیماری پوکی استخوان ندارند و احتمالاً بعد از اینکه بدانند این عارضه چه اثرات زیانبار و کشنده‌ای در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، قطعاً تعجب خواهند کرد. اما بهتر است بدانیم براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، پوکی استخوان در ردیف کشنده‌ترین بیماری‌ها نظیر سرطان‌ها قرار دارد. بیماری که این روزها لقب خاموش‌ترین بیماری عصر را به خود اختصاص داده است و بیشترین قربانیان آن، زنان هستند.

سلامت نیوز: بسیاری از مردم آگاهی چندانی از بیماری پوکی استخوان ندارند و احتمالاً بعد از اینکه بدانند این عارضه چه اثرات زیانبار و کشنده‌ای در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، قطعاً تعجب خواهند کرد. اما بهتر است بدانیم براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، پوکی استخوان در ردیف کشنده‌ترین بیماری‌ها نظیر سرطان‌ها قرار دارد. بیماری که این روزها لقب خاموش‌ترین بیماری عصر را به خود اختصاص داده است و بیشترین قربانیان آن، زنان هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، البته در این بین کمبود ویتامین D و کم تحرکی، عامل اصلی شیوع بیماری پوکی استخوان اعلام شده است، به همین دلیل پزشکان، انجام ورزش‌های منظم و بویژه پیاده روی را در پیشگیری از این بیماری مؤثر می‌دانند. نگاهی به اطلاعات فوق نشان می‌دهد پوکی استخوان به دلیل یک اختلال و کمبود در بدن بیمار بروز پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به شکستگی‌های جبران ناپذیری شود که در نهایت مرگ بیمار را رقم می‌زند. در این باره
دکتر یوسف مقصودیان، متخصص فیزیوتراپی و مسئول بخش توربوتراپی مرکز روماتیسم ایران در مورد روند آغاز بیماری پوکی استخوان و روش‌های درمان آن به روزنامه ایران می‌گوید: فرآیند بیماری پوکی استخوان بتدریج آغاز می‌شود و پس از یک مقطع از عمر بیمار افزایش می‌یابد. به طوری که زنان در دوران یائسگی با کاهش جدی تراکم استخوان مواجه می‌شوند و استفاده از برخی از داروها نیز این روند را شدت می‌بخشد.
این متخصص فیزیوتراپی در ادامه بهره‌مند شدن از ویتامین D به‌وسیله نور آفتاب یا مکمل‌های این ویتامین را به عنوان اساسی‌ترین راه پیشگیری از بیماری پوکی استخوان معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: گاهی اوقات در مراجعات بیماران متوجه می‌شویم که کمبود ویتامین D در او از سال‌ها پیش آغاز شده است و اگر بیمار زودتر به پزشک مراجعه کرده بود و از درمان مناسبی بهره‌مند شده بود تا حد زیادی از عوارض مخرب پوکی استخوان کاسته شده بود.
دکتر مقصودیان انجام تمرینات ورزشی و پرهیز از کم تحرکی را به عنوان مهم‌ترین راهکار پیشگیری از پوکی استخوان برمی‌شمارد و توصیه می‌کند: تمرکز روی ورزش و انجام برخی حرکات ویژه ورزشی همواره راهی مناسبتر از رجوع به داروهای شیمیایی محسوب می‌شود.

«توربوتراپی» روشی جدید برای درمان پوکی استخوان
در حال حاضر، روش‌های مختلفی برای درمان پوکی استخوان مطرح است. از درمان‌های شیمیایی گرفته تا روش‌های نوینی مانند«توربوتراپی». روشی که مبتنی بر لرزش‌های توربوسانیک است و فیبرهای عضلانی را متناسب با فرکانس اعمال شده منقبض می‌کند، با این عمل فرد بدون اینکه نیاز به تلاش خاصی داشته باشد، قدرت عضلاتش افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد. روش نوینی که دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد آن می‌گوید: این لرزش‌ها باعث می‌شود تا برخی استخوان‌ها به طور موضعی ترمیم شوند. به گفته او لرزش‌های توربوسانیک برخلاف سایر ویبراتورها به صورت لرزش‌های پرسرعت عمودی است. این لرزش‌ها که از طریق لرزش‌های پرقدرت صوتی و در جهت خلاف قدرت جاذبه، بر استخوان‌ها وارد می‌شود، استخوان‌ها را وادار به جذب کلسیم موجود از خون کرده و به تراکم استخوان‌ها می‌افزاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha